پشت پرده طرح ایجاد بندر کمک‌های بشردوستانه در غزه چیست؟

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به‌نظر می‌رسد پشت پرده اهداف آمریکا برای ایجاد اسکله کمک‌های بشردوستانه، افزایش اختلافات با رژیم صهیونیستی و تمایل دولت بایدن به تحقق آتش‌بس موقت در سرزمین‌های اشغالی است.

سعید صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت جنگ در نوار غزه و گسترش اعتراضات در ایالات متحده اظهار کرد: مطالبی که بایدن مطرح کردهاست در عمل به مردم رژیم صهیونیستی این علامت را می‌دهد که ادامه سیاست‌های نتانیاهو به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد و اختلاف بین سران رژیم صهیونیستی روزبه‌روز پررنگ‌تر خواهد شد.

وی در خصوص طرح ایجاد پل یا سکو در اطراف غزه برای رساندن مواد غذایی به مردم این منطقه افزود: گرچه اهداف پنهان این نوع اقدامات نباید نادیده گرفته شود اما صرف اعلام این مطلب باعث می‌شود گرایش برای تحقق آتش‌بس موقت بیشتر مطرح شود البته مطالب نشریات مشهور و معروف آمریکا نشان می‌دهد که افکار عمومی به شدت آزرده‌خاطر شده و از ادامه وضع انسانی مردم غزه و نبود مواد غذایی که به فوت کودکان غزه منجر می‌شود، نگرانی‌های جدی دارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: طرح این مسئله که در ماه رمضان باید افراد روزه‌دار به فکر گرسنگی دیگران باشند، بر اهمیت موضوع افزوده است و موجب می‌شود افکار عمومی جهان فشار بیشتری به رژیم صهیونیستی وارد کنند.

وی با اشاره به اجلاس وزرای کشورهای اسلامی در ریاض ابراز کرد: با توجه به روابط برخی از دولت‌های اسلامی با آمریکا و انگلیس، انتظار کمتری از اقدام جدی و مؤثری با تأثیرات معنی‌دار و ملموس از این کشورها وجود دارد.

صباح زنگنه تاکید کرد: از این دولت‌ها چه انتظاری می‌توان داشت؟ آیا واقعاً می‌توانند از حمله‌های رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری جلوگیری کنند، در حالی که دو دولت در همسایگی فلسطین قرارداد سازش با رژیم صهیونیستی امضا کردند؟ از این دولت‌ها تا چه حد می‌توان انتظار داشت به وظیفه انسانی و حفظ امنیت خود پایبند باشند و فشار بیشتری به رژیم صهیونیستی وارد کنند و حتی برای حفاظت از مردم غزه هشدار دهند؟ با این وجود تاکنون هیچ‌گونه پیشنهادی از این دست مطرح نشده و همچنان رژیم صهیونیستی فعال در فلسطین است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی شهرها و خانه‌ها را تخریب و فلسطینیان را آواره و تبعید و مجبور به ترک مناطق خود می‌کند، مردم غزه را با گرسنگی مواجه می‌کند تا به‌صورت طبیعی کشته شوند و به سیاست نسل‌کشی خود ادامه می‌دهد؛ به عبارتی به صورت علنی در برابر دوربین‌ها و چشم ناظر مردم جهان مرتکب جنایت‌های فجیع جنگی می‌شود، اما کشورهای همسایه فلسطین باید بدانند که این خطر برای آن‌ها نیز وجود دارد و اگر جلوی کشتارهای رژیم صهیونیستی را نگیرند، ممکن است تعدی بعدی این رژیم به ملت خودشان باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: دستاورد نشست ریاض حداقلی است و در حدی است که کشورهای حاضر مورد عتاب آمریکا و انگلیس قرار نگیرند و تغییر جدی در وضع فعلی فلسطینیان ایجاد نخواهد کرد، اما همچنان باید امید را به خود مردم فلسطین داشت و حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی نباید رگ غیرتشان اجازه دهد که مردم غزه جلوی چشمانشان کشته شوند.

وی با اشاره به شروع ماه مبارک رمضان در غزه و مناطق اشغالی گفت: قدس شریف در ماه رمضان هم دچار تهدید است و ممنوعیت رفت و آمد و زیارت و اعمال شرعی در بیت‌المقدس توسط رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر می‌شود و این محدودیت‌ها نقض صریح تمام موازین بین‌المللی و نقض تمام عهدها و قراردادهایی که رژیم صهیونیستی با همسایگان خود برای متارکه جنگ بسته است، به حساب می‌آید.

صباح زنگنه خاطرنشان کرد: امید اول و آخر در جنگ غزه و رژیم صهیونیستی به خود نیروهای مقاومت و مبارز فلسطینی است تا بتوانند با مقاومت این هجمه‌های وحشیانه را سرکوب کنند.

کد خبر 735407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.