گوترش: همه اسلحه ها را زمین بگذارند؛ درگیری‌ها و بحران‌ها تاثیر مخربی بر زنان دارد

دبیرکل سازمان ملل متحد در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سخنانی با بیان اینکه «از ادامه درگیری ها در غزه وحشت زده و خشمگین» است، گفت: در ماه مبارک رمضان، از همه کسانی که در همه جا در جنگ هستند ، می خواهم که اسلحه ها را  بگذارند  و به میز صلح بازگردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ مارس ۲۰۲۴ (۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲) در افتتاحیه شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل تصریح کرد: دنیای ما روزهای پرتلاطمی را می گذراند و زنان و دختران ضربه های سختی را متحمل می شوند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در مناطق درگیری در سراسر جهان، زنان و دختران بیشتر از جنگ هایی که توسط مردان به راه انداخته می شود، رنج می برند.

او اضافه کرد: امروز اولین روز ماه مبارک رمضان است. من از ادامه درگیری در غزه در این ماه مبارک وحشت زده و خشمگین هستم. خانواده‌ها در غزه که به دنبال سرپناهی در برابر بمباران اسرائیل هستند، در حال مبارزه برای زنده ماندن هستند، با گرسنگی و سوءتغذیه دست و پنجه نرم می کنند.

گوترش بار دیگر تاکید کرد: من خواستار آتش بس فوری در غزه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها و افزایش گسترده کمک های بشردوستانه هستم. هفته گذشته، من درخواست مشابهی برای توقف درگیری ها در سودان ارائه کردم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: در این ماه مبارک رمضان، من از همه کسانی که در همه جا در جنگ هستند، می خواهم که اسلحه ها را بگذارند و به میز صلح بازگردند.در سراسر جهان، درگیری و بحران در حال افزایش است و تأثیر مخربی بر زنان و دختران دارد.

گوترش تصریح کرد: در افغانستان، طالبان بیش از ۵۰ فرمان برای سرکوب زنان و زنان صادر کرده است. گزارش شده است که در سودان، تعداد زیادی از زنان در درگیری های جاری مورد تجاوز جنسی و سایر اشکال خشونت جنسی قرار گرفته اند.

او ادامه داد: «در اسرائیل، گزارش های هولناکی از پرامیلا پتن نماینده ویژه من، ارائه شده که حاکی از خشونت جنسی علیه زنان و دختران و نشانه هایی از شکنجه جنسی در جریان حملات تروریستی حماس و سایر گروه های مسلح در ۷ اکتبر وجود دارد. همچنین شهادت های دلخراشی از خشونت جنسی علیه زنان فلسطینی در بازداشتگاه ها، یورش به خانه ها و پست های بازرسی در سرزمین های اشغالی فلسطین وجود دارد.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «بر اساس گزارشها، بیش از دو سوم از ده ها هزار نفر کشته و زخمی شده در عملیات نظامی اسرائیل در غزه زنان و کودکان است.بسیاری از زنان و دختران نیز با جنگ بر سر حقوق اساسی خود در خانه و جوامع خود مواجه هستند.»

گوترش تصریح کرد: پیشرفتی که به سختی در مورد حقوق زنان بدست آمده است, در حال معکوس شدن است. حقوق زنان اساساً مسئله قدرت است و من دو روند عمیقاً نگران کننده را می بینم. برغم پیشرفت عظیم بدست آمده، مردسالاری هنوز شکست نخورده و در حال قوی شدن است.

او گفت: خودکامه ها و پوپولیست ها به آزادی زنان و حقوق جنسی و باروری آنها حمله می کنند. آن‌ها ارزش‌های «سنتی» را ترویج می‌کنند. مردسالاری در واقع یک سنت دیرینه است. تبعیض علیه زنان به هزاران سال پیش برمی گردد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد وقتی سیستم ها توسط مردان طراحی می شوند، منجر به الگوریتم های مغرضانه می شوند. نیازهای زنان، بدن زنان و حقوق اساسی زنان نادیده گرفته می شود.

گوترش اضافه کرد: در سطح جهانی، فقر چهره زنانه دارد. زنان دسترسی کمتری به زمین، منابع طبیعی و سایر دارایی های مالی دارند. آنها بیشتر از مردان از تأثیرات تغییرات آب و هوایی رنج می برند و احتمال ناامنی غذایی آنها بیشتر است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که در سراسر جهان، زنان به ازای هر دلاری که یک مرد به دست می‌آورند، تنها ۵۱ سنت درآمد دارند.

او اضافه کرد: در سطح ملی، دولت ها موظف به سرمایه گذاری برای پایان دادن به فقر و دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار برای همه هستند.

کد خبر 735260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.