آغاز نهال‌کاری  در ۱۰۰ هکتار دشت بیابانی شمال گلپایگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان از آغاز کاشت نهال در ۱۰۰ هکتار از اراضی دشت بیابانی شمال گلپایگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، محمد اسماعیلی توسلی امروز- دوشنبه بیست و یکم اسفند- در حاشیه آغاز طرح نهال کاری در منطقه بیابانی دشت شمال گلپایگان، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ طرح مطالعاتی منطقه بیابانی دشت شمال گلپایگان توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف بیابان زدایی و جلوگیری از ورود ریزگردها در منطقه دشت شمال گلپایگان تهیه و سال ۱۴۰۱ در کمیته فنی استان مصوب شد، و در سال ۱۴۰۲ در ردیف اعتباری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دشت شمال گلپایگان هفت هزار و صد هکتار است که ۴۵۰ هکتار آن نهال کاری می‌شود، افزود: طرح نهال کاری دشت شمال طی سه فاز به ترتیب در متراژ ۱۰۰ هکتار، ۱۵۰ هکتار و ۲۰۰ هکتار پس از تخصیص تأمین اعتبار اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان ادامه داد: در حال حاضر فاز نخست طرح با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان در ۱۰۰ هکتار از دشت شمال با کاشت ۱۲ هزار و ۵۰۰ نهال قره‌داغ و آتریپلیکس آغاز شده است.

توسلی با اشاره به پروژه‌های دیگری که در دشت شمال گلپایگان به منظور مقابله با ریزگردها و گرد و غبار اجرا می‌شود، گفت: طرح مدیریتی شامل کنترل دام، کاهش فشار دام در مراتع ییلاقی و پخش مالچ طبیعی در دشت شمال گلپایگان اجرا می‌شود.

دشت شمال گلپایگان منشأ ورود ریزگرد به گلشهر است

مصطفی محمودی، شهرداری گلشهر اظهار کرد: دشت شمال گلپایگان به عنوان یک منطقه بیابانی در ضلع شمالی شهر گلشهر واقع است که ریزگردها و غبار ناشی از آن در اثر وزش باد و طوفان مناطق مسکونی شهر گلشهر به ویژه محله فیلاخص و ورزنه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به نارضایتی شهروندان گلشهر از ورود گرد و غبار دشت شمال، طی سفر استاندار اصفهان به گلپایگان موضوع مطرح و جزو مصوبات سفر قرار گرفت.

شهردار گلشهر ضمن قدردانی از منابع طبیعی گلپایگان و استاندار اصفهان، ادامه داد: پس از تخصیص اعتبار برای پروژه بیابان زدایی دشت شمال، اکنون فاز نخست نهال کاری در ۱۰۰ هکتار از دشت شمال آغاز شده است.

محسن نصیری، مدیر عامل شرکت طبیعت آرای جهان بین، اظهار کرد: این شرکت پیمانکار کاشت ۱۲ هزار و ۵۰۰ نهال از نوع قره داغ و آتریپلیکس در ۱۰۰ هکتار از اراضی دشت شمال گلپایگان است.

وی ادامه داد: پروژه کاشت نهال شامل جانمایی و کاشت و آبیاری است که از آذرماه امسال آغاز و تا مهرماه سال ۱۴۰۳ ادامه دارد، و سپس پروژه تحویل منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

کد خبر 735222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.