ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: خرید و فروش تمام گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط‌ زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، عباس جودکی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی افزود: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود همچنین خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضائی قابل پیگیری است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: خرید و فروش تمام گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط‌زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

جودکی تصریح کرد: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند، به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای برای کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.

وی درباره ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تأثیر آن‌ها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و گفت: از هموطنان می‌خواهیم که از رها کردن و جابه‌جایی هر نوع گیاه و جانور غیربومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این اقدام علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برند.

به گزارش ایمنا، استان مرکزی در جایگاه سوم تنوع زیستی کشور قرارگرفته و ۳۶۵ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۱۹ گونه ماهی بومی و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شناخته شده دارد که گنجینه ارزشمند طبیعی است.

کد خبر 735198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.