جایگاه شهرداری‌ها در دولت و مجلس ناشناخته است / ضرورت تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها

شهردار قم گفت: بسیاری در دولت و مجلس شهرداری‌ها و ظرفیت‌های بی‌بدیل آن را نمی‌شناسند و جایگاه صحیحی برای این نهاد ترسیم نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد امروز _ دوشنبه بیست و یکم اسفند _ در جلسه بزرگداشت روز شهردار که با حضور برخی از شهرداران سابق شهر قم و مدیران شهری در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد اظهار کرد: شهرداری‌ها در دوران گذشته به قدری اعتبار داشتند که ارگان سیاسی برای تبلیغ مشروطه از روزنامه شهرداری استفاده می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در دوران پهلوی اول و دوم جایگاه مدیریت شهری متزلزل شد افزود: در سال ۱۳۵۹ هم اتحادیه شهرداری‌ها و انجمن شهر منحل شد.

شهردار قم با اشاره به تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۸ خاطرنشان کرد: از آن تاریخ هم هر مسئولیتی را از دیگر ارگان‌ها حذف کرده و به دوش مدیریت شهری گذاشتند بدون اینکه برای تأمین اعتبارات آن فکری شود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه هر روز اختیارات شوراها در حال کاهش است، تاکید کرد: با این حال غلبه خرد جمعی در شوراهای اسلامی شهر و پویایی و استقلال در عملکرد موجب شده مدیریت شهری بتواند در شرایط سخت اقتصادی همواره موفق و اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات عمرانی استان قم با همه حوزه‌های درگیر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: در حالی که بودجه عمرانی سال جاری شهرداری قم هشت هزار میلیارد تومان بوده و چند برابر بودجه تمام دستگاه‌های استانی است.

شهردار قم با اشاره به اینکه باید ظرفیت شهرداری به خوبی شناخته شود، گفت: نقد برای مدیریت شهری مفید و لازم است اما منتقدان ابتدا باید شهرداری را بشناسند و آن را درک کنند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در دولت و مجلس نماینده شایسته‌ای ندارند، تصریح کرد: در مجلس و دولت بدون حضور نماینده‌ای از شهرداری‌ها برای این ارگان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود این در حالی است که برخی از تصمیم گیران حتی شناخت درستی از مدیریت شهری ندارند.

وی با اشاره به اینکه در طرح آمایش استان قم، این شهر به عنوان الگوی مدنیت اسلامی نام برده شده است، گفت: شهرداری قم تلاش کرد با استفاده از این هدف گذاری در مسیر طراحی اقدامات و اهداف حرکت کند.

شهردار قم با اشاره به بعضی انتقادات نسبت به شهرداری قم، افزود: اینکه گفته می‌شود در قم اروپایی‌سازی و نیویورک‌سازی انجام شده است چه معنی دارد، در تفکر اندیشمندان شیعی، مؤلفه‌های پیشرفت و توسعه با هم تلاقی دارند و در ترازوی سنت می‌توانیم به سمت تجدد برویم.

سقائیان نژاد اظهار کرد: باید از این افراد پرسید آیا دین‌داری و شهر اسلامی منافاتی با کاشت درخت و احداث معبر دارد، مگر جز این است که خلق عیال الله هستند و هر خدمتی به مردم امری مقدس محسوب می‌شود.

کد خبر 735187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.