نوید بهار و پایان زمستان در چین با جشنواره ژونگه

جشنواره ژونگه (Zhonghe) به‌عنوان یک سنت کشاورزی چینی در اولین روز از دومین ماه تقویم قمری چین برگزار می‌شود که سال جاری مصادف با ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) است و نوید بهار و پایان زمستان را می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره ژونگه (Zhonghe) که به‌عنوان جشنواره اژدهای آبی نیز شناخته می‌شود، یک سنت چینی است که قرن‌ها قدمت دارد و در اولین روز از دومین ماه تقویم قمری چین برگزار می‌شود؛ به این ترتیب مطابق با تقویم میلادی و بسته به سال زمان آن در ماه فوریه یا مارس است. این جشنواره به دوره سلسله‌های تانگ و سونگ برمی‌گردد که طی دوره قرون وسطی در چین سلطنت می‌کردند و یک تعطیلات سنتی است که اولین نشانه‌های بهار و پایان زمستان و حس بیداری کشاورزی را جشن می‌گیرد.

تاریخ برگزاری جشنواره ژونگه ۱۴۰۲

جشنواره ژونگه سال ۲۰۲۴ در یازدهم مارس مصادف با بیست‌ویکم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

آغاز فصل کشاورزی در چین با جشنواره ژونگه

تاریخچه جشنواره ژونگه

جشنواره ژونگه یک جشنواره سنتی کشاورزی چینی است و به آن لونگ‌تی‌تو (Longtaitou) به معنای «اژدهایی که سرش را بالا می‌برد» نیز گفته می‌شود. این نام اشاره‌ای به هیولایی است که گفته می‌شود بر همه موجودات زنده حکومت می‌کند و مهم‌تر از آن باران‌ها را اداره می‌کند. ریشه این جشنواره به زمانی بازمی‌گردد که سلسله‌های تانگ و سونگ در قدرت بودند.

اعتقاد بر این است که پادشاه اژدها، خدای مشرق و عناصر آب و آب‌وهوا است و می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود. این جشنواره به یاد عبادت آئینی پادشاه اژدها برگزار می‌شود که مسئول باران‌های بهاری است. کشاورزان این جشنواره را جشن می‌گیرند تا شرایط آب‌وهوایی و شخم زدن خوبی را برای فصل برداشت موفق پیش‌بینی کنند. کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، امیدوارند که پادشاه اژدها باران کافی برای برداشت محصولی پربار برای آن‌ها به ارمغان آورد.

آغاز فصل کشاورزی در چین با جشنواره ژونگه

ارباب خاک و زمین، تودیگونگ، نیز هنوز مورد احترام پیروان تائوئیسم و مذاهب رایج چینی قرار دارد و مناسبت «جینگجه» به‌عنوان سومین دوره شمسی در تقویم چینی که در زمان برگزاری این جشنواره رخ می‌دهد و زمان بیداری حشرات است، زمانی اتفاق می‌افتد که زمین و حیوانات در خواب زمستانی آن با اولین نشانه‌های گرم بهار از خواب بیدار شوند.

حقایق جالب در مورد جشنواره ژونگه

غذاهای مختلف در طول جشنواره ژونگه نشان‌دهنده ویژگی‌های پادشاه اژدها است. کوفته‌ها نشان‌دهنده گوش‌های اژدها، پنکیک‌ها نشان‌دهنده فلس‌ها، رشته فرنگی‌ها سمبل ریش هستند. در طول این جشنواره شستن لباس ممنوع است، چراکه چینی‌ها معتقدند شستن لباس در طول جشنواره ژونگه به پوست اژدها آسیب می‌رساند. از سوی دیگر در این دوره کار با سوزن نیز ممنوع است، زیرا اعتقاد بر این است که وقتی اژدها سر خود را به سمت زمین می‌برد، سوزن‌ها ممکن است به چشمان او آسیب بزنند.

خاکستر گیاهی نیز در طول این جشنواره بسیار قابل توجه است، بنابراین چینی‌ها به‌طور سنتی در این روز خاکستر گیاهان را اطراف خانه پراکنده می‌کنند.

آغاز فصل کشاورزی در چین با جشنواره ژونگه

کد خبر 735112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.