رابطه ایران و عربستان در یک سالگی

یک سال پس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، دو طرف همچنان در حال تلاش برای افزایش همکاری‌ها و تعاملات تجاری هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزهای پایانی اسفند مصادف است با تولد یک‌سالگی عادی سازی روابط میان ریاض و تهران با میانجیگری چین بود. در طول یک سال گذشته، روابط عربستان و ایران از آشفتگی‌های منطقه‌ای عبور کرده و منفعت قابل‌توجهی نیز در جهت صلح برای مردم این کشورها و منطقه به همراه داشته است.

این آشتی تاریخی نه‌تنها مظهر تعهد چین به صلح منطقه‌ای است، بلکه الگوی جدیدی برای حل و فصل مناقشات از طریق گفت‌وگو و مذاکره ایجاد می‌کند. امروز، حمایت چین برای صلح هنوز در کشورهای خاورمیانه طنین‌انداز است. از آنجا که درگیری طولانی‌مدت اسرائیل و حماس ممکن است ثبات خاورمیانه را دچار مشکل کند، کشورهای منطقه مشتاق به تلاش‌های صلح‌آمیز بیشتر برای کمک به بازگرداندن آرامش هستند.

دهم مارس ۲۰۲۳، در بیانیه مشترکی که بین ایران، عربستان سعودی و چین در پکن منتشر شد، تهران و ریاض اعلام کردند که به توافقی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در مدت دو ماه آینده دست یافته‌اند که نقطه عطفی در آب شدن یخ روابط آن‌ها محسوب می‌شود.

اقتدار ایران سیاست‌های خصمانه عربستان را دور زد

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سالگرد توافق ایران و عربستان اظهار کرد: ایران و عربستان در سال گذشته وارد یک سلسله همکاری‌هایی شدند که به دلایل سیاست‌های خارج از منطقه مدتی قطع شده بود و پس از شرایط جدید حاکم بر منطقه مجدد برقرار شد.

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه غرب برای اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه افزود: اقتدار و جایگاه مستحکم ایران در منطقه سبب شد تا عربستان ناگزیر از یک سلسله سیاست‌های خصمانه علیه ایران دست بردارد و با پذیرش شرایط حاکم بر منطقه، خواهان برقراری رابطه با جمهوری اسلامی ایران شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار منطقه می‌توانند همکاری‌های زیادی در عرصه‌های مختلف داشته باشند که برخی از این همکاری‌ها از جمله روابط نفتی یا اوپک و مسئله حج حتی در زمان قطع روابط دو کشور متوقف نشده بود تا جایی که هر دو مسئله بعد از برقراری روابط دو کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

برقراری ارتباط با سایر دول اسلامی تحت نفوذ عربستان

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته عربستان از سیاست‌های تشویقی خود برای قطع روابط سایر کشورهای اسلامی با ایران دست برداشت، ابراز کرد: به همین دلیل ارتباط ایران با کشورهای اسلامی مانند سودان و مصر که پیش‌تر با تشویق عربستان قطع شده بود، دوباره برقرار و زمینه‌های از سرگیری روابط فراهم شد.

قنادباشی از سرگیری اجلاس سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو را مسئله دیگری دانست که بعد از بهبود روابط ایران و عربستان میسر شد و گفت: با توافق ایران و عربستان به عنوان دو عضو مهم سازمان همکاری اسلامی تاکنون دو اجلاس مهم در خصوص مسئله فلسطین برگزار شده که یکی از گام‌های مهم برای حل مسئله اول جهان اسلام است.

کاهش حمایت عربستان از گروهک‌های تجزیه‌طلب ایرانی

وی با اشاره به تحرکات گروهک‌های منافقین و تجزیه‌طلب در داخل جمهوری اسلامی ایران با حمایت عربستان ابراز کرد: پس از توافق ایران و عربستان در سال گذشته، عربستان کمک‌های خود را به این گروهک‌های تروریستی قومیت‌گرا، منافقین و تجزیه‌طلبان کاهش داد که بسیار ثمربخش بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا دستاورد دیگر روابط دو جانبه ایران و عربستان را امنیت خلیج‌فارس دانست و افزود: بر این اساس زمینه خروج نیروهای غربی از منطقه با همکاری همه کشورهای منطقه فراهم شد، البته ممکن است که تا رسیدن به امنیت کامل فاصله داشته باشیم، اما با برقراری روابط ایران و عربستان چنین امری امکان‌پذیر شده است که حتی کشورهای منطقه در عرصه نظامی همکاری کنند.

ضرورت برقراری روابط تجاری و سیاسی بین ۲ کشور

وی با تاکید بر اینکه باید در عرصه تجاری و سیاسی نیز همکاری‌های زیادی بین دو کشور صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برقراری روابط تجاری و سیاسی در حد بازگشایی سفارتخانه‌ها در دو کشور انجام شده و با ورود به همکاری‌ها در این دو عرصه شرکت‌های خصوصی ما می‌توانند، مجری بسیاری از طرح‌های پرسود در عربستان باشند و این یکی از گام‌های مهمی است که باید برداشته شود.

کد خبر 735106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.