ممنوعیت ورود خودرو و موتورسیکلت در پارک جنگلی النگدره گرگان / خاطر طبیعت آسوده شد

پارک جنگلی النگدره گرگان یکی از ذخایر طبیعی ارزشمند کشور است که این روزها به واسطه استفاده نادرست شهروندان و گردشگران در حال تخریب است، به همین خاطر دستگاه قضا به این حوزه ورود کرد و ورود هرگونه خودرو، موتورسیکلت و آتش‌افروزی در آن را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، موضوع تردد و یا ممنوعیت خودروها در پارک جنگلی النگدره گرگان مدت زمانی است که به موضوع بحث شهروندان، صاحب‌نظران و کارشناسان محیط زیست تبدیل شده است و نظرسنجی‌ها حاکی از آن بوده که آنها به دلیل مشکلات زیست محیطی موافق ورود خودرو به این پارک جنگلی نیستند.

مناقشه بر سر این موضوع در چند ماه اخیر که دوباره مجوز ورود خودرو به پارک صادر شد، بالا گرفت و پس از آن شورای حقوق عامه با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، مدیرکل منابع طبیعی گلستان، مدیرکل محیط زیست و شهردار گرگان برگزار شد و پس از آن دادستان مرکز استان باهدف حمایت از حقوق عامه دستور ممنوعیت ورود خودرو، موتورسیکلت و حتی آتش‌افروزی در عرصه‌های جنگل النگدره را صادر کرد و به متخلفان نسبت به نقض این رفتار هشدار داد.

مدیریت نادرست شهرداری و منابع طبیعی

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با انتقاد از ساماندهی پارک جنگلی النگدره در این سال‌ها می‌گوید: با اینکه مدیریت پارک النگدره به شهرداری و منابع طبیعی واگذار شده است اما این دو نهاد در حفظ و نگهداری آن هیچ کار مثبتی انجام ندادند.

وی با بیان اینکه در کتابچه‌ای که با هدف حفاظت از پارک و بهره‌مندی مناسب طراحی شده بود، فقط ۵۰۰ خودور اجازه تردد داشتند اما این رقم به ۱۴۰۰ خودرو رسیده بود، می‌افزاید: گاهی اوقات با وجود وضع قوانین، آنها به درستی اجرا نمی‌شود، چراکه برخی از مسئولان به خاطر رعایت برخی مصلحت‌ها اجرای قوانین را ذبح می‌کنند.

دادستان مرکز گلستان با اشاره به اهمیت موضوع ادامه می‌دهد: رسیدگی به این مسئله در صلاحیت اختصاصی شورای حقوقی حفظ بیت‌المال است، بنابراین اجازه نمی‌دهیم وضعیت پارک از این بدتر شود، اگر مدیریت صحیح اعمال نشود النگدره به مراتب شرایط بدتری دچار می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در زمان ممنوعیت ورود خودرو به النگدره، این جنگل در حال تنفس و زادآوری بود اما هم اکنون شبیه کباب سرا شده است.

به گفته وی، تخریب خاک، آلودگی صوتی، از بین رفتن پوشش گیاهی و تهدید حیات جانوری موضوع بسیار مهمی است که باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن صورت گیرد.

دادستان مرکز استان می‌افزاید: با توجه به اینکه اجازه دسترسی به پهنه النگدره به همه داده شده است، از این رو اکو سیستم این پارک مورد تهدید قرار گرفته و قوانین الزام‌آور دیده نشده است.

اسپانلو با بیان اینکه متولی قانون، وظیفه اجرای درست قانون را بر عهده دارد، می‌افزاید: دادستانی در راستای نظریه کارشناسی با جدیت به مساله النگدره ورود پیدا کرد.

ممنوعیت ورود خودرو و موتورسیکلت در پارک جنگلی النگدره گرگان / خاطر طبیعت آسوده شد

ظرفیت برد برای رفع مشکلات النگدره تعیین شود

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از طبیعت النگدره متعلق به جنگل‌های هیرکانی است و حفظ و نگهداری آن برای کشور بسیار دارای اهمیت است، اداره کل محیط زیست یکی از دستگاه‌های صاحب نظر در این حوزه به شمار می‌رود.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز در همین رابطه ضمن تأیید استفاده نادرست شهروندان از این طبیعت باارزش به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بر اساس نظریه کارشناسان این مکان از تفرجگاه متمرکز به تفرجگاه گسترده تبدیل شده است و این اصلاً خوب نیست بلکه باید ظرفیت برد برای رفع مشکلات النگدره تعیین شود.

وی می‌افزاید: برای حفاظت بیشتر از پارک جنگلی النگدره نیازمند استفاده پایدار از این پارک هستیم و گام نخست برای استفاده پایدار از این اکوسیستم ظرفیت برد است، به این صورت که وقتی نیازمند بهره‌برداری از تفرجگاه‌ها هستیم و در مرحله اول باید ظرفیت برد آنها شناسایی شود.

کنعانی در رابطه با ورود خودروها به پارک تاکید می‌کند: ورود خودروها باید ضابطه‌مند باشد، مشاهدات میدانی پارک نشان می‌دهد که خودروها از مسیر آسفالت خارج می‌شود و به داخل جنگل ورود می‌کنند که این کار باعث تخریب خاک، مرگ جنبندگان ریز داخل خاک و پوشش گیاهی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان می‌افزاید: آتش افروزی، ریختن زباله‌های شیشه‌ای و پلاستیکی موجب شده است تا محیط این پارک به شدت دچار آسیب شود.

وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی، بهترین گزینه برای تردد در النگدره هستند، اظهار می‌کند: وجود خودروهای برقی نیاز گردشگران در این پارک را مرتفع می‌سازد.

اما گذشته از تردد بی‌شمار و افراطی خودرو در پارک جنگلی النگدره موضوعی دیگر هم باعث نگرانی افکار عمومی و حامیان محیط زیست شد، آن هم ساخت پارکینگ در محوطه جنگلی النگدره با هدف رفاه بیشتر شهروندان، موضوعی که مدیرکل منابع طبیعی گلستان آن را صراحتاً رد می‌کند.

ممنوعیت ورود خودرو و موتورسیکلت در پارک جنگلی النگدره گرگان / خاطر طبیعت آسوده شد

مکان‌های گردشگری در النگدره ایجاد نمی‌شود

حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بر خلاف آنچه که گفته شده است و مردم نسبت به آن اظهار نگرانی کرده‌اند، قرار نیست حتی بر اساس کتابچه طرح، مکان‌های تفریحی و گردشگری در النگدره ایجاد شود.

وی با بیان اینکه قرار به قطع درخت در جنگل نبوده است، می‌افزاید: در نظر داشتیم تا از اراضی تصرفی النگدره که هیچ گونه درختی در آن رویش نداشت، برای پارکینگ خودروها استفاده کنیم که با تصمیم دادستان مرکز استان در حال حاضر این طرح قابل اجرا نیست و ایجاد پارکینگ همراه با درختان شایعه‌ای بیش نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: طرح پارک جنگلی النگدره در سال ۹۸ مصوب شد و بر اساس آن حفظ و نگهداری پارک جنگلی النگدره به شهرداری واگذار شد و این ارگان نیز بر اساس طرح همان کتابچه، اجازه تردد خودروها را داده بود.

به اعتقاد کارشناسان، گذشته از اینکه تردد خودرو در النگدره آسیب به زیستگاه جانواران و منجر به تخریب محیط زیست می‌شود، تداوم این فرایند به تخریب منابع آب هم خواهد شد.

تخریب منابع آب با ورود خودروها

ایرج حیدریان، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان در رابطه با مشکلات زیست‌محیطی آب رودخانه پارک جنگلی النگدره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه بخشی از منابع آبی مرکز استان را رودخانه النگدره تأمین می‌کند، از این رو ورود خودرو به جنگل و تردد در مسیر رودخانه‌ها بخش زیادی از منابع آب را تخریب می‌کند.

وی می‌افزاید: چنانچه جلوی این ترددها گرفته نشود تولید کمی و کیفی آب مرکز استان با مشکل مواجه می‌شود.

حیدریان با تاکید بر اینکه باید در رابطه با طرح کتابچه النگدره بازنگری جدی صورت گیرد، می‌افزاید: هم اکنون با وجود تمهیدات اندیشیده شده برای تأمین آب دچار مشکل هستیم و چنانچه جلوی تخریب منابع آبی گرفته نشود با بحران‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اهمیت موضوع ممنوعیت تردد خودرو در محور جنگلی النگدره به نظر می‌رسد دستگاه‌های قضائی باید به صورت جدی هیچ‌گونه مجوزی مبنی بر ورود خودرو به این زیستگاه طبیعی را ندهند تا آنچه را که از گذشتگان به امانت ما رسیده است، بتوانیم برای آیندگان هم حفظ کنیم.

کد خبر 735043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.