۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
۴۷ همت سر سفره مردم نشست

یک سال پس از پشت سر گذاشتن تجربه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای کمک به بهبود معیشت خانوارها، طرح کالابرگ الکترونیک فجرانه در دستور کار قرار گرفت که با حذف شرط‌ خرید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه، میزان خرید مردم را تا ۳۰ برابر افزایش داد و تراکنش‌ها را از ۱۰۰ هزار مورد در روز به یک میلیون رساند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یک ماه از اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک می‌گذرد و بر اساس آمارهای رسمی از جمعیت ۶۰ میلیون نفری مشمولان این طرح که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند، تاکنون ۸۷ درصد مشمولان از طرح فجرانه استقبال کرده‌اند و نزدیک به ۴۷ هزار میلیارد تومان بر روی سفره مردم نشسته است.

۱۸ بهمن امسال بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح «فجرانه» در قالب کالابرگ الکترونیکی با کنار گذاشتن شرط خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان برای بهره‌مندی از یارانه مضاعف و افزایش اعتبار یارانه افراد تا سقف ۲۲۰ هزار تومان برای تشویق یارانه بگیران به خرید کالاهای اساسی با یارانه نقدی خبر داد تا مبلغ یارانه به سفره مردم وارد شود و قدرت خرید خانوار را افزایش دهد.

سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز اجرای طرح کالابرگ از اسفند سال گذشته اظهار می‌کند: روش‌های مختلفی در این راستا اجرایی شد تا در دهه فجر امسال که به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه تشویقی و مضاعف برای ۷ دهک درآمدی پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.

در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت درآمدی با خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات، قیمت مبنای سال ۱۴۰۱ را پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود. این طرح قرار است که تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه داشته باشد.

یارانه تشویقی جدا از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی نقدی در حساب سرپرستان خانوار واریز شده و متناسب با میزان خرید از فروشگاه‌های عضو طرح کالابرگ الکترونیکی مصرف می‌شود.

طرح تشویقی در نیمه راه

فاز دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان با واریز دومین شارژ اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی از روز جمعه ۱۸ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت. علیرضا عسگریان؛ معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: مرحله دوم طرح فجرانه هیچ تفاوتی با طرح اول ندارد، در مدت اجرای این طرح دولت نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت هزینه کرده و ۴۷ هزار میلیارد تومان با توزیع بسته‌های غذایی بر سر سفره مردم نشسته است.

وی تعداد فروشگاه‌های متصل به این طرح ۲۲۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی‌کالا اعلام می‌کند و می‌افزاید: ۱۱ هزار واحد توزیعی طرف قرارداد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای شعبه در کشور هستند همچنین نزدیک ۱۰ هزار گوشت فروشی شامل قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و پروتئین فروشی‌ها به طرح اضافه شده است و ۱۳ هزار فروشگاه دارای تخلف نیز از طرح خارج شدند.

ساده‌ترین تعریفی که از کالابرگ الکترونیک ارائه شده، بسته غذایی از ۱۱ قلم کالا و به قیمت ۷۴۰ هزار تومان است که مردم آن‌را در مغازه‌ها، فروشگاه‌ها به قیمت ۵۲۰ تومان خریداری می‌کنند، این طرح سرپرست خانوار محور بوده و یارانه از طریق خرید با هر یک از کارت‌های بانکی آنها قابل استفاده است.

به گفته عسگریان از زمان شارژ یارانه، خانوارها یک ماه برای خرید کالاهای مشمول آن فرصت دارند و پس از یک ماه این اعتبار بسته می‌شود و یارانه جدید واریز می‌شود بنابراین یارانه دویست و بیست هزار تومانی قابل ذخیره شدن نیست.

برای آگاهی مشمولان طرح از دهک‌بندی برنامه کاربردی شما و سایت حمایت پیش‌بینی شده که مبلغ یارانه را به افراد اعلام می‌کند همچنین میزان اعتبار کالابرگ از طریق کد ستاره پانصد، ستاره چهارده شصت و سه مربع، ستاره پانصد ستاره، چهارده شصت و سه و مربع قابل پیگیری خواهد بود.

خرید ۵۲ میلیون نفر با کالابرگ

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استقبال بیش از ۵۲ میلیون نفر از جمعیت ۶۱ میلیون نفری مشمول طرح یارانه فجرانه تصریح می‌کند: نزدیک به ۸۷ درصد با استفاده از این طرح کالاهای اساسی مورد نیاز خود را خریداری کردند، مبلغ اختصاص یافته از سوی دولت ۱۰ و نیم همت و آورده مردم ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و با توزیع این ۱۱ قلم کالا، ۵۰۰ هزار تن اقلام غذایی وارد سفره مردم شده است.

وی توزیع ۵۰۰ هزار تن کالا در طول یک ماه را نوید بخش تأمین کالاهای مورد نیاز برای نوروز و ماه مبارک رمضان می‌داند و ادامه می‌دهد: در مدت یک ماه، ۵۱ تا ۵۲ میلیون بسته توزیع شده در سطح کشور این به معنای ایجاد سامانه بزرگ توزیع مواد غذایی با بالاترین سطح امنیت غذایی است که نه کمبودی ایجاد کرد و بالاترین میزان دسترسی نیز برای مردم فراهم بوده است.

بر اساس آمارها در نزدیک به یک ماه گذشته استفاده مردم نسبت به قبل ۳۰ برابر افزایش یافت به طوری که اکنون روزانه یک میلیون تراکنش برای خرید از کالابرگ انجام می‌شود. بیشترین دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استقبال و استفاده کرده‌اند؛ دهک اول با ۸۵.۷ درصد، دهک دوم با ۶۸ درصد، دهک سوم ۶۹ درصد، دهک چهارم ۸۴ درصد، دهک پنجم ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفتم ۴۲ درصد بوده‌اند.

قطع دسترسی فروشگاه‌های متخلف

وزارت کار از طریق شرکت مجری طرح کالابرگ الکترونیکی (فارا) به صورت آنلاین بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت می‌کند و نظارت‌های میدانی با محوریت گشت‌های مشترک اداره کل صمت استان‌ها در دستور کار است.

آمارهای رسمی وزارت تعاون حکایت از آن دارد که تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد فروشگاه‌های طرف قرارداد این طرح به دلیل تخلف قطع دسترسی شدند، این فروشگاه‌ها طرح را درست اجرا نمی‌کردند، اقلامی بجز ۱۱ قلم را به فروش می‌رسانند یا مردم را مجبور به استفاده از کل اعتبار در یک تراکنش و خرید اجناس با برند خاصی می‌کردند، تعداد این واحدهای توزیعی متخلف به هزار و ۲۰۰ مورد می‌رسد و ۴۰۰ فروشگاه نیز به دلیل تخلفات گسترده با الگوریتم‌های شرکت زیر ساخت این طرح شناسایی شده‌اند و تا پایان طرح کالابرگ فجرانه دسترسی کالابرگ نخواهند داشت.

یکی دیگر از تفاوت‌های کالابرگ الکترونیک، امکان خرید قلم به قلم کالاها است، به عنوان مثال تخفیف در نظر گرفته برای گوشت ۷۵ هزار تومان به ازای هر نیم کیلوی است و مصرف کننده با خرید اقلام دیگری مانند حبوبات و لبنیات می‌توانن در مجموع از تخفیف ۲۲۰ هزار تومانی روی یک سبد خرید کالاهای اساسی برخوردار شوند.

خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده از هر نام و نشان تجاری خریداری کنند، ولی امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی وجود ندارد یعنی نمی‌توان با اعتبار خرید برنج، روغن خریداری کرد همچنین خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند بنابراین اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یکجا وجود ندارد.

بعضی از یارانه‌بگیران خواستار دریافت مستقیم اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک هستند که علیرضا عسگریان؛ معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این موضوع می‌گوید: ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان یارانه‌ای که از سال ۱۴۰۱ به بعد از ارز ترجیحی واریز شد، فقط برای سفره مردم بود اما به دلیل شکل گرفتن رفتار مردم، به طور زیرساختی مصرف نشد ینی مردم آن‌را جای دیگر مصرف کردند، اما از این به بعد، هر زمانی که یارانه جدیدی وارد حساب سرپرستان خانوار شود، حتماً روی سفره غذایی می‌نشیند زیرا امنیت غذایی برای دولت بسیار مهم است و با وجود فشردگی بودجه پایان سال، حدود ۳۰ همت تا ۳۵ همت را برای این مقطع سه ماهه فجرانه در نظر گرفته شده است.

بهار سرنوشت‌ساز برای یارانه تشویقی

طرح فجرانه در یک بازه زمانی سه ماهه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده تعریف شده اما برای ادامه طرح حالت‌های گوناگونی قابل اجرا است که وزارت تعاون آن‌را نیازمند پیوستگی منابع و بررسی شیوه‌های احتمالی اجرا می‌داند.

عسگریان تصمیم‌گیری در این باره را در سطح کلان می‌داند و تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد در فروردین یا اوایل اردیبهشت سال آینده تکلیف این طرح مشخص شود که ادامه پیدا می‌کند با همین دست فرمان و منابع سنگینی یا به همان شیوه گذشته بر می‌گردد، در گذشته ۱۲۰ هزار تومان یارانه برای این یارانه مضاعف وجود داشت که با حذف شرط‌ها میزان خرید مردم تا ۳۰ برابر افزایش یافته و میزان تراکنش‌ها از ۱۰۰ هزار مورد در روز به یک میلیون تراکنش رسیده است.

با وجود اینکه نان نیز در سبد محصولات غذایی تعریف شده اما در مورد کالابرگ، چون نیازمند یک ساز و کار جداگانه است، قرار نیست به این بخش اضافه شود.

برای شناسایی این فروشگاه‌هایی که به طرح فجرانه کالابرگ پیوسته‌اند، می‌توان به سکوهای بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه و نرم‌افزار کاربردی شما را نصب کرد همچنین از طریق اجرای کد استعلام کالابرگ دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* امکان دریافت لینک نصب این نرم‌افزار فراهم است.

کد خبر 734944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.