نصب ۲۸ سکوی جدید و ۵۶ توربوکمپرسور در طرح ۲۰ میلیارد دلاری فشارافزایی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از نصب ۲۸ سکوی جدید و ۵۶ توربوکمپرسور در طرح ۲۰ میلیارد دلاری فشارافزایی پارس جنوبی خبر داد و گفت: با اجرای طرح فشارافزایی، پارس جنوبی بار دیگر متولد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن خجسته‌مهر در مراسم امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی اظهار کرد: امروز با امضای قراردادهای طرح فشارافزایی پارس جنوبی، اتفاق بسیار بزرگی در صنعت نفت ایران رقم می‌خورد و شاهد هستیم آنچه دیروز در برنامه قرار داشت، امروز یک‌به‌یک در صحنه عمل، عملیاتی می‌شود.

وی افزود: میدان پارس جنوبی که با توان متخصصان و شرکت‌های ایرانی توسعه‌یافته، با اجرای طرح فشارافزایی بار دیگر متولد می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «یک ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای شرکت‌ها و ساخت داخل فراهم می‌شود»، گفت: حدود دو سال است که روی مطالعات مفهومی این پروژه کار شده است و امروز به‌طور قطع به این نتیجه رسیده‌ایم که باید فشارافزایی در دریا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برای اینکار سکوهای ۷ هزار تنی ساخته می‌شود و در مجموع ۲۸ سکو ساخته و نصب خواهد شد که از این تعداد، ۱۴ سکو کار فشارافزایی را انجام می‌دهند و ۱۴ سکوی دیگر برای اسکان و تأمین یوتیلتی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه «منعی برای استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های بین‌المللی در این پروژه نداریم»، گفت: بین شرکت‌های داخلی مسابقه و رقابتی شکل خواهد گرفت که هر که زودتر جکت‌ها و سکوها را بسازد، همان شرکت اقدام به نصب خواهد کرد، چرا که ۱۴ سکو به‌صورت یکسان ساخته خواهند شد و روی هر سکو، چهار توربوکمپرسور نصب می‌شود و هر سکو این امکان را دارد که یک میلیارد فوت مکعب را فشارافزایی کند.

وی افزود: با اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری، میزان افزایش برداشت گاز و میعانات گازی به ترتیب به میزان ۹۰ تریلیون فوت مکعب (TCF) و ۲ میلیارد بشکه خواهد شد که در نتیجه حدود ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

کد خبر 734810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.