کمتر از ۸ درصد خودروهای اصفهان معاینه فنی ندارند

انگار برای ما عادت شده است که همه کارهایمان را دقیقه ۹۰ و با زور قانون و اجبار انجام دهیم؛ کارهایی که جزو حقوق متقابل اولیه شهروندی محسوب می‌شود و نمونه بارز آن انجام معاینه فنی خودرو است که جزو وظایف شهروندی به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رعایت حقوق شهروندی از موضوعات مهمی است که رعایت آن جزو وظایف و مسئولیت‌های نهادها و سازمان‌ها بوده و در مباحث مختلف به چالش کشیده شده است؛ حقوق زیست‌محیطی شهروندان نیز یکی از تاثیرگذارترین عناصر بر معاینه فنی خودروها است.

طبق مصوبه اوایل دهه ۸۰ هیئت دولت، تمام خودروهایی که دو سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته است، نیاز به معاینه فنی دارند؛ جدا از تأثیرات مهم معاینه فنی خودروها در بهبود شرایط زیست‌محیطی و رعایت حق متقابل شهروندان در انجام معاینه فنی خودرو نکته قابل تأملی است که در حالت عادی رعایت نشده است و تنها در زمان الزام و اجبار پلیس یا سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود.

این مسئله تبعاتی را نیز به دنبال دارد که ایجاد صفوف طویل در مراکز معاینه فنی خودرو در مدت زمانی خاص از جمله آن‌ها است؛ در حال حاضر با توجه به اینکه در ایام پایانی سال مراجعه شهروندان به این مراکز افزایش پیدا می‌کند، نیاز به افزایش تعداد مراکز و ساعت کار آن‌ها احساس می‌شود.

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، داشتن معاینه فنی برای همه خودروهایی که بیش از چهار سال از عمر آن‌ها می‌گذرد الزامی است، بنابراین رانندگان باید از شرایط معاینه فنی خودرو مطلع باشند و به‌موقع نسبت به گرفتن این مدرک مهم اقدام کنند.

کمتر از ۸ درصد خودروهای اصفهان معاینه فنی ندارند

سال جاری ۸۰۰۰ خودرو به‌واسطه نواقص فنی اعمال قانون شدند

علی‌اصغر زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: صدور معاینه فنی بر عهده فرماندهی انتظامی نیست، بلکه زیر نظر شهرداری‌ها است، همچنین معاینه فنی در حوزه برون‌شهری و خودروهای سنگین نیز بر عهده اداره کل راهداری است.

وی با تاکید بر اینکه معاینه فنی اهمیت زیادی دارد، می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر صدور معاینه فنی، کنترل معاینه فنی در محورهای بین شهری نیز انجام می‌شود، یعنی مراکزی وجود دارد که اگر خودرو، حتی معاینه فنی هم داشته باشد مجدد به‌صورت رندوم بررسی می‌شود، اما این اقدام در کشور ما انجام نمی‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه خودرویی که قرار است در راه‌ها حرکت کند باید به‌لحاظ فنی سالم باشد، ادامه می‌دهد: معاینه فنی شامل بررسی موارد ایمنی از جمله لاستیک، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و سیستم فرمان‌پذیری خودرو است که از این جهات کنترل انجام می‌شود، همچنین دودزایی برای جلوگیری از آلودگی هوا کنترل می‌شود.

زارع با بیان اینکه بخشی از کنترل معاینه فنی که به‌صورت میدانی و حضوری است، بر عهده پلیس قرار دارد و بخش دیگر از طریق سیستم‌های هوشمند انجام و توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، می‌گوید: حدود دو ماه به دلیل ارتقای دوربین‌ها، عملکرد آن‌ها کند بود، از این‌رو شهروندان احساس کردند کنترل صورت نمی‌گیرد، این در حالی است که دوربین‌های نظارتی معاینه فنی را کنترل می‌کند.

سال جاری در استان اصفهان حدود ۸۰۰۰ خودرو به‌واسطه نواقص فنی اعمال قانون و ۱۷۰۰ خودروی دودزا با پلاک تعمیری برای تعمیر فرستاده شدند

وی ضمن هشدار در رابطه با جریمه در صورت نداشتن معاینه فنی تصریح می‌کند: علاوه بر دوربین‌ها همکاران ما به‌صورت میدانی و رندوم معاینه فنی را چک می‌کنند، سرنشین خودرویی که دارای معاینه فنی نباشد، مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه زمانی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود و باید توجه بیشتری در رابطه با کنترل معاینه فنی انجام شود، خاطرنشان می‌کند: در ۱۱ ماه سال جاری ۶۲ هزار و ۱۲۳ فقره اعمال مقررات برای خودروهای فاقد معاینه فنی در استان اصفهان را داشتیم و حدود ۱۷۰۰ دستگاه خودروی دودزا با پلاک تعمیری برای تعمیر فرستاده شدند.

زارع با بیان اینکه کمتر از هشت درصد خودروها معاینه فنی ندارند، اما این موضوع که حدفاصل دوره‌های معاینه فنی تا چه حد کنترل انجام شود، اهمیت دارد، می‌گوید: در حال حاضر مراکزی که در اختیار پلیس باشد و معاینه فنی خودروها کنترل شود وجود ندارد، زیرا خودرویی که معاینه فنی دریافت کند، اما پس از آن خودرو دچار نقص شود، دیگر آن معاینه مورد تأیید نیست.

وی ادامه می‌دهد: رانندگان انجام معاینه فنی را به روزهای پایانی سال موکول نکنند و به این موضوع توجه داشته باشند که نوبت‌دهی مراکز معاینه فنی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

کمتر از ۸ درصد خودروهای اصفهان معاینه فنی ندارند

۱۲ خط معاینه فنی در شهر اصفهان فعال است

سیدعلی عبداللهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی همشهریان و افزایش سفرهای درون‌شهری، می‌طلبد که شهروندان توجه لازم را نسبت به دریافت معاینه فنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر اصفهان با هشت مرکز معاینه فنی خودرو که در سطح شهر پراکنده است، آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستیم، می‌افزاید: مراکز همدانیان، ارغوانیه، امیرکبیر، خوراسگان، شفق، مرکز تاکسیرانی در بلوار فرزانگان، مرکز راهور و مرکز انجمن حمایت در منطقه ۱۴ با ۱۲ خط معاینه فنی در خدمت شهروندان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان با بیان اینکه مرکز معاینه فنی امیرکبیر در منطقه ۱۲، در سال جاری به مراکز شهر اصفهان اضافه شد، می‌گوید: متناسب با میزان مراجعه شهروندان، ساعات حضور کارشناسان معاینه فنی را در مراکز افزایش دادیم و در تمام مراکز به‌ویژه آن‌ها که مراجعان بیشتری دارد، در شیفت‌های کاری بیشتری در خدمت شهروندان هستیم.

عبداللهی تصریح می‌کند: علاوه بر مراکز معاینه فنی خودرو، سه خط معاینه فنی موتورسیکلت از جمله همدانیان، شفق و انجمن حمایت فعال هستند که شهروندان می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به دریافت معاینه فنی موتور سیکلت اقدام کنند، همچنین راه‌اندازی و استفاده از مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در بلوار فرزانگان، مقابل باغ فدک انجام شده است که خودروهای سنگین درون‌شهری می‌توانند به آن مراجعه کنند.

اگر خودرویی بدون معاینه فنی در سطح شهر تردد کند توسط دوربین‌های نظارتی جریمه می‌شود

وی با بیان اینکه مطابق قانون هر خودرویی که سن تولید آن بیش از چهار سال باشد، باید سالانه به مراکز مراجعه کند و نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کند، ادامه می‌دهد: اگر خودرویی بدون معاینه فنی در سطح شهر تردد کند توسط دوربین‌های نظارتی جریمه می‌شود و اگر خودرویی آلایندگی مشهود داشته باشد، توسط عوامل پلیس راهور فک پلاک و به پارکینگ‌ها هدایت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان شهروندان می‌توانند برای مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو نوبت خود را از طریق وبگاه fani.hamlebar.com به‌صورت اینترنتی ثبت کنند، در این صورت ساعت مراجعه به آن‌ها اعلام می‌شود و از انتظار در صف‌های معاینه فنی جلوگیری می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه امیدواریم شهروندان بتوانند با مراجعه به‌موقع به مراکز و دریافت معاینه فنی خودرو، سهم خود را در حفظ محیط زیست شهری ادا کنند، تاکید می‌کند: پلاک خودروهایی که معاینه فنی ندارند توسط دوربین‌های نظارتی در سطح شهر ثبت می‌شود.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که لزوم داشتن معاینه فنی برای خودروهایی با عمر بالای چهار سال وجود دارد و یکی از وظایف ضروری تعیین‌شده برای صاحبان و رانندگان خودروها است دارندگان خودروهای بدون معاینه فنی، مورد اعمال قانون از طرف پلیس راهنمایی رانندگی قرار می‌گیرند؛ با توجه به ایام پایانی سال و اهمیت انجام معاینه فنی انتظار می‌رود شهروندان برای جلوگیری از حوادث و تشدید شرایط آلودگی هوا برای مراجعه به این مراکز اقدام کنند.

کد خبر 734798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.