جولان مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه در پایتخت اتریش

مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و شخصیت وین است که از چندین دهه گذشته تاکنون رواج داشته و آن را به پایتخت مسکن اجتماعی اروپا تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وین پیشگام استراتژی‌های مسکن فراگیر است، این شهر همچنین با پویایی مسکن در حال تحول و افزایش تقاضا برای مسکن اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، علاوه بر این یک دوره طولانی‌مدت نرخ بهره پایین به نفع توسعه‌دهندگان خصوصی را توسعه داده است.

طرح‌های مسکن ارزان‌قیمت این شهر که به‌عنوان پایتخت مسکن اجتماعی اروپا شناخته می‌شود، مدت‌ها است که مورد استقبال قرار دارد. بیش از نیمی از ۱.۹ میلیون نفر ساکن این شهر در نوعی مسکن یارانه‌ای زندگی می‌کنند. به این ترتیب این شهر به‌عنوان چراغی برای تعالی مسکن اجتماعی به‌طور گسترده‌ای تحسین می‌شود.

بودجه سالانه وین برای مسکن اجتماعی بیش از ۴۰۰ میلیون یورو است که از بودجه پایتخت‌های بزرگ اتحادیه اروپا مانند رم، مادرید یا لیسبون بیشتر است. مدل مسکن‌های اجتماعی این شهر با مالیات مسکنی تضمین و تأمین مالی می‌شود که هر اتریشی می‌پردازد و به‌طور خاص برای ساخت‌وساز مسکن در سراسر اتریش در نظر گرفته شده است.

جولان مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه در پایتخت اتریش

شورای شهر وین حدود ۵۰ درصد از املاک مسکونی شهر را از طریق مجموعه‌ای از طرح‌های اجتماعی توسعه می‌دهد که اجاره‌بها را برای ده‌ها هزار خانوار مقرون‌به‌صرفه کرده است. این سنت چند دهه‌ای که در دهه ۱۹۲۰ آغاز شد، به جایگاه شهر به‌عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان کمک کرده است. این مدل مسکن به ایجاد شخصیت فرهنگی و اجتماعی منحصربه‌فرد شهر کمک کرده که همچنان بر زمان حال تأثیر می‌گذارد.

چالش‌های جدید وین در بخش مسکن اجتماعی

با این وجود تحولات اخیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و منتقدان به افزایش قیمت اجاره‌بها، افزایش روزافزون لیست‌های انتظار، کاهش سهم مسکن اجتماعی در بازار املاک و مستغلات پس از یک دوره طولانی نرخ‌های بهره پایین و افزایش متعاقب آن در مالکیت املاک خصوصی اشاره کرده‌اند.

جولان مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه در پایتخت اتریش

کارشناسان سازمان غیردولتی که به افراد بی‌خانمان کمک می‌کند تا به مسکن اجتماعی دسترسی پیدا کنند، استدلال می‌کنند که طی دهه‌های گذشته، ۸۰ درصد پیشرفت‌های جدید اجتماعی و ۲۰ درصد خصوصی بودند و در ۱۵ سال گذشته دوسوم کل آپارتمان‌های شهر مسکن اجتماعی بودند، اما اکنون برعکس است و دوسوم کل آپارتمان‌ها توسط سرمایه‌گذاران خصوصی ساخته می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل تورم، هزینه‌های زمین، مصالح، تعمیر و نگهداری سر به فلک کشیده و فشار بیشتری بر مسکن اجتماعی وارد کرده است. با این حال وین به‌عنوان شاهدی بر تأثیر پایدار سیاست‌های مترقی مسکن، به اعطای یارانه به پنج تا هفت هزار آپارتمان جدید در هر سال ادامه خواهد داد.

کد خبر 734723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.