۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کاشت درخت به جای زندان در کرمان

در پی انعقاد تفاهم‌نامه دادگستری کل استان کرمان با اداره کل منابع طبیعی، مجرمین به‌جای زندان رفتن، درخت خواهند کاشت و آرای جایگزین حبس قضات به کمک حفظ منابع طبیعی کشور خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، امروز_ یکشنبه بیستم اسفند_ در آئین انعقاد تفاهم‌نامه دادگستری استان کرمان با اداره کل منابع طبیعی، با بیان اینکه وسعت زیادی از مناطق استان کرمان بیابان است، اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه برای برخی جرایم درجه شش به بالا و به خصوص جرایم مرتبط با منابع طبیعی مقرر شده است از مجازات‌های جایگزین حبس برای متخلفین استفاده شود.

وی خواستار پشتیبانی و حمایت از ظرفیت داوطلبانه دوستداران طبیعت در جهت کاشت درخت و نگهداری از عرصه‌های طبیعی شد و از قضات استان خواست برای متخلفین درجه شش و متخلفان منابع طبیعی، احکام جایگزین حبس صادر کنند و به‌جای مجازات، آنان را مکلف به کاشت نهال یا نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس مستلزم آن است که منابع طبیعی شرایط مناسب برای کاشت نهال را فراهم کند و همچنین این اداره می‌تواند از مجرمان در جهت تولید نهال، آبخیزداری، احیای چشمه‌ها و قنوات نیز استفاده کنند.

وی هدف استفاده از جایگزین حبس را استفاده از خدمت عمومی رایگان مجرمان به‌جای تحمل حبس یا جزای نقدی دانست و گفت: دادگستری استان کرمان این آمادگی را دارد با دیگر سازمان‌های خدمات‌رسان تفاهم نامه‌های همکاری مشترک منعقد کند.

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز اظهار کرد: خوشبختانه در جایگزین حبس روند رو به رشد داشتیم و منظور از مجازات‌های جایگزین حبس این نیست که زندانیان در مکان‌های عمومی مشغول شوند، بلکه هدف استفاده از مجرمان جرایم سبک برای اشتغال رایگان در دیگر سازمان‌های خدمت‌رسان است.

وی ادامه داد: در استان کرمان بهزیستی و منابع طبیعی بیشترین همکاری را داشتند و در استان مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان نیز گفت: از دستگاه قضائی تقاضا داریم در صورت امکان برای افرادی که چرای دام غیرمجاز دارند یا به منابع طبیعی آسیب وارد می‌کنند، مجازات‌های جایگزین حبس در نظر بگیرند و آنان مکلف به کاشت درخت شوند.

علیرضا ابوالحسنی هم چنین برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی را در فرونشست‌های زمین در استان مؤثر دانست و خواستار برخورد قانونی با متخلفانی شد که به صورت غیرقانونی اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند.

کد خبر 734710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.