۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
آغاز رقابت پایتخت نوآوری اروپا

ثبت‌نام در رقابت دوستانه جوایز پایتخت نوآوری اروپا در سال ۲۰۲۴ آغاز شد. این مسابقه برای افزایش ابتکارات و خلاقیت‌های شهری در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان انجام می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جوایز پایتخت نوآوری اروپا از شهرهایی تجلیل می‌کند که از نوآوری برای تغییر شکل منظر شهری، مقابله با چالش‌های جمعیتی و اقتصادی و قرار دادن شهروندان در قلب فرآیندهای تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند. این جوایز در اصل برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم از طریق نوآوری، چراغی برای گذار سبز و دیجیتال در اروپا عمل می‌کنند.

جوایز توسط شورای نوآوری اروپا (EIC) و تحت عنوان برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا (افق اروپا) ارائه می‌شود و در اصل شهرهای اروپایی را به‌رسمیت می‌شناسند که مرزهای فناوری را به نفع شهروندان خود پیش می‌برند.

جوایز پایتخت نوآوری اروپا

جوایز در دهمین دوره برگزاری (سال ۲۰۲۴) شامل شش جایزه برای دو دسته پایتخت نوآوری اروپا و شهر نوآور در حال ظهور می‌شود. دسته اول شامل یک جایزه اصلی یک میلیون و دو جایزه نایب‌قهرمانی ۱۰۰ هزار یورویی می‌شود و در دسته دوم به برنده ۵۰۰ هزار یورو جایزه اصلی به همراه دو نفر نایب‌قهرمان، هر کدام ۵۰ هزار یورو دریافت خواهند کرد.

پایتخت‌های نوآوری اروپایی قبلی شامل لیسبون (۲۰۲۳)، مارسی (۲۰۲۲)، دورتموند (۲۰۲۱) و لوون (۲۰۲۰) بودند. شهرهای نوآور در حال ظهور قبلی نیز شامل لینشوپینگ (۲۰۲۳)، هارلم (۲۰۲۲) و وانتا (۲۰۲۱) بود.

آغاز رقابت پایتخت نوآوری اروپا

از همه برندگان و نفرات دوم دعوت می‌شود تا به شبکه فارغ‌التحصیلان جوایز شورای نوآوری اروپا بپیوندند که یک گروه معتبر از برندگان قبلی جوایز است تا دانش خود را به اشتراک بگذارند، در مورد چالش‌های مشترک بحث کنند و برای یافتن راه‌حل‌های بهبود شهرها با یکدیگر همکاری کنند.

معیارهای سنجش جوایز پایتخت نوآوری اروپا

این رقابت مخصوص شهرهایی با حداقل ۵۰ هزار سکنه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با افق اروپا است و در طول آن دو هیئت منصفه سطح بالا متشکل از کارشناسان مستقل به ارزیابی شهرهای متقاضی خواهند پرداخت که بررسی کنند این شهرها چگونه مرزهای نوآوری را با نگاهی به معیارهای زیر پیش می‌برند:

• در حال آزمایش برای تبدیل شهر به بستر آزمایشی برای اقدامات نوآورانه

• تشدید و تسریع رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط

• اکوسیستم‌سازی و تقویت هم‌افزایی بین بخش عمومی، صنعت، دانشگاه و شهروندان

• گسترش ظرفیت نوآوری شهر برای تبدیل شدن به الگویی برای سایر شهرها

• تحول مثبت چشم‌انداز نوآورانه شهر و توسعه یک اکوسیستم نوآوری پایدار

• رعایت حقوق شهروندی با استفاده از نوآوری برای تقویت دموکراسی، حمایت از حقوق شهروندان، تقویت انسجام اجتماعی و تضمین یکپارچگی با توجه ویژه به اقلیت‌ها، جنسیت، معلولیت یا نژاد

کد خبر 734658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.