کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیستم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی» نوشت: معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۳۰ برابر شدن استفاده مردم از طرح فجرانه کالابرگ (یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی) از زمان اجرای آن خبر داد و گفت: از بامداد شنبه اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان شارژ شد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اجرای مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: طرح فجرانه که سه‌ماهه است و تا هفدهم اردیبهشت ادامه دارد، با استقبال مردم مواجه شده است. معاون وزیر کار گفت: از بامداد شنبه اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان شارژ شد و هر نفر می‌تواند ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت ۵۲۳ هزار تومان بخرد و ۲۲۰ هزار تومان هم یارانه تشویقی دولت است.

عسگریان تأکید کرد که خرید باید توسط سرپرست خانوار انجام شود اما محدودیت استفاده از کارت وجود ندارد و از هر کارت بانکی می‌توان خرید کرد. ضمن اینکه یک ماه مهلت استفاده از این یارانه وجود دارد. یارانه ۲۲۰ هزار تومانی طرح فجرانه کالابرگ قابل ذخیره شدن برای استفاده در ماه‌های دیگر نیست.

وی از مردم خواست برنامه کاربردی «شما» را روی گوشی موبایل خود نصب کنند تا اطلاعات دقیق درباره طرح فجرانه کالابرگ را به دست آورند.

به گفته وی، ۲۲۰ هزار فروشگاه به طرح فجرانه کالابرگ پیوسته‌اند که اسامی و مشخصات و آدرس آنها در برنامه شما درج شده است. همچنین دهک افراد هم در این برنامه بارگذاری شده است.

وی افزود: افرادی که عضو طرح کالابرگ نیستند می‌توانند طبق روال گذشته در سایت حمایت وزارت کار اعتراض خود را ثبت کنند البته دهک‌بندی‌ها فعلاً و تا پایان اجرای این طرح سه‌ماهه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر نخواهد کرد.

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله بزرگ پهپادی به ناوهای آمریکا در دریای سرخ» نوشت: سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام چند عملیات جدید و هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکا با موشک و حدود ۳۷ پهپاد در دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، صبح شنبه (نوزدهم اسفند) اعلام کرد نیروی دریایی این کشور یک کشتی آمریکایی را در خلیج عدن هدف قرار داده است. وی در این‌باره گفت که در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، نیروی دریایی ما کشتی آمریکایی «PROPEL FORTUNE » را با تعدادی موشک مناسب هدف قرار داد. یحیی سریع اعلام کرد: «به یاری خداوند این حمله کشتی آمریکایی را به صورت مستقیم و دقیق هدف قرار داد.»

وی همچنین اعلام کرد: «نیروهای مسلح یمن در عملیات دوم نیز چند ناو آمریکایی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار دادند. این عملیات با ۳۷ پهپاد انجام شد و به لطف خدا اهداف مورد نظر با موفقیت هدف قرار گرفته شدند.» آن‌طور که ایسنا نوشته است، سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین افزود: «نیروهای مسلح کشورمان تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیل به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد.»

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «اسکله هالیوودی کمک به غزه!» را برگزید و نوشت: طرح آمریکا برای ساخت یک اسکله موقت شناور برای رساندن کمک‌ها به غزه، با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده است؛ طرحی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آن را در سخنرانی سالانه خود برای کمک به وضع وخیم انسانی در غزه پیشنهاد کرد ولی منتقدان، آن را یک مسیر انحرافی از راه‌حل اصلی، یعنی برقراری آتش‌بس در غزه می‌دانند.

هزار سرباز امریکایی طی چند هفته که احتمال دارد تا دو ماه هم طول بکشد، دست به ساخت یک اسکله موقت شناور در مدیترانه خواهند زد تا بعد از حدود پنج ماه جنگ در غزه، به جمعیت ۳.۲ میلیون نفری آنکه تحت تأثیر جنگ اسرائیل در معرض یک قحطی قرار گرفته‌اند، کمک کنند؛ اسکله‌ای که قرار است جایگزین دو گذرگاه «کرم شالوم» و «رفح» در جنوب غزه شود که اسرائیلی‌ها از ابتدای جنگ در غزه، آن را مسدود کرده‌اند.

به گفته مدیر اجرایی سازمان پزشکان بدون مرز، طرح ایالات متحده «برای پرت‌کردن حواس‌ها از مشکلات واقعی در غزه است؛ کارزار نظامی بی‌رویه و نامتناسب اسرائیل و محاصره تنبیهی غیرنظامیان.» «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، از تعبیر «خبیثانه» برای طرح آمریکا استفاده می‌کند، زیرا معتقد است واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده، همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی می‌کند. مایکل فخری در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفته است: «برای اولین بار می‌شنوم که شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم. هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشردوستانه، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند.» دیگران، حتی نگاهی بدبینانه‌تر دارند و آن را یک طرح بزرگ‌تر برای کوچاندن فلسطینیان می‌دانند.

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سمپاد رایگان شود» نوشت: مرداد سال جاری با تصویب هیأت دولت، تحصیل دانش‌آموزان ۴ دهک درآمدی اول جامعه که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند، «رایگان» شد. این تصمیم از همان نخست که اتخاذ شد، گامی مهم در راستای تقویت بدنه آموزشی و نیز ارتقای عدالت آموزشی کشور تلقی می‌شد. هر چند اشکالات و نارضایتی‌های جدی نسبت به سیستم آموزشی و تربیتی کشور وجود دارد و نمونه بارز این نقصان‌ها را می‌توان «کنکور سراسری» دانست اما آگاهیم که راه عبور از مسائل موجود، تصمیمات ناگهانی و تغییرات بدون پشتوانه نیست و لازم است از تصمیمات تأثیرگذار حمایت شود. رایگان شدن هزینه تحصیل دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در مدارس سمپاد که در ۴ دهک نخست قرار دارند از جمله این تصمیمات است، چراکه به تدریج می‌تواند بر سیستم آموزشی کشور تأثیرگذار باشد.

طی سال‌های اخیر بویژه در ایام کرونا که مساله بازماندگی از تحصیل بشدت در کشور داغ شد، تصمیمات قابل ملاحظه‌ای برای بازگرداندن دانش‌آموزان به مدارس اتخاذ شد که نتایج قابل قبولی هم داشت. این تصمیمات کمک کرد بدنه آموزشی کشور خود را ملزم به حمایت از کسانی بداند که به هر دلیلی میل به تحصیل ندارند، یا شرایط تحصیل برای آنها فراهم نشده است. بر اساس برآورد آماری، در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز در ایران مشغول تحصیل هستند، همچنین بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت آموزش‌وپرورش امسال فقط کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند که در حال بازگشت به مدارس هستند. از آنجا که رسیدگی به وضعیت آموزشی در کشور بر اساس کد ملی پیگیری می‌شود، این آمار دارای دقت فراوانی است. این آمار نشان می‌دهد شرایط آموزشی برای ۹۸ درصد افراد در سن تحصیل فراهم شده است که گام مهمی در برقراری نسبی عدالت آموزشی در کشور محسوب می‌شود. نکته‌ای که باید اکنون سراغ آن رفت، بحث ارتقای کیفیت آموزشی است.

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بودجه معلق» را برگزید و درباره بررسی دو مرحله‌ای شدن بررسی سند مالی سال ۱۴۰۳ در صحن مجلس نوشت: در شرایطی که زمان زیادی تا پایان سال نمانده است، هنوز لایحه بودجه سال آینده کل کشور تعیین تکلیف نشده و باید ببینیم چه زمانی این لایحه برای اجرا ابلاغ می‌شود. هفته پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را مورد بحث و بررسی قرار دادند. شورای نگهبان در کل، سه ایراد از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گرفت که دو ایراد مربوط به ناترازی میان منابع و مصارف بودجه و یک ایراد هم مربوط به نحوه اخذ مالیات از حساب‌های غیرتجاری بود که هر سه ایراد با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

به عبارت روشن‌تر، یک ایراد شورای نگهبان مربوط به اختصاص سه هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بود. برای تأمین نظر شورای نگهبان، در صحن مجلس پیشنهاد شد عبارت سه هزار امتیاز به عبارت «معادل امتیاز تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان» اصلاح شود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد اصلاحی مخالفت کردند و با اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه قبلی خود، این موضوع برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمره به سکانداران بورس» نوشت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری و پس از گذشت حدود ۳۰ ماه از روی کار آمدن ششمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عملکرد رؤسای سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد. در این بررسی، ۸۰ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه عملکرد ۶ سکاندار بورس را با پاسخ به ۶سوال مورد ارزیابی قرار داده‌اند. از نگاه کارشناسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، به‌طور کلی سطح عملکرد کیفی سازمان در سطوح پایینی قرار دارد. در تکمیل این گزارش، تحلیل صاحب‌نظران بورسی درباره بهینه‌ترین رفتار سیاست‌گذار بورسی ارائه شده است. این صاحب‌نظران علاوه بر اینکه به تفصیل به رابطه‏ بین رفتار بازار و سکاندار پرداخته‌اند، ویژگی‌های قانون‌گذار موفق را نیز برشمرده‌اند. اجماع این نظرات نشان می‌دهد که یک رگولاتور موفق باید با داشتن اختیارات قانونی کافی و حفظ استقلال خود در جهت حفظ منافع سرمایه‌گذاران و سهامداران اقدام کند و در صورت وقوع تخلف، توانایی برخورد قاطع با این تخلفات را نیز داشته باشد.

در ۲۱ فروردین ۱۴۰۳، دوران ریاست ششمین رئیس سازمان بورس، مجید عشقی، به ۳۰ ماه خواهد رسید. به این مناسبت، از ۸۰ کارشناس و تحلیلگر بازار سهام نظرسنجی انجام شد که عملکرد رؤسای سازمان بورس را در حدود دو دهه اخیر مورد بررسی قرار می‌دهد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که شاپور محمدی بیشترین رضایت را در میان سایر رؤسای سازمان به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، ۱۱ صاحب‌نظر اقتصادی آنچه را که طی این سال‌ها بر سازمان بورس گذشته است، مورد تحلیل قرار دادند. این کارشناسان معتقدند شرط لازم برای یک قانون‌گذار موفق، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقدامات آن است، به طوری که سایر ارکان صنعت بتوانند به‌سرعت با شرایط جدید تعدیل شوند.

کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی

کد خبر 734641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.