توقف و پارک دوبل در هر صورت ممنوع است + مبلغ جریمه پارک دوبل

طبق تدابیر اتخاذ شده برای روان سازی ترافیک در معابر شهر، تشدید برخورد با تخلفات ساکن به ویژه پارک دوبل و توقف در محل‌های ممنوعه در دستور کار مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با حضور در معابر اصلی و فرعی، نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلف اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از عوامل ایجاد ترافیک و کندی حرکت خودروها در طول مسیر حرکت، پارک دوبل است که مشکلاتی را برای رانندگان دیگر و مردم به وجود می‌آورد، توقف دوبل سبب بسته شدن مسیر، ایجاد حجم سنگین ترافیک و اتلاف وقت رانندگان می‌شود، به نحوی که تردد به سختی و کندی صورت می‌گیرد.

عمده دلیل پارک دوبل توسط راننده‌ها، خرید و تأمین نیازهایی است که گمان می‌کنند فقط چند دقیقه‌ای طول خواهد کشید؛ این عادت ناصحیح در راننده‌ها باعث شده که فکر نکنند که در این شرایط هم باید جای پارکی پیدا کنند و از همین رو شاهد ترافیک سنگین به خصوص در خیابان‌های فرعی خواهیم بود.

طبق تدابیر اتخاذ شده برای روان سازی ترافیک در معابر شهر، تشدید برخورد با تخلفات ساکن به ویژه پارک دوبل و توقف در محل‌های ممنوعه در دستور کار مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با حضور در معابر اصلی و فرعی، نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلفی که به توقف در محل‌های ممنوعه همچون پارک ممنوع یا به شکل دوبل و گاه سوبله خودروی خود را پارک می‌کنند، اقدام می‌کنند.

بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی، جریمه رانندگی و تخلف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقاً ممنوع در کلانشهرها و جاده‌های بین شهری، ۴۰۰ هزار ریال، سایر شهرها ۳۰۰ هزار ریال و روستا و راه‌های روستایی ۱۰۰ هزار ریال است. (مبلغ این جریمه‌ها در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.)

توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در کلانشهرها و جاده‌های بین شهری ۵۰۰ هزار ریال، سایر شهرها ۴۰۰ هزار ریال و در روستا و راه‌های روستایی ۲۰۰ هزار ریال و همچنین توقف دوبله در معابر در کلانشهرها و جاده‌های بین شهری ۳۰۰ هزار ریال، سایر شهرها ۲۰۰ هزار ریال و روستا و راه‌های روستایی ۱۰۰ هزار ریال است. (مبلغ این جریمه‌ها در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است)

توقف و پارک دوبل در هر صورت ممنوع است + مبلغ جریمه پارک دوبل

صدور بیش از ۱۰ میلیون جریمه برای «تخلفات ساکن» در تهران

فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل ترافیک در روزهای پایانی سال تخلفات ساکن مانند توقف دوبله است، اظهار کرد: در همین راستا نیز در این ایام برخورد با چنین تخلفاتی تشدید شده است و البته این طور نبوده که در طول سال نیز با چنین مواردی برخورد نشود؛ در ۱۱ ماه سال جاری ۱۰ میلیون ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ فقره اعمال قانون فقط در خصوص تخلفات ساکن در شهر تهران انجام شده است.

وی افزود: ماده ۱۶۳ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت به موضوع تخلفات ساکن پرداخته و در آن تاکید شده که توقف در فاصله ۱۵ متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، شیرهای آب آتش‌نشانی، ورود و خروجی مراکز آتش‌نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و مراکز امداد و نجات ممنوع است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و شهروندان به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، بر ترافیک عادی شهر تهران که در بعضی از ساعات ترافیک پرحجمی است، اضافه و حتی در مواردی مشاهده می‌شود که اعضای خانواده برای خرید به مرکز خرید رفته، راننده پشت فرمان نشسته و با توقف دوبله منتظر آنها می‌ماند؛ این اقدام هم تخلف است و صرف اینکه راننده در خودرو حضور داشته باشد، مجوزی برای پارک دوبل نیست.

کشیر تاکید کرد: توقف دوبله و تخلفات ساکن باعث سد معبر و ایجاد ترافیک می‌شود و پلیس با آن برخورد خواهد کرد، ما اجازه نخواهیم داد که ساعت‌ها وقت مردم و سوخت خودروی آنها به خاطر تخلف یک نفر هدر برود.

توقف و پارک دوبل در هر صورت ممنوع است + مبلغ جریمه پارک دوبل

معضل پارک دوبل خودروها عادی‌سازی شده است

مریم لطیفی، رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پارک دوبل یکی از معضلات مدیریت ترافیک شهری بوده که تعداد بسیاری از معابر مهم سطح شهر را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه معابر سطح شهر ظرفیت مشخصی دارد، افزود: با پارک دوبل خودروها، تعداد خطوط عبور و ظرفیت معبر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد معابر دچار اختلال می‌شود.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: حتی پارک دوبل یک خودرو هم موجب از دست دادن یک خط عبور از خیابان می‌شود که پس‌زدگی‌های ترافیکی و تأخیر را برای شهروندان به همراه دارد.

لطیفی با بیان اینکه بعضی پارک‌های دوبل خودروها در سطح شهر به دلیل نبود آگاهی شهروندان از پیامدهای آن رخ می‌دهد، گفت: در بعضی معابر با وجود فضای پارک حاشیه‌ای در طول خیابان و پارکینگ عمومی، شاهد پارک‌های دوبل خودروها کنار خیابان هستیم که اعمال قانون، راه‌حل اصلی مقابله با این معضل است و متخلفان باید جریمه‌ای را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: افزایش تعداد پارک دوبل خودرو، این معضل را عادی کرده و به‌عنوان یک رفتار ترافیکی قابل انجام و بدون هزینه در ذهن شهروندان نهادینه شده است، از این‌رو علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، نیازمند اعمال قانون است.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه‌های بسیاری در راستای تردد بهتر شهروندان در آزادسازی و احداث معابر شده و به‌طور مثال یک معبر با سه خط عبور ایجاد شده است، اما در عمل یک یا دو خط عبور قابل استفاده بوده و دیگر خطوط صرف پارک دوبل خودروی تعدادی از شهروندان ناآگاه شده است.

لطیفی با بیان اینکه پارک دوبل خودرو هزینه‌های دیگری از جمله تأخیر بیشتر را به شهروندان تحمیل می‌کند، ادامه داد: شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودرو خود برنامه‌ریزی کنند و در ساعات شلوغ، بخشی از سفر خود را با حمل‌ونقل همگانی یا به‌صورت پیاده انجام دهند.

کد خبر 734451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.