۱۰ هزار دانشجو در سطح استان داریم

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: حدود ۱۰ هزار دانشجو در سطح استان داریم که نسبت ۶۰ درصد آقایان و ۴۰ درصد بانوان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا مالکی پیش از ظهر امروز _شنبه نوزدهم اسفند_ در نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان و در حضور اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر رسانه در کنار دانشگاه یا هر سیستمی قرار نگیرد، فعالیت‌هایی که آن مجموعه انجام می‌دهد ناقص خواهد ماند و جنبه اطلاع‌رسانی و بازخوردی که می‌تواند به واسطه حضور اصحاب رسانه حادث شود خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه علمی‌کاربردی یکی از مراکز علمی مهارت محور است که زیر مجموعه وزارت علوم است و در کنار دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تولیت مهارت آموزی را به عهده دارد، اما تفاوتی که با دانشگاه فنی حرفه‌ای دارد به جایی باز می‌گردد که اولاً با بررسی دوره‌های آموزشی علمی کاربردی متوجه می‌شوید این دوره‌ها شغل محور بوده، مبتنی بر نیازی طراحی شده‌اند و برای اجرای بسیاری از دوره‌های مقطع‌دار بنا بر ضرورت در مراکز خاصی مجوز می‌گیرد و اگر دوره نیاز بازار نباشد، اجرای آن متوقف می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: تفاوت دوم در این مرکز علمی به‌نحوی است که دوره‌ها در محیط واقعی کار انجام می‌شود و اگر به مراکزی همچون مرکز انتخاب، ذوب آهن، شهرک سلامت و سیتی سنتر که در سطح استان فعالیت می‌کنند نیم نگاهی بیاندازید، عمدتاً در صنعتی خاص فعالیت می‌کنند و متناسب با نیاز صنعت دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود. حسن این فعالیت به‌جایی باز می‌گردد که دانشجو در قالب دروسی که در انحصار دانشگاه علمی کاربردی هستند، همچون دروس کارورزی در محیط کار فرایندهای شغلی را تجربه و کار در محیط واقعی را تمرین می‌کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه به لحاظ مدرسان خبره‌ای که انتخاب می‌کند متمایز از دیگر زیر نظام‌ها است. مدرسان خبره مدرسانی هستند که صاحب فن بوده و حتی ممکن است بدون داشتن مدرک تحصیلی اما با ۴۰ سال تجربه عملی در محیط کار، در این دانشگاه تدریس کنند. دانش پنهانی که در هیچ منبع مکتوبی نمی‌توانید پیدا کنید از طریق این مدرسان خبره به مهارت‌پذیرها آموزش می‌دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این مرکز علمی اظهار کرد: به‌رغم اینکه این مجموعه دولتی است، تمام دوره‌ها را خودگردان برگزار می‌کند و حتی در اکثر مراکز یارانه پرداخت می‌کند.

مالکی گفت: از مهر سال جاری به بعد در مراکزی که به‌عنوان مرکز جدید به جمع مجریان آموزش‌های علمی کاربردی ورود می‌کنند، باید برنامه‌ریزی برای فارغ‌التحصیلان داشته باشیم؛ در سطح استان شهرک سلامت مرکز جدیدی بوده که پس از فراغت از تحصیل در دوره‌های مختلف برای حدود ۱۰۰ نفر ضمانت شغلی ایجاد کرده است.

وی گفت: رشته‌هایی که در مجموعه اجرا می‌شود، نیاز محور هستند. تعدادی دانشجوها شاغل هستند، اما برای ارتقای توانمندی در دانشگاه حضور دارند و بخشی دیگر شاغل نیستند و تمایل دارند در مجموعه دستگاه متقاضی ادامه تحصیل دهند که مصاحبه حدود صد و چهل نفری که در دوره بهمن متقاضی بودند، هفته گذشته انجام شد و بخشی از آن‌ها در مجموعه، متناسب با رشته شغلی و شرایط مهارت پذیری به عنوان ضمانت شغلی مشخص می‌شوند و بعد از اتمام درس در مجموعه‌های متناسب با رشته شغلی مشغول به کار خواهند شد.

مالکی در پاسخ به حضور بانوان به عنوان مدرس خبره اظهار کرد: جذب مدرسان از جنسیت خاص نیست. در برخی رشته‌ها هم جنس خانم و هم آقا می‌توانند تدریس کنند و هر کس صلاحیت و توانایی علمی داشته باشد انتخاب خواهد شد.
در دوره جذب گذشته حدود ۴۰ درصد بانوان بودند و دوره اخیر این نسبت حفظ شده است. برخی رشته‌ها همچون مکانیک خودرو، جوشکاری ماهیت مردانه دارند.

وی در پاسخ به اینکه با کدام صنایع همکاری داشته‌اند، گفت: چون مراکز خودگردان هستند و دوره‌های آموزشی گران قیمت تمام می‌شوند این موضوع برای برخی مراکز مشکل ایجاد کرده است و اگر شرایط به صورتی باشد که این مراکز همچون مراکز دیگر زیرنظام آموزشی دیده شوند و با حمایت دولت دوره‌ها را برگزار کنند، شرایط مساعدتر خواهد بود.

مالکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ مرکز فعال داریم که در بهمن سال جاری ۲۱ مرکز دانشجو جذب کردند و چهار مرکز از گردونه همکاری خارج شدند، گفت: حدود ۱۰ هزار دانشجو در سطح استان داریم که نسبت ۶۰ درصد آقایان و ۴۰ درصد بانوان را تشکیل می‌دهند. در تعامل با شهرک‌های صنعتی عمدتاً افرادی که در این شهرک‌ها کار می‌کنند به لحاظ اشتغال مشکل ندارند و مهارت‌های شغلی که مورد نیاز است مورد توجه مدیران شهرک واقع می‌شود و در قالب دوره‌های کوتاه مدت به آن‌ها ورود می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که مهرماه سال جاری توسط وزارت علوم ابلاغ شده است، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی در حوزه طراحی پودمان مهارتی تجربه ۱۰ ساله دارد. درصدد انعقاد قرارداد با سازمان‌ها در راستای انتقال تجربیات هستیم.

مالکی با اشاره به اینکه آمار دانشجوی استان افزایش ۲۰ درصدی را در سال جاری تجربه کرده است، گفت: این موضوع نشان دهنده علاقه جامعه به مهارت آموزی است. سهم استان اصفهان در ورود دانش‌آموزان به دوره‌های مهارتی حدود ۴۸ درصد است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

کد خبر 734448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.