سگ‌های ولگرد، معضلی برای محیط زیست

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: سگ‌ها ولگرد دارای زندگی گله‌ای و بسیار قلمروطلب هستند که این ویژگی موجب ناامن شدن محیط‌ زیست می‌شود؛ حمله به خرگوش‌های وحشی از بین بردن خزندگان و بسیاری دیگر از پستانداران از جمله این‌ معضلات است.

محسن حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: ۱۵ هزار سال پیش، انسان سگ‌ها را از خانواده گرگ‌ها یا همان گرگ‌های خاکستری برای مقاصدی از جمله شکار و نگهبانی اهلی کرد.

وی افزود: چندین سال است که با رشد بی‌رویه سگ‌های بلاصاحب در کشور روبه‌رو هستیم و گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌طور عمده چهار تا پنج میلیون سگ بلاصاحب یا ولگرد در کشور وجود دارد که معمولاً به‌صورت گله‌ای در حاشیه شهرها و روستاها مشاهده می‌شوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، با اشاره به حمله سگ‌های ولگرد به انسان در قم و شاهین‌شهر افزود: گزارش‌های زیادی از حمله سگ‌های بلاصاحب به انسان‌ها وجود دارد که این حملات باعث انتقال بیماری هاری شده است.

حبیبی تصریح کرد: سگ‌ها ولگرد دارای زندگی گله‌ای و بسیار قلمروطلب هستند که این ویژگی موجب ناامن شدن محیط زیست می‌شود؛ حمله به خرگوش‌های وحشی از بین بردن خزندگان و بسیاری دیگر از پستانداران از جمله این معضلات است.

وی گفت: این سگ‌ها گاهی میزبان بسیاری از بیماری‌ها از جمله کیست هیداتیک ، هاری و سایر بیماری‌ها هستند و موجب بیماری حیواناتی که در محیط زیست زندگی می‌کنند، می‌شوند. ایجاد بیماری در گربه‌سانان بااهمیت جفت‌گیری با گرگ‌ها و از بین بردن خلوص نژادی گرگ‌ها و تولید حیوانی به‌نام گرگاس از جمله مشکلاتی است که این سگ‌ها برای محیط زیست ایجاد می‌کند.

محسن حبیبی بیان کرد: گرگاس‌ها حیواناتی هستند که نه می‌توان آن‌ها را گرگ نامید و نه به آن‌ها سگ گفت، گرگاس‌ها هم ویژگی اهلی سگ‌ها و هم خوی وحشی گرگ‌ها را دارند که می‌توانند برای محیط‌های انسانی خطرآفرین باشند.

وی اظهار کرد: متولی کنترل سگ‌های بلاصاحب، شهرداری‌ها در شهر و دهیاری‌ها و بخشداری‌ها در خارج شهر هستند که طبق دستورالعمل سال ۱۴۰۱ باید اقدام به جمع‌آوری این سگ‌ها کنند.

کد خبر 734367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.