ماه و سیاره مریخ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند

ماه و سیاره مریخ جمعه -هجدهم اسفند- در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند، این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره مریخ _جمعه، هجدهم اسفند_ در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۸ روزه از زاویه سه درجه و ۳۱ دقیقه‌ای جنوب سیاره مریخ عبور می‌کند؛ این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نخواهد بود، ماه و سیاره مریخ در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و زمان سحر نیز بیش از هفت درجه بالاتر از افق قرار نخواهد گرفت.

ماه در قدر منفی ۹.۹ و سیاره مریخ در قدر ۱.۲ هر دو در صورت فلکی برج جدی قرار دارند؛ این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

ماه در حضیض خورشیدی

گردش ماهانه ماه به دور زمین، آن را جمعه -هجدهم اسفند- به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید در فاصله ۰.۹۹۰۶ واحد نجومی از خورشید خواهد برد، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین می‌برد، این پدیده تقریباً همزمان با عبور از ماه نو رخ می‌دهد.

در لحظه حضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۰.۹۹۲۷ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۰.۹۹۰۶ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۴ واحد نجومی (۳۶۰ هزار کیلومتر) خواهد بود.

مقارنه ماه و سیاره زهره

ماه و سیاره زهره جمعه -هجدهم اسفند- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۸ روزه از زاویه سه درجه و ۱۶ دقیقه‌ای جنوب سیاره زهره عبور می‌کند؛ این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و زمان سحر نیز بیش از هفت درجه بالاتر از افق نخواهند بود.

ماه در قدر منفی ۹.۴ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی برج جدی قرار خواهند داشت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما می‌توان آن‌ها را از طریق یک دوربین دوچشمی یا چشم غیرمسلح رصد کرد.

رصد خوشه ستاره‌ای Wishing Well

خوشه ستاره‌ای Wishing Well که با نام NGC 3532 نیز شناخته می‌شود با قدر ۳.۰ در هفته‌های آینده در صورت فلکی کارینا به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت؛ این خوشه ستاره‌ای جمعه -هجدهم اسفند- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد.

خوشه ستاره‌ای Wishing Well از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا آنقدر در جنوب قرار دارد که هرگز از افق بالا نمی‌رود؛ رصد این خوشه ستاره‌ای از زاویه ۵۸ درجه و ۴۶ دقیقه‌ای از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی بسیار شمالی از ۱۱ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.

تشخیص خوشه ستاره‌ای Wishing Well با قدر ۳.۰ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان تاریک دشوار است، اما می‌توان از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

کد خبر 734218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.