طرح آمریکا برای ایجاد بندر کمک‌های بشردوستانه در غزه چیست؟

به گفته فایننشال تایمز بایدن پس از هفته‌ها بلاتکلیفی در مورد ارسال کمک به غزه قرار است طی سخنرانی درباره وضعیت کشور، این طرح را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که مقامات ارشد دولت بایدن روز پنجشنبه پس از هفته‌ها ناامیدی از اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به ارسال کمک‌های بیشتر به نوار غزه، گفتند که ایالات متحده یک بندر در سواحل غزه برای کشتی‌های بزرگ حامل کمک‌های بشردوستانه ایجاد خواهد کرد.

طرح آمریکا برای ایجاد بندر کمک‌های بشردوستانه در غزه چیست؟

این تلاش پس از ناکارآمد بودن نمایش بشردوستانه پرتاب آذوقه از آسمان و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پیشنهاد شد. به گفته فایننشال تایمز، بایدن این خبر را طی سخنرانی وضعیت کشور خود اعلام خواهد کرد، همچنین وعده باز شدن یک مسیر زمینی طی هفته‌های آینده برای ارسال کامیون‌ها خواهد داد.

مقام ارشد آمریکایی به فایننشال تایمز گفت: «رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد که به ارتش آمریکا دستور می‌دهد تا یک مأموریت اضطراری را برای ایجاد بندری در دریای مدیترانه در سواحل غزه هدایت کند که قادر به دریافت کشتی‌های بزرگ حامل غذا، آب، دارو و سرپناه‌های موقت باشد.»

به گفته این روزنامه این اقدام کم‌سابقه در زمانی انجام می‌شود که مقامات دولت بایدن انتقاد علنی‌تری در فضای رسانه‌ای از اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به افزایش کمک‌های بشردوستانه می‌کنند. البته این در حالی است که دولت بایدن همچنان روند ارسال تسلیحات را متوقف نکرده است. این شرایط عجیبی را ایجاد کرده که ارتش آمریکا هم‌زمان به یک ملت تحت اشغال از طریق هوا و دریا کمک ارسال می‌کند، اما هم‌زمان اشغالگر نزدیک‌ترین متحد آمریکا و دریافت‌کننده تسلیحات نظامی آن است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، بایدن به دلیل حمایت از جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه با واکنش برخی از اعضای حزب دموکرات مواجه شده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی بیش از ۳۰ هزار نفر در غزه کشته شده‌اند.

مقامات ایالات متحده بسیاری از جزئیات اساسی این ابتکار دریایی را ارائه نکردند، مانند اینکه چه کسی کمک‌ها را بازرسی خواهد کرد و چگونه پس از رسیدن به غزه کمک‌ها را تحویل خواهند داد. انتظار نمی‌رود هیچ نیروی آمریکایی در غزه حضور پیدا کند.

یکی از مقامات بلندپایه اروپایی به این روزنامه گفته است که این کمک‌ها از قبرس به سکویی نزدیک غزه که ایالات متحده آن را ایجاد خواهد کرد، ارسال خواهد شد. این طرح توسط آمریکا و با هماهنگی اتحادیه اروپا، قبرس، امارات متحده عربی و سازمان ملل تهیه شد که در نهایت مدیریت کمک‌های بشردوستانه به غزه را بر عهده خواهند گرفت.

نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس روز پنجشنبه گفت که دولت او «به‌طور خستگی‌ناپذیر» برای طراحی یک کریدور دریایی بشردوستانه برای «تحویل حجم بالایی از کمک‌ها به مردم غزه» تلاش کرده است.

یک مقام رژیم صهیونیستی گفت این موضوع در جلسه کابینه جنگ اواخر روز پنجشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

طرح آمریکا برای ایجاد بندر کمک‌های بشردوستانه در غزه چیست؟

این ابتکار پس از آن صورت گرفت که آمریکا تا حد زیادی نتوانست متحد خود را قانع کند که محدودیت‌های غذا، آب، دارو و سایر کمک‌های خود را برای ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه بردارد که به گفته کامالا هریس، معاون بایدن، در شرایط غیرانسانی به سر می‌برند.

فایننشال تایمز افزوده است که رژیم اسرائیل تا روز پنجشنبه در برابر باز کردن گذرگاه‌های مرزی بیشتر مقاومت می‌کرد و اقدامی برای متفرق کردن معترضانی که مانع ارسال کمک‌ها در گذرگاه کرم شالوم و سایر گذرگاه‌های کمک‌رسانی برای توزیع کمک‌ها در سراسر غزه شده بودند، نکرده است.

مایکل وحید حنا، مدیر برنامه ایالات متحده در اندیشکده گروه بحران، گفت که این ابتکار به نیازهای فوری مردم غزه که با خطر فزاینده قحطی مواجه هستند، پاسخ نخواهد داد. حنا همچنین سوالاتی در مورد اینکه چه کسی این کمک‌ها را پخش خواهد کرد، مطرح کرد، به‌ویژه با توجه به اینکه دولت بایدن کمک‌های مالی به آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (اونروا) را پس از ادعای‌های جعلی رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآورد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به فایننشال تایمز گفت که این بندر شامل یک اسکله موقت است و قرار است «ظرفیت صدها کامیون اضافی در روز را فراهم کند. ایالات متحده قصد دارد به مرور زمان آن را به یک بندر تجاری تبدیل کند. بسیاری از جزئیات نیاز به کار دارند و ساخت بندر چند هفته طول می‌کشد تا برنامه‌ریزی و اجرا شود.»

کمیسیون اروپا که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کمک به فلسطین است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تضمین می‌کند «همه کمک‌های لازم» از طریق کریدور دریایی در دسترس خواهد بود. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، پنجشنبه به قبرس پرواز کرد.

کد خبر 734141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.