۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳
چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

انار، یکی از میوه‌های خوش طعمی است که به سبب تاثیرات خود جایگاه ویژه‌ای برای درمان و کنترل بعضی بیماری‌ها به خود اختصاص داده است و می‌توان این میوه را از جمله پرفایده‌ترین میوه‌ها برشمرد که با ترکیبات بی‌نظیر خود همواره مورد توجه قرار گرفته است، با این وجود برخی افراد از مصرف این میوه منع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انار یکی از میوه‌های گیاه انار، با پوست قرمز یا زرد، شامل دانه‌های قرمز رنگ و شیرین و اصالت آن به آسیای غربی، به‌ویژه ایران مرتبط می‌شود و به صورت تازه مصرفی یا در تهیه آب انار، آبمیوه، مربا و دیگر غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انار دارای مقدار زیادی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و کلسیم است و خواص سلامتی فراوانی دارد که از جمله خواص آن می‌توان به حمایت از سلامت قلب، جلوگیری از التهابات و افزایش سطح انرژی اشاره کرد و گذشتگان این میوه را نمادی از قدرت باروری و برکت می‌دانسته‌اند و تاکید صورت گرفته در اعتقادات بیشتر مردم بر مصرف انار سبب شده تا دانشمندان نیز نسبت به بررسی خواص این میوه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این میوه از نظر ارزش غذایی یکی از مهمترین منابع برای تأمین آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های ث، کا و همچنین موادی مانند فولات و پتاسیم در نظر گرفته شده است، البته میزان بالای فیبر موجود در آن سبب شده تا در درمان بیماری‌های گوارشی نیز بر مصرف این میوه تاکید شود.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

خواص انار

  • کنترل کننده دیابت
  • کاهش خطر ابتلاء به سرطان
  • درمان کبد چرب
  • تنظیم فشار خون
  • تصفیه کننده خون
  • حاوی آنتی‌اکسیدان
  • ضد التهاب
  • مفید برای دستگاه ادراری
  • افزایش استقامت عضلات بدن
  • ضد میکروب
  • بهبود عملکرد مغز
  • کمک به هضم غذا و مفید برای دستگاه گوارش
  • مؤثر برای کاهش وزن و لاغری
  • کاهش کلسترول
  • بهبود درد و ورم مفاصل
  • تقویت باروری
  • حفظ سلامت پوست
  • بهبود خون‌رسانی به مو

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

طبع انار گرم است یا سرد؟

به طور کلی، طبع انار سرد و خشک است و اگر سرد مزاج هستید باید انار را با مصلحات آنکه گلاب و گلپر است مصرف کنید؛ گلپر و گلاب هر دو طبع گرم دارند و بهترین مصلح برای طبع سرد و خشک انار به شمار می‌روند، همچنین انار شیرین و انار ترش مصلح همدیگر هستند، پس بهتر است در یک کاسه چندین انار را دانه دانه، با هم مخلوط و سپس مصرف کنید؛ با وجود این، انار میوه‌ای است که انواع مزه آن نیز طبع‌های متفاوتی دارد.

طبع انار شیرین، معتدل است: این نوع انار رگ‌ها را باز می‌کند و خون‌رسانی بهتری به عروق صورت می‌گیرد، طبع این انارها خنک است و به همین دلیل برای کبد بسیار مفید است و از آنجا که خون را تصفیه می‌کند، رنگ چهره را هم باز می‌کند.

طبع انار ترش، سرد و خشک است: انار ترش ادرارآور است و حرارت معده و خون را نیز فرو می‌نشاند.

طبع انار ملس یا ترش و شیرین، معتدل است: انار ملس برای فرونشاندن حرارت صفرا بسیار مناسب است.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

خواص دارویی انار

درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع بیشتر خواص انار را مدیون آن‌ها هستیم.

پونیکالاجین (Punicalagin): این ماده یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب انار و هم در پوست انار پیدا می‌شود، خاصیت آنتی‌اکسیدان این ماده آنقدر زیاد است که باعث شده آب انار سه برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال داشته باشد، همین آنتی‌اکسیدان و البته موارد دیگر باعث می‌شود که خواص آب انار و البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.

پونیسیک اسید (Punicic acid): این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزو اسیدهای چرب اصلی دانه‌های انار و این ماده یکی از اسیدهای چرب امگا ۶ است.

انار چه فوایدی دارد؟

بعضی از فواید انار شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، کمک به سلامت قلب، کاهش خطر ابتلاء به سرطان، بهبود سلامت استخوان‌ها، بهبود سلامت پوست و بهبود سلامت مغز است و باید توجه داشت که انار پخته تمام این خواص را همراه خود دارد، با این تفاوت که تأثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است و انار منبع خوبی از ویتامین K است.

فولات ماده‌ای ضروری برای رشد و نمو سلول‌ها است و انار منبعی غنی از فولات است که می‌تواند در رشد و نمو سلول‌های جدید کمک‌کننده باشد؛ همچنین پتاسیم موجود در انار یک ماده معدنی است که برای عملکرد صحیح قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب ضروری است.

منگنز برای سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری است و انار حاوی مقدار قابل‌توجهی از منگنز است که می‌تواند به بهبود متابولیسم و سلامت استخوان‌ها کمک کند؛ همچنین انار منبع خوبی از ماده معدنی مس است که می‌تواند در تولید گلبول‌های قرمز خون و سلامت استخوان‌ها اثرگذار باشد.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

تأثیر ضدالتهابی قوی انار

یک خاصیت انار که آن را به میوه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند، نقش ضدالتهابی این میوه است، التهاب‌های شدید یکی از عواملی است که باعث مشکلات و بیماری‌های بسیار جدی از جمله بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲، آلزایمر و حتی چاقی مفرط می‌شود، انار خواص ضدالتهابی بالایی دارد که از خاصیت آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین ناشی می‌شود.

تحقیقات و مطالعات زیادی روی خاصیت ضدالتهابی انار انجام شده و مطالعات نشان داده است که مواد مؤثر موجود در انار می‌توانند طی زمان هضم، باعث کاهش التهاب دستگاه گوارش شوند و تأثیر خوبی در کاهش فعالیت‌های سلول‌های سرطانی مربوط به سرطان سینه و روده بزرگ داشته باشند.

یکی از تحقیقات ۱۲ هفته‌ای روی افراد دیابتی نشان داده، مصرف ۱.۱ لیوان آب انار (برابر با ۲۵۰ میلی‌گرم) در روز باعث کاهش التهاب‌های CRP و interleukin-6 تا ۳۲ و ۳۰ درصد شده است، اگر دچار التهاب فیزیکی ناشی از بیماری‌های مختلف هستید و می‌خواهید این التهاب را کاهش دهید، انار یک مکمل عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است؛ خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض عمل می‌کند و توانایی بسیار زیادی در کاهش التهاب‌های مشکل‌ساز دارد.

تأثیر انار برای لاغری

انار مانند هر میوه و گیاه دیگری، سرشار از فیبر است که به کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند، فیبر بالای انار به کاهش وزن شما کمک می‌کند و اعتقاد بر این است که انار نه تنها احساس سیری را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند طعم غذایی که می‌خورید را نیز بهبود بخشد.

انار موجب کاهش حدود ۵۰۰ تا یک هزار کالری در روز می‌شود و می‌تواند به کاهش وزن ۴۵۵ گرم در هفته کمک کند، زیرا آب انار فعالیت کاتالیزوری را در بدن افزایش می‌دهد و موجب سوخت و ساز بیشتر در بدن می‌شود.

به زبان ساده، آب انار به سرعت بخشیدن به فرآیند چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کند، اگر می‌خواهید تفاوتی در وزن خود مشاهده کنید، باید حداقل به مدت دو هفته، روزانه یک فنجان دانه انار مصرف کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید این میوه فوق‌العاده را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ به عنوان مثال آن را به سالاد، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

خواص انار برای پوست

انار دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و با مبارزه با رادیکال‌های آزاد از چروک شدن پوست و ایجاد لک پیشگیری می‌کند، همچنین خواص ضدالتهابی دارد و کمک می‌کند تا پوست دچار مشکلاتی مانند آکنه و اگزما نشود؛ انار با داشتن خواص ترمیم کنندگی به بهبود زخم‌های پوستی کمک و با آبرسانی به پوست، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

خواص آب انار برای کبد

آب انار یک نوشیدنی سالم و مغذی است که می‌تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند، این نوشیدنی را می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کرد؛ در یک مطالعه مشخص شد افرادی که به مدت هشت هفته آب انار مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در میزان چربی کبد خود داشتند و مهم‌ترین خواص آب انار برای کبد به شرح زیر است:

مؤثر در بهبود کبد چرب: مصرف آب انار می‌تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند، کبد چرب یک بیماری شایع است که می‌تواند منجر به آسیب کبدی و سایر مشکلات سلامتی شود.

حمایت از سلول‌های کبدی: آب انار دارای ترکیباتی است که می‌تواند در حفاظت از سلول‌های کبدی مؤثر باشد، این ترکیبات می‌توانند از سلول‌های کبدی در برابر آسیب ناشی از عوامل مختلف مانند سموم و رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

بهبود عملکرد کبد: مصرف آب انار به بهبود متابولیسم و سم‌زدایی کبد کمک می‌کند و به طور کلی سلامت کبد را بهبود می‌بخشد.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

تأثیر انار برای درمان سرماخوردگی

مواد معدنی موجود در انار به‌قدری می‌توانند در درمان بیماری‌های مختلف مؤثر باشند که می‌توان آن را به عنوان معجزه سلامتی در نظر گرفت، البته این در صورتی است که مصرف آن را در روتین غذایی خود قرار دهیم و به صورت منظم از آن استفاده کنیم.

ویتامین‌های موجود در انار و خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی که دارد، باعث شده تا نتوانیم از خواص انار برای سرماخوردگی غافل شویم، این ویژگی‌ها به حدی تأثیرگذار هستند که در طب سنتی از انار و به ویژه انار پخته به عنوان یکی از راه‌های اصلی درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا یاد می‌شود.

خواص آب انار برای کودکان

بعد از شش ماهگی می‌توانید به کودک خود انار بدهید؛ توجه داشته باشید تا قبل از اینکه کودک، بتواند دانه‌های انار را بجود، بهتر است از آب انار استفاده کنید، آب انار خواص بسیاری برای سلامت کودکان دارد، انار سرشار از مواد معدنی، ویتامین ای، ویتامین سی و فولیک اسید است که در رشد کودک و پیشگیری از کم‌خونی او مؤثر واقع می‌شود.

آب انار می‌تواند سیستم ایمنی کودک را تقویت و او را در برابر سرماخوردگی‌های فصلی مقاوم کند، در دوران شیرخوارگی سیستم گوارش کودکان هنوز تکامل نیافته و دچار استفراغ می‌شوند و نوشیدن آب انار در هضم غذا، کاهش استفراغ و اسهال به آنها کمک می‌کند.

ترکیبات ضدالتهابی آب انار به کودک در پایین آمدن تب و حرارت بدن موقع بیماری، کمک می‌کند و خواص ضدباکتریایی انار باعث از بین بردن کرم و انگل روده در کودکان می‌شود.

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

از مضرات انار چه می‌دانید؟

مصرف انار با بعضی از داروها مانند داروهای فشار خون بالا و کنترل کلسترول تداخل دارد و یکی دیگر از مضرات انار برای افرادی است که از فشار خون پایین رنج می‌برند، اگر جزو این دسته از افراد هستید، برای بهره بردن از خواص انار توسط آبمیوه، کمی احتیاط به خرج دهید، آب انار شاید باعث شود فشار خون بیش از اندازه افت کند.

اگر یک جراحی از قبل پیش‌بینی‌شده در برنامه خود دارید، ممکن است با یکی دیگر از مضرات انار روبه‌رو شوید، برای پیشگیری از این اتفاق، حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف انار را قطع کنید؛ چراکه ممکن است در کنترل فشار خون اختلال ایجاد کند.

کد خبر 734139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.