کشورهای اسلامی مواضع خود را در قبال حمایت از فلسطین تبدیل به اقدام عملی کنند

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: طی چند ماه گذشته شاهد مواضع خوب کشورهای اسلامی هستیم، اما شاهد اقدام عملی نبودیم؛ کشورهای اسلامی باید مواضع خود را تبدیل به عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کنگره بین‌المللی اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل و نقض حقوق بشر دوستانه در غزه، امروز با حضور رئیس قوه قضائیه، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس کنگره بین‌المللی اشغال فلسطین و بیش از ۳۰ هزار نفر از اساتید و پژوهشگران و حقوق‌دانان ایرانی و بین‌المللی حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست، کاظم غریب‌آبادی اظهار کرد: آن چیزی که ما در طول پنج ماه گذشته در فلسطین اشغالی و در نوار غزه شاهد هستیم، بر اثر مقاومت نیروهای فلسطینی زیر و رو کردن تمام ساختارهای رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: ساختارهای مختلف رژیم صهیونیستی به ویژه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی در اثر این مقاومت نشان داد که بسیار ناکارآمد هستند، از سویی دیگر، طوفانی هم در عرصه بین‌المللی به ویژه در حوزه افکار عمومی بین‌المللی ایجاد شد که مردم جهان بعد از ۷۶ سال، با عمق جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین آشنا شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه آن چیزی که حق دفاع مشروع برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد، تصریح کرد: این ادعا که در حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آنها مورد تهاجم قرار گرفتند و حق دفاع دارند، از لحاظ حقوق بین‌الملل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: ما در فلسطین شاهد دو وضعیت هستیم؛ مردمی که تحت تجاوز و اشغال هستند و رژیمی که اشغالگر است و به هیچ وجه منشور ملل متحد حق دفاع مشروع برای رژیم اشغالگر را شناسایی نکرده است و مردمی که تحت تجاوز و اشغال هستند، حق دفاع مشروع دارند.

غریب‌آبادی ادامه داد: تصمیم و شیوه‌های این حق دفاع به عهده خودشان است و می‌توانند تصمیم بگیرند به چه شیوه‌هایی متوسل بشوند تا از شر این رژیم اشغالگر خلاص شوند؛ کشتار غیرنظامیان از زنان و کودکان بی‌گناه در نوار غزه و تخریب اماکن غیرنظامی برتری نظامی برای رژیم صهیونیستی محسوب نمی‌شود، این رژیم در طول این چند ماه به هیچیک از اهداف راهبردی خود دست پیدا نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت غزه بیان کرد: در طول دهه‌ها و قبل از هفتم اکتبر ۲۰۳۳ شاهد این وضعیت در فلسطین هستیم؛ ۷۶ سال اشغال و تجاوز، ۷ هزار اسیر فلسطینی شامل زنان و کودکان که برخی از آنها تا ۳۰۰ سال حکم حبس گرفته‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار شهید و صدها هزار نفر مصدوم و مجروح، هفت میلیون نفر از فلسطینیان آواره شدند، انجام بیش از ۳ هزار عملیات ترور توسط رژیم صهیونیستی، بیش از ۵۰۰ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی صادر شده که ۶۰ مورد از آنها در شورای امنیت توسط آمریکا وتو شد، در طول پنج ماه گذشته نیز بیش از ۳۰ هزار نفر و به صورت عمده زنان و کودکان شهید و بیش از ۷۲ هزار نفر مجروح و هزاران ساختمان و زیرساخت نیز منهدم شدند، این وضعیتی است که ما در فلسطین اشغالی شاهد هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه متوسل شدن رژیم صهیونیستی به ابزارهای حقوقی از جمله حق دفاع مشروع جایگاهی ندارد، گفت: اگر ما قبل از هفتم اکتبر را هم در محاسباتمان دخیل نکنیم، جنایات رژیم صهیونیستی در پنج ماه گذشته سنگین‌ترین جنایات در طول تاریخ بشریت است.

وی افزود: تمام جنایاتی که در نوار غزه انجام شد به صورت عمده در زمره جنایات کیفری بین المللی قرار می‌گیرند، مانند جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل زدایی و پاکسازی قومی و نژادی. این جنایات نه در پنج ماه بلکه در همان هفته اول شکل گرفت.

غریب آبادی بیان کرد: از جنبه حقوق بشر هم رژیم صهیونیستی، تمام اصول حقوق بشر را نقض کرده است، حق حیات که حق اساسی و بنیادین بشری است در کنار دیگر حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدنی توسط این رژیم نقض شدند.

وی تاکید کرد: آن چیزی که مایه تأسف بیشتر است، عدم اقدام کشورهای مدعی حقوق بشر و مجامع بین‌المللی از جمله مجامع حقوق بشری است، شاید برخی سازمان‌های بین‌المللی مواضعی گرفته باشند، اما اگر شما تناقض‌ها و رفتارهای سیاسی آنها را نسبت به برخی از کشورهای دیگر در حوزه حقوق بشر قرار دهید، می‌بینید که به چه میزان استانداردهای دوگانه در سازمان‌های بین المللی حقوق بشری حاکم است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: شورای حقوق بشر سازمان ملل که برای هر موضوعی علیه کشورهای مستقل قطعنامه صادر می‌کند، تا الان هیچ نشست اضطراری در مورد فلسطین برقرار نکرده است؛ در بحث دعوای آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری می‌بینیم آلمان که مدعی حقوق بشر است، چگونه در دفاع از رژیم صهیونیستی به صحنه آمد تا با این اقدام حقوقی مقابله کند، این همان آلمانی است که ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، سلاح‌های شیمیایی را دست صدام داد و ده‌ها هزار نفر از هموطنان ما را شهید یا مجروح کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه حقوق بشردوستانه بین المللی نیز بر عدم حمله به غیرنظامیان و اماکن غیر نظامی و همچنین اصول تفکیک و تناسب تاکید شده است، اما در چند ماه گذشته تمامی این موارد در کنار مفاد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو نقض شده است.

غریب آبادی گفت: در این شرایطی که شاهد بی اقدامی کشورهای مدعی حقوق بشر هستیم، اما یک سرمایه بزرگی به عنوان افکار عمومی به دست آمد، اگر تا پنج ماه قبل برخی از ملت‌های مسلمان اعتراض می‌کردند، الان ملت‌های غیر مسلمان هم در صحنه هستند و کشوری را سراغ نداریم که افکار عمومی آنها علیه رژیم صهیونیستی اعتراض نداشته باشند و به خیابان‌ها نیامده باشند؛ به ویژه مردم همان کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و این نشان می‌دهد فاصله زیادی بین مردم و دولتمردان آنها وجود دارد و مردم از تناقض‌های رفتاری حاکمان خود در کشورهای مدعی حقوق بشر راضی نیستند و این سرمایه بزرگی است.

وی با اشاره به نقش مؤثر رسانه‌ها گفت: با اینکه ده‌ها نفر از خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و محدودیت‌های متعددی را علیه آنها ایجاد کردند، اما دیدیم در اثر نقش قوی رسانه‌ها تمام جهان از این جنایات مطلع و احساسات‌شان تحریک شد و به خیابان‌ها آمدند و من فکر می‌کنم روی آن چیزی که می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم، افکار عمومی بین المللی است تا مانع ادامه جنایات رژیم صهیونیستی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به نقش کشورهای اسلامی اضافه کرد: قدس شریف و مسئله فلسطین همواره آرمان کشورهای اسلامی و عامل وحدت بخش آنان است، در چند ماه گذشته شاهد مواضع خوب کشورهای اسلامی هستیم، اما اقدام عملی را شاهد نبودیم؛ کشورهای اسلامی باید حرف‌ها و مواضع خود را تبدیل به عمل کنند.

وی تصریح کرد: عمل یعنی قطعنامه‌های اجرایی تصویب کنند؛ در سازمان کنفرانس اسلامی قطعنامه‌ای داریم که کالاهای مربوط به رژیم صهیونیستی باید تحریم شوند و این قطعنامه هر سال تمدید می‌شود، این قطعنامه باید توسط کشورهای اسلامی اجرا شود، از سوی دیگر، فروش نفت توسط کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی باید تحریم شود و روابط سیاسی با این رژیم نیز به حالت تعلیق درآید.

کد خبر 734053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.