مراکز علمی با تولید بذر گل‌های فصلی مانع خروج ارز از کشور می‌شوند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه هر سال رقم زیادی ارز برای خرید بذر از کشور خارج می‌شود، گفت: اگر مراکز علمی در کنار شهرداری‌ها قرار بگیرد و بذر گل‌های فصلی فضای سبز شهرها را تولید کند، از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید عرفان‌منش در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اینکه امروزه بیشتر کلان‌شهرهای کشور همچون اصفهان با معضل مهم آلودگی هوا روبه‌رو است، اظهار کرد: فضای سبز در شهرها علاوه‌بر تولید اکسیژن و جذب آلایندگی‌ها، به تأمین رطوبت نسبی هوای شهر و زیست راحت شهروندان نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای سبز این کلان‌شهر بر اساس روش‌های نوین علمی مدیریت می‌شود و اصفهان در این رابطه با بسیاری از شهرهای بزرگ جهان وارد رقابت شده است، افزود: در این رابطه ضعف‌هایی وجود دارد که مشارکت نکردن همگانی در حفظ فضای سبز و سایر نهادها در حفظ و توسعه فضای سبز و مشارکت صنایع و واحدهای تولیدی در حفظ و توسعه فضای سبز شهری از جمله آن‌ها است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: اصفهان طی چند سال گذشته دچار تغییر شدید اقلیمی شده و زیست‌بوم آن گرم و خشک شده است، از این‌رو درختان انتظار سازگار با این اقلیم باید کاشته شود.

عرفان‌منش گفت: به‌دلیل تغییر اقلیم شهر و کاهش رطوبت نسبی آن، دیگر درختانی از جمله چنار و بید در این شهر کاشته نخواهد شد و به مرور درختان مقاوم به گرما، مقاوم به کم‌آبی، مقاوم به آلایندگی‌های شهری و مقاوم به پرتوها همچون امواج الکترومغناطیس کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه این کلان‌شهر طی دو دهه اخیر پیوسته دچار خشکسالی شده است و شهرداری نتوانسته است آب مورد نیاز فضای سبز این شهر را تأمین کند، ادامه داد: نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب است و به دلیل خشکی زاینده‌رود و کاهش منابع آب زیرزمینی، در حال حاضر کمتر از نیمی از آب مورد نیاز فضای سبز شهر اصفهان تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه بسیاری از درختان شهر در حال نابودی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند که نابودی درختان بر اثر آفت‌زدگی، بیماری یا مشکلات مدیریتی همچون آبیاری درست است، اما بسیاری از درختان این شهر بر اثر شدت آلودگی هوا، ایجاد آلودگی نوری در شب، آلودگی الکترومغناطیس از جمله امواج ساطع‌شده از تلفن‌های همراه در حال نابودی است.

عرفان‌منش گفت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز علمی، شناسایی مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای قابل اجرا به مدیران است، اما امروزه دانشگاه‌ها کمتر به حل مسائل جامعه می‌پردازند و بیشتر به‌دنبال طرح‌های پژوهشی هستند.

وی افزود: بیشتر بذر گل‌های فصلی فضای سبز شهرهای کشور وارداتی است و هر سال رقم بسیار بالایی ارز برای خرید بذر و زیبایی شهر در حوزه گل و گیاه از کشور خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: اگر مراکز علمی در کنار شهرداری‌ها قرار بگیرد و بذر گل‌های فصلی فضای سبز شهرها را تولید کنند، از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 734007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.