مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال امروز آغاز می‌شود و فردا چند دیدار دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته نوزدهم از فصل بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۲) امروز _پنجشنبه هفدهم اسفند_ با انجام سه مسابقه آغاز خواهد شد و روز _جمعه هجدهم اسفند_ هم پرونده رقابت‌های هفته نوزدهم با انجام پنج مسابقه بسته می‌شود که می‌تواند نتایج آن برای تیم‌های بالانشین و پایین‌نشین لیگ برتر تأثیرگذار باشد.

پنجشنبه هفدهم اسفند

هوادار تهران - ذوب‌آهن اصفهان؛ ساعت ۱۷:۲۰

هواداری‌ها در شرایطی پای به میدان مسابقه خواهند گذاشت که شرایط خوبی را با تغییر سرمربی ایجاد کرده‌اند. تیم بنفش‌پوش تهرانی پس از باخت سنگین و خانگی با نتیجه پنج بر صفر مقابل سپاهان، مسعود شجاعی را جایگزین محمود فکری کرد که حاصل کار این تغییر کسب سه پیروزی و دو تساوی از پنج دیدار با این سرمربی جوان بوده است.

مسعود شجاعی همچنین توانسته سه برد خود در هوادار را در مسابقاتی که میزبان بوده به دست بیاورد و باید دید فردا در دیدار خانگی برابر ذوب‌آهن خواهد توانست رکورد صد درصد پیروزی خود در تهران را حفظ کند یا نه. نکته مثبت دیگر برای بنفش‌ها دریافت فقط یک گل در چهار دیدار اخیرشان بوده که نشان از آمادگی این تیم دارد.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

در سمت مقابل ذوب‌آهن نتوانسته شرایط خوب نیم فصل اول خود را در شروع مجدد بازی‌ها در نیم فصل دوم حفظ کند. گاندوها دو دیدار خانگی خود را با شکست پشت سر گذاشته‌اند باید دید بالاخره می‌توانند به اولین امتیاز خود در نیم فصل دوم برسند یا نه؛ اتفاقی که نیازمند تحمیل اولین شکست به مسعود شجاعی در قالب سرمربی هوادار است.

هفته گذشته بازی هوادار با آلومینیوم اراک به تعویق افتاد و ذوب‌آهن با یک گل در اصفهان مغلوب پرسپولیس شد. هوادار با ۱۸ امتیاز در رده دوازدهم قرار دارد و ذوب‌آهن با ۲۵ امتیاز هفتم است.

ملوان بندرانزلی - گل‌گهر سیرجان؛ ساعت ۱۷:۳۰

شاگردان مهدی تارتار در تیم ملوان بندرانزلی توانسته‌اند در لیگ بیست‌وسوم عملکردی فراتر از حد انتظار از خود به جای بگذارند و حالا رؤیای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم دارند. ملوانی‌ها که در دو بازی اخیر مقابل استقلال تهران و فولاد خوزستان متوقف شده‌اند، در هفت بازی قبلی خود در لیگ برتر و جام حذفی شکست نخورده‌اند و حالا در سودای آن هستند تا بتوانند با شکست دادن گل‌گهر در انزلی، شمار امتیازات خود را از عدد ۳۰ فراتر ببرند و بالاتر از سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز در جایگاه سوم جدول رده‌بندی قرار گیرند.

گل‌گهری‌ها در زمینه شکست‌ناپذیری توانسته‌اند رکوردی به مراتب بهتر از ملوان از خود به جای بگذارند و در ۹ بازی اخیرشان در لیگ برتر و جام حذفی بازنده نبوده‌اند. شاگردان مارینوس اوزونیدیس که با ثبت عملکردی درخشان در جمع ۵ تیم برتر جدول رده‌بندی هستند و فاصله‌شان تا استقلالِ صدرنشین تنها ۹ امتیاز است، چشم امیدشان به این است که ملوان را در خانه‌اش شکست بدهند و از همسایه جدولی‌شان پیشی بگیرند و به رتبه سوم جدول صعود کنند و بیش از پیش در قامت یک‌مدعی قد علم کنند.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

دو تیم هم در لیگ برتر و هم در لیگ دسته اول فوتبال ایران تجربه رویارویی مستقیم دارند که در مجموع ۹ بازی برگزار شده میان آن‌ها، چهار برد سهم گل‌گهر بوده و پنج مسابقه هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است تا ملوانی‌ها طلسمی تاریخی را برابر گل‌گهر داشته باشند و به دنبال اولین پیروزی تاریخی خود برابر این تیم سیرجانی باشند. با توجه به حساس مسابقه، کمیته داوران به سراغ انتخاب یک داور باتجربه رفته و قرار است یاسر همرنگ نبرد شاگردان مهدی تارتار و مارینوس اوزونیدیس را که فردا از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی برگزار خواهد شد، قضاوت کند.

صنعت‌نفت آبادان - نساجی مازندران؛ ساعت ۱۷:۴۰

تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان در ابتدای فصل را با عبدالله ویسی به دنبال کسب نتایج بهتر نسبت به فصل گذشته بود اما ویسی نتوانست با این تیم موفقیتی کسب کند و در پایان نیم فصل اول جای خود را به سهراب بختیاری‌زاده داد تا زردپوشان آبادانی به واسطه تجربه این مربی از انتهای جدول جدا شوند. بختیاری‌زاده هم نتوانسته در سه بازی نتایج خوبی کسب کند و راهکاری برای کسب نتایج زردپوشان آبادانی داشته نداشته تا این تیم همچنان در قعر جدول خطر سقوط به لیگ یک را احساس کند.

شرایط برای دو تیم در بازی هفته گذشته متفاوت بود تیم صنعت‌نفت آبادان در بازی گذشته برابر میزبان خود پیکان تهران به تساوی در دقایق پایانی بازی به مساوی دو بر دو دست یافت و در آن سوی میدان نیز تیم نساجی برابر گل‌گهر سیرجان با سه گل شکست خورد. تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان در حالی میزبان نساجی قائم‌شهر است که تاکنون در آبادان به پیروزی نرسیده و نیاز مبرم به سه امتیاز این دیدار دارد تا امیدهای خود را برای ماندن در لیگ برتر را افزایش دهد و فاصله خود با دیگر تیم‌های بالای جدول را جبران کند.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

شاگردان بختیاری‌زاده در سه بازی گذشته خود دو شکست و یک تساوی را به‌دست آوردند و برای اولین پیروزی با این مربی به میدان خواهند رفت. در آن سوی میدان نیز تیم نساجی در انتهای جدول ۱۶ تیمی حال و روز خوبی ندارد و همانند صنعت‌نفت آبادان خطر سقوط را احساس می‌کند و برای فرار از این بحران راهی جز کسب امتیاز در آبادان ندارد.

دو تیم در حالی یکی از حساس‌ترین دیدارهای این هفته لیگ را برگزار می‌کنند که با توجه به از دست دادن امتیاز در هفته گذشته برابر حریفان خود فقط برد جایگاه آنها را در جدول بهبود خواهد بخشید به ویژه تیم صنعت‌نفت برای فرار از قعر جدول راهی جز پیروزی ندارد. صنعت‌نفت آبادان در حالی به دیدار حریف خود می‌رود که حریف شمالی که این تیم در خط دفاعی به رهبری امیرمهدی جان ملکی چندان سرسخت نیست و با ۲۹ گل خورده یکی از شکننده‌ترین خط دفاعی لیگ برتر است ولی در آن سو نیز مهاجمان صنعت‌نفت با فقر گلزنی روبه‌رو هستند و تاکنون نتوانستند با گلزنی تیم خود را در فرار از قعر جدول کمک کنند.

صنعت‌نفت آبادان برای جبران ضعف خود در خط حمله و با تأیید کادر فنی و برای تقویت تیم در نیم فصل دوم با بوباکار تراوالی مهاجم اهل کشور گامبیا به توافق رسیدند. زردپوشان آبادانی در ۱۸ بازی قبلی خود ۲ برد، ۶ تساوی و ۱۰ شکست به دست آورده و با اندوختن ۱۲ امتیاز با تیم‌های پیکان، نساجی مازندران و استقلال خوزستان در پایین جدول برای ماندن رقابت خواهد کرد. در آن سو نساجی مازندران در ۱۸ بازی قبلی خود ۲ برد، پنج تساوی و ۱۱ شکست را برابر حریفانش متحمل شده و با ۱۱ امتیاز جزو تیم‌های پایین جدول به شمار می‌رود.

جمعه هجدهم اسفند

صنعت‌مس رفسنجان - تراکتور تبریز؛ ساعت ۱۵:۴۵

تی‌تی‌ها که نیم‌فصل دوم را با شکست مقابل پرسپولیس آغاز کرده بودند، هفته گذشته با دو گل استقلال خوزستان را مغلوب کردند تا امید مجدداً در اردوی تی‌تی‌ها زنده شود. در سمت مقابل نیز از وقتی محرم نویدکیا سکان هدایت مسی‌ها را بر عهده گرفته؛ این تیم دو بار موفق به پیروزی شده و دو مساوی در کارنامه‌اش نمایان است. رفنسجانی‌ها در این مدت کلین‌شیت کرده‌اند و شرایط نسبت به نیم‌فصل اول برای آن‌ها بهتر شده است. این تیم روز گذشته استقلال را از جام حذفی حذف کرد و با انگیزه‌ای مضاعف برای بازی با تراکتور آماده می‌شود.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

در نبردهای لیگ‌برتری مس رفسنجان و تراکتور کفه ترازو کاملاً مساوی است. هفت مسابقه بین دو تیم برگزار شده که سه بازی را تراکتور برده، سه بازی را مس رفسنجان و یک‌بار هم نتیجه مساوی به دست آمده است. ۱۰ توپ از خط دروازه ۲ تیم عبور کرده که ۵ گل از آن تی‌تی‌ها و ۵ گل هم سهم مسی‌ها بوده است.

از هفت مسابقه برگزار شده بین ۲ تیم در چارچوب لیگ‌برتر ۵ بازی با نتیجه یک بر صفر تمام شده که چهار مورد پشت سر هم به دست آمده است. از بازی برگشت لیگ بیست‌ویکم که تراکتور با تک گل محمد عباس‌زاده مس رفسنجان را شکست داد، همه بازی‌های ۲ تیم با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده است.

سپاهان اصفهان - پیکان تهران؛ ساعت ۱۶:۰۰

جدال این هفته سپاهان و پیکان به دلایل مختلف مهم‌ترین بازی هفته نوزدهم است. سپاهان به عنوان یکی از سه مدعی اصلی قهرمانی بعد از شش شکست متوالی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، آخرین بازی خود را روز دوشنبه در جام حذفی برد تا به نوار این شکست‌های متوالی خاتمه دهد.

سپاهان فصل را بی‌نظیر شروع کرد اما از جایی تسلیم حواشی و بحران‌ها شد و همه امیدوار بودیم که پتانسیل بالای این تیم بالاخره از پس مشکلات برآید. حضور یک سپاهان قوی به نفع فوتبال و کمک بزرگی به بهتر بودن و بهتر ماندن استقلال و پرسپولیس است.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

یک سپاهان ضعیف مثل یک تراکتور ضعیف یا استقلال و پرسپولیس ضعیف، اصلاً به درد فوتبال نمی‌خورد. سپاهان به عنوان یک باشگاه حرفه‌ای با ساختار مناسب، همیشه الگوست. بنابراین هر کاری که برای خروج از بحران بکند، می‌تواند به کل فوتبال ما کمک کند. اما پیکان هم طرف دیگر این مسابقه است. تیمی که در هشت بازی اخیر خود با رضا عنایتی به عنوان جانشین رسول خطیبی، رنگ برد ندیده و در نقل و انتقالات زمستانی از جمله تیم‌های موفق در خرید بازیکنان مؤثر بود.

پیکان بازیکنانی را خرید که سابقه گلزنی و درخشش مقابل سپاهان را دارند، اما مهم‌تر از همه این‌ها تقابل دو تیم در فصل گذشته است. فصل قبل نیز سپاهان با همین درخشش و اقتدار شروع کرد اما در بازی رفت مقابل پیکان با یک گل شکست خورد و در انتهای فصل همان سه امتیاز باعث شد جام قهرمانی به پرسپولیس برسد.

شمس‌آذر قزوین - آلومینیوم اراک؛ ساعت ۱۶:۰۰

آلومینیوم هفته گذشته در بازی عجیب و غریب در حالی که دو بر صفر از استقلال خوزستان جلو بود کامبک خورد و سه بر صفر از حریف خود شکست خورد، آنها پس از این مسابقه به دنبال کسب سه امتیاز بازی با شمس‌آذر هستند تا مجدد روند رو به رشد خود را ادامه دهند.

سیدمجتبی حسینی تمرینات شاگردانش را با دقت زیر نظر گرفته بود و تاکتیک‌ها و برنامه‌هایش برای بازی پیش رو را در این تمرین مرور کرد. آلومینیوم اراک برای بازگشت به رتبه‌های بالاتر جدول به سه امتیاز دیدار با شمس آذر نیاز دارد تا فاصله امتیازی بیشتری با گل‌گهر، ذوب‌آهن و ملوان پیدا نکند و رقابتی که در نیم‌فصل نخست ایجاد کرده بود را ادامه دهد.

دو تساوی بدون گل و دو شکست، شمس‌آذر را در شرایطی قرار داده که نیاز به ترمیم ساختار فنی دارد، سعید دقیقی پس از عملکرد خوبی که با این تیم داشت در آستانه پیوستن به مس رفسنجان قرار گرفت و علی‌اصغر اعرابی و رحمان جعفری دو بازیکنش را از دست داد، تمام این مسائل باعث از دست رفتن تمرکز آنها شد و دقیقی کار سختی دارد تا این تیم را مجدد در مسیری قرار دهد که بازیکنان جوان مجدد عملکرد نیم فصل نخست را به نمایش بگذارند.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

برای فرار از بحران احتمالی که در این تیم در آستانه شکل گرفتن است بار دیگر سعید دقیقی باید توانایی‌های فنی خود را نشان دهد و نسبت به مهره‌هایی که در اختیار دارد شکل بازی و عملکرد شمس آذر را تغییر دهد تا همچنان به عنوان یک مربی سازنده و تأثیرگذار در فوتبال ایران نام خود را مطرح کند. شکست مقابل سپاهان و کنار رفتن از مسابقات حذفی فرصت خلق شگفتی را از این تیم گرفت و باید به دنبال کسب جایگاه آبرومند در لیگ برتر باشند و این بزرگترین هدف سعید دقیقی در ادامه فصل خواهد بود.

پرسپولیس تهران - فولاد خوزستان؛ ساعت ۱۷:۳۰

پرسپولیس و فولاد یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته نوزدهم لیگ برتر را برگزار می‌کنند. دو تیمی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر حرفه‌ای را دارند و در تهران و خوزستان پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال محسوب می‌شوند. پرسپولیس و فولاد نقاط مشترک بسیاری دارند که همیشه روی تقابل‌های رودرروی دو تیم تأثیر مستقیم داشته است.

پرسپولیس در کورس بالای جدول دیگر حق اشتباه ندارد و برای جبران فاصله با استقلال باید همه بازی‌ها را ببرد و منتظر لغزش حریف بماند. فولاد هم در نیمه پایین جدول جایگاهی دون شأن خود دارد، برای تیمی که تمام جام‌های فوتبال ایران را برده این فصل یک کابوس بود.

فولاد با سابقه قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام، فصل قبل تنها نماینده فوتبال ما بود که تا مراحل بالای لیگ قهرمانان آسیا جلو آمد. با اتفاقاتی که در دوره جواد نکونام رقم خورد. سپس منصوریان آمد و او هم این فصل جای خود را به مارتینز اسپانیایی داد و بعد از تغییر و تحول در سطح مدیریت فولاد، حالا تیمی که تا دو هفته قبل در به در دنبال مربی بود به احمد آل‌نعمه اعتماد کرده است.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

احمد آل‌نعمه جوان در نخستین تجربه سرمربی‌گری به بحران فولاد خاتمه داد. او دربی خوزستان را از صنعت‌نفت برد و تا اینجا بدون شکست بوده است. فولاد در بازی قبل مقابل تیم خوب و بالانشین ملوان کامبک زد و از شکست گریخت. در آستانه این بازی آل‌نعمه دو یار قدیمی و دو بازیکن فولاد با سابقه ملی یعنی حسین کعبی و میثم سلیمانی را به کادر خود اضافه کرد که هر دو سابقه حضور در پرسپولیس را دارند. فولادی که تا آستانه امضای قرارداد با یحیی گل‌محمدی رفت، کسی که در بازی رفت همین دو تیم روی نیمکت پرسپولیس بود.

این بازی را از هر زاویه که نگاه کنید بسیار حساس، جذاب و تماشایی است. اما برای دو مربی با برچسب موقت، بازی مرگ و زندگی خواهد بود. هیچکس خودش را گول نمی‌زند، همانطور که فولاد در به در به دنبال مربی بود و با محمد ربیعی تمام هم کرد، پرسپولیس هم سه بار با خود برانکو مذاکره کرد! در حقیقت اگرچه آل‌نعمه و اوسمار ویرای برزیلی با چراغ سبز مدیران خود به عنوان مربی تا پایان فصل حکم گرفته‌اند، هیچ‌کس تردیدی ندارد که در صورت اولین نتیجه نامطلوب در اولین بازی بزرگ، صندلی آن‌ها به‌گونه‌ای خواهد لغزید که ممکن است این دو نفر از روی آن پایین بیفتند.

استقلال خوزستان - استقلال تهران؛ ساعت ۱۹:۴۵

استقلال در صدر جدول خطر سپاهان و پرسپولیس را بیخ گوش خود احساس می‌کند و می‌داند که با اولین لغزش و از دست دادن امتیاز، این دو رقیب قدرتمند به این تیم خواهند رسید. حال و روز پرسپولیس و سپاهان هم که هر روز بهتر از دیروز می‌شود! از آن طرف استقلال هفته بعد دربی را در پیش دارد. یک بازی همیشه حساس حتی در حالت دوستانه که این بار برای قهرمانی لیگ برتر حرفه‌ای و کسب سهمیه آسیا برگزار می‌شود. فراموش نکنید که استقلال در جام‌حذفی باخت و حذف شد و حالا تنها باید قهرمان لیگ شود.

شاگردان پورموسوی حتی دور رفت هم در هفته‌های پایانی یقه پرسپولیس را گرفتند. آنها هیچ ابایی از بازی مقابل بزرگان ندارند و برخلاف استقلال تهران در بهترین و مناسب‌ترین شرایط فصل خود به این بازی رسیده‌اند. اما برگردیم سر ابتدای بحث، انتخاب تیتر برای این بازی! دیگر برادر کشی و جدال صدر و قعر را فراموش کنید، حالا یک ویژگی بسیار مهم‌تر برای این تقابل پیدا شده است که آن را باید بیرون از مستطیل سبز و در رفتار دو سرمربی جست‌وجو کرد.

مصاف سرخابی‌ها با خوزستانی‌های لیگ قبل از دربی

جواد نکونام و سیروس پورموسوی در دنیای بازیگری و مربیگری فاصله زیادی با هم دارند. نکونام از هر نظر دست بالاتر را در اختیار دارد و البته که باید با فشار کار در باشگاه‌های بزرگ و شرایط سخت بیشتر آشنا باشد، مگر از قدیم نگفتند که هر که بامش بیش برفش بیشتر؟ اما در عمل این سیروس پورموسوی بود که در رفتار و شخصیت حرفه‌ای به عنوان یک سرمربی نمره بهتری گرفت. همه از مصاحبه‌های جواد نکونام از ابتدای فصل تا امروز خبر داریم، از تقابل او با مدیریت تا موارد دیگر اما ببینید و مقایسه کنید با رفتار سیروس پورموسوی که در آغاز دور برگشت و بعد از درخشش خریدهایش، به جای حمله کردن به منتقدان یا توجیه نتایج ضعیف دور رفت، صادقانه اعلام کرد: کوپن اشتباهات من به عنوان یک سرمربی تمام شده بود و دیگر حق نداشتم در خرید هم اشتباه کنم.

کد خبر 733985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.