حراست از آب و خاک پیش نیاز تامین امنیت زیستی و ملی است

مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز تحت نظارت یونسکو گفت: نگهداری و حراست از آب و خاک و عرصه‌های طبیعی پیش نیاز تأمین امنیت زیستی و ملی ما است و امروزه منابع طبیعی بخشی از مدیریت اکوسیستم یا حوزه آبخیز نیست، بلکه راهبردها و سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه کاشان، حمید نوری امروز _پنجشنبه هفدهم اسفند_ در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران، با بیان اینکه تغییر اقلیم، آب، خاک و اکوسیستم چهار محور اصلی چالش‌ها زیست محیط است، اظهار کرد: برای ناترازی‌ها باید طرح مدیریت مصرف اجرا شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اسناد بالادستی، تصریح کرد: داشتن نقشه راه امنیت دانش‌بنیان، قانون حفاظت خاک، قانون مدیریت بحران کشور، تجربیات و طرح‌های تحقیقاتی، مطالعاتی، آموزشی و اجرایی ملی و بین‌المللی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد و بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش بومی و ترکیب آن با فناوری‌های نوین، دانش شبکه سازی و هوش مصنوعی و وجود مراکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی از ظرفیت‌های مهم در حوزه آبخیزداری کشور است.

مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز تحت نظارت یونسکو گفت: نگهداری و حراست از آب و خاک و عرصه‌های طبیعی پیش نیاز تأمین امنیت زیستی و ملی ما است و امروزه منابع طبیعی بخشی از مدیریت اکوسیستم یا حوزه آبخیز نیست، بلکه راهبردها و سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم را بزرگ‌ترین چالش عمده زیست محیطی است و راهکارهای مبتنی بر طبیعت بهترین و سازگارترین روش‌ها برای ساختن آینده است، اظهار کرد: فرسایش آب و خاک از مشکلات اساسی است و جلوگیری از تخریب اراضی را باید مورد توجه قرار دهیم.

نوری به تغییرات اکوسیستم و ناترازی بومی و اقلیمی اشاره کرد و افزود: تمام نهادها باید سناریو محور باشند و برای این مسائل راهکار بیندیشند و برای عبور از چالش‌های اکوسیستم و بهره‌وری، تاب‌آوری و برنامه منسجمی داشته باشیم.

وی نبود سند و نقشه راه، نبود مأموریت گرایی، نبود پایگاه داده‌ها، فقدان هماهنگی و هم‌سوئی، نبود قوانین و سازماندهی، ضعف اثربخشی‌های دقیق در حوزه آبخیزداری، عدم ارزش‌گذاری خدمات، بازاری و غیر بازاری اکوسیستم‌ها را از ضعف‌ها و آسیب‌ها عنوان کرد و گفت: توصیه‌های سیاستی در مداخلات برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی، اولویت بندی و توجه به پیامدهای توزیعی و توجه به عدالت اجتماعی، مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری، برنامه راهبردی درست و برنامه محوری از جمله راهکارهایی برای حفاظت آبخیزداری است.

مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: اگر موضوع اثربخشی، شبکه‌سازی و آموزش در برنامه‌های آینده به طور جدی لحاظ شود، می‌توانیم با مشارکت تمام مردم و طی یک برنامه امیدبخش و کارآمد به سمت خاک، آب، اکوسیستم و یک حوزه آبخیز سالم برای هموطنان کشورمان پیش رویم.

کد خبر 733956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.