از بش‌ قارداش تا باباامان؛ طبیعت زیبای خراسان شمالی را از دست ندهید

طبیعت خراسان شمالی در فصول مختلف سال و به ویژه بهار، چشم هر مسافری را مجذوب خود می‌کند و پیشنهاد می‌شود اگر از شهرهای این استان می‌گذرید، طبیعت آن از جمله بش قارداش و بابا امان را از دست ندهید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، خراسان شمالی که در شمال شرق کشور واقع شده است، ظرفیت بی نظیری از نظر آب و هوایی دارد؛ طبیعت این استان نه چندان وسیع‌به گونه‌ای است که می‌توان نام چهار فصل را بر آن گذاشت.

خراسان شمالی هم دارای جنگل‌های وسیع است و هم مناطق کوهستانی را در خود جای داده و دارای کویر و دشت‌های مختلفی نیز است؛ همین امر سبب شده است هر زمان که به خراسان شمالی سفر کنید، مناطقی برای گردش و تفریح در دسترس باشد.

جلوه‌های طبیعی خراسان شمالی سبب شده است این استان ظرفیت جذب گردشگرهای زیادی را داشته باشد؛ اگر شما نیز مسافر مسیر شمال کشور به مشهد مقدس هستید، حداقل باید چند ساعتی را در این استان بگذرانید، در این صورت شناخت تفرجگاه‌های خراسان شمالی خالی از لطف نیست.

باباامان؛ کوه و رود در یک تصویر

گردشگاه باباامان که در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-شیروان قرار گرفته یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های گردشگری ایران و از مکان‌های دیدنی بجنورد است. این پارک قدیمی و زیبا استخرهای متعددی دارد و پارک جنگلی آن دارای ۴۰۰ هزار اصله درخت است.

از جمله درختان این گردشگاه می‌توان به چنار، چنارک، زالزالک، اقاقیا، بید و زردآلو اشاره کرد. این پارک دارای پوشش گیاهی به وسعت ۲۵۰ هکتار و درختان چنار قطور ۴۰۰ ساله است.

این درختان علاوه بر افزودن به زیبایی پارک و طبیعت آن، سایه‌بان‌هایی مطمئن برای استفاده گردشگران و مسافران محسوب می‌شوند.

در باباامان چشمه‌ای وجود دارد که از دل صخره می‌جوشد و آب آن به استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده‌اند، بدین ترتیب آبشارهای مصنوعی شکل گرفته‌اند که چهره‌ای زیبا و دل‌نشین به پارک می‌دهند. هوای لطیف و شب‌های دل‌انگیز و زیبای باباامان هر گردشگری را به سمت و سوی خود جذب می‌کند.

امامزاده باباامان

مقبره شاهزاده اسماعیل معروف به امامزاده باباامان در بالای یکی از تپه‌های اطراف گردشگاه قرار دارد. وی از فرزندان منصوب به امام موسی کاظم (ع) است و با وجود گنبد فیروزه‌ای رنگ امامزاده، شناسایی آن کار چندان مشکلی نخواهد بود.

از بش‌ قارداش تا باباامان/ طبیعت زیبای خراسان شمالی را از دست ندهید

وجود امامزاده در این مکان زیبا سبب شده است تا علاوه بر گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، پارک و حیات‌وحش، زائران و علاقه‌مندان به امامزاده نیز از این مکان دیدن کنند. بازدید از مقبره این امامزاده در سفر به گردشگاه بابا امان بجنورد خالی از لطف نیست.

حیات‌وحش گردشگاه باباامان

در محدوده غرب گردشگاه باباامان، حیات‌وحش آن واقع شده است. این حیات‌وحش زیبا حیوانات متنوعی از جمله نوعی گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو را در خود جای داده است.

این گونه‌های شاخص و نادر برای تکثیر و آشنایی علاقه‌مندان در این پارک رها شده‌اند و چشم‌انداز بی‌نظیری برای علاقه‌مندان به حیوانات ایجاد کرده‌اند.

بش‌قارداش را باید دید

این مجموعه در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز با آب و هوای پاکیزه و دوست داشتنی قرار دارد. در اینجا هم چشمه طبیعی و هم استخر برای شنا کردن وجود دارد، همچنین آلاچیق‌هایی برای نشستن است و بنایی تاریخی از دوران قاجار در این مکان خودنمایی می‌کند؛ در مجموع اینجا هم می‌توانید از تاریخ لذت ببرید، استراحت کنید و تفریحات مختلفی داشته باشید.

چشمه‌های بش قارداش در واقع پنج چشمه مجزا است که از پنج شکاف در دل کوه بیرون می‌زند. این شکاف‌ها در قسمت پایینی کوه قرار دارد، اما اگر کمی دقت کنید می‌بینید که شکاف‌ها و مسیرهایی در بالاتر واقع شده است که در گذشته آبریز اصلی این چشمه‌ها بود. آب این چشمه‌ها در نهایت به دریاچه‌ای در این مجموعه هدایت می‌شود که فضایی آرام و دوست داشتنی دارد.

از بش‌ قارداش تا باباامان/ طبیعت زیبای خراسان شمالی را از دست ندهید

خواص درمانی و پزشکی آب این پنج چشمه بسیاری از افراد را مجاب کرده است تا به این مکان سفر کنند و از خاصیت التیام‌بخشی آن بهره ببرند. نتایج اقدامات و آزمایش‌های پژوهشگران نشان داده است که بش قارداش صاحب یکی از گواراترین سر چشمه‌ها و سرشار از کلسیم، سولفات، سیلیس و آهن است. سازمان بهداشت محیط شهر بجنورد اعلام کرده که این آب معدنی مشکلات مربوط به دستگاه گوارش، لوزالمعده و بلع و هضم را بهبود می‌بخشد.

آرامش و زیبایی را در درکش تجربه کنید

اگر شما از آن دسته گردشگران علاقه‌مند به روستاگردی هستید، به جرأت می‌توان گفت روستای درکش می‌تواند همان روستای آرمانی و رویایی شما باشد. روستایی که با جذابیت‌های بی بدیلش به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شده است.

در این روستا تاکنون، ٣٨٠ نوع گیاه دارویی توسط گیاه شناسان معرفی شده که ٧٩ نوع آن از گونه‌ی نادر است، همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور و محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا است.

از بش‌ قارداش تا باباامان/ طبیعت زیبای خراسان شمالی را از دست ندهید

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار همچون آویشن و کاکوتی و گون موجب می‌شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع‌آوری این گیاهان به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

از جاذبه‌های گردشگری که در این روستا مشهور است می‌توان به آثار تاریخی ارزشمندی از جمله قزلر قلعه و سردابه هایی زیبا، سر چشمه‌های پر آب همچون آبشار کنگره زو، ارتفاعات، کوه‌های سر به فلک کشیده درختان جنگلی، چشمه گلزار و چشمه سردار، چشمه جنگلی ییلاق، دره سرسبز کندریزو، جنگل‌های فراوانش و در آخر مناطق ییلاقی کش گربه، نرگسلو، گولک، تیغ بل با پوشش جنگلی سرسبز شأن اشاره کرد.

روئین اسفراین روستایی خوش آب و هوا 

دهکده یا روستای روئین (روئین)، یکی از خوش و آب هواترین روستاهای استان خراسان شمالی است که در شهرستان اسفراین قرار دارد و به عنوان قطب بافندگی استان شناخته می‌شود.

شاید عجیب به نظر برسد، اما روستای روئین در هر فصلی، جذابیت خاص خود را دارد، در فصل بهار نیز شکوفه‌های گیلاس در سراسر روستا خودنمایی و نمایی فوق‌العاده از آن به نمایش می‌گذارد.

در تابستان نیز، آب و هوای خنک روستا، توجه بازدیدکنندگان را از شهرهای اطراف به خود جلب می‌کند. زمستان‌های روستا همواره سرشار بارش‌های متعدد برف است و باعث می‌شود رختی سفید بر چهره زیبای دهکده بنشیند و جذابیت آن برای بازدیدکنندگان دوچندان شود.

از بش‌ قارداش تا باباامان/ طبیعت زیبای خراسان شمالی را از دست ندهید

جالب است بدانید در حال حاضر ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ساکن در روستای روئین به طور مستقیم مشغول بافندگی و نساجی هستند و سالانه بیشتر از ۱۵۰ هزار مترمربع محصولات نساجی در این روستا تولید می‌شود.

کد خبر 733917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.