صرفه‌جویی ۳۵۰میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اجرای طرح الگوی کشت اصلاحی به طور حدودی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب باعث کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی استان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله‌چاله _چهارشنبه شانزدهم اسفند _ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه طی این سنوات اخیر از نظر آب و هوا و تشدید تنش خشکی با آن مواجه بودیم از آنجا که چالش محصولات پرآب‌بر ایجاد شده، نسبت به اصلاح الگوی کشت و اجرای برنامه‌های تغییر شرایط کاشت اقداماتی در جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: از اواسط سال گذشته بر اساس مصوبه‌ای که توسط مجلس شورای اسلامی و قانون بودجه وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده، میزان آب، فرهنگ کشت، نیاز محصولات استراتژیک کشور و برخی شاخص‌های عمده دیگر، تدوین و برش استانی به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: پس از ابلاغ برش‌ها به استان، برخی از ایرادات و مشکلات که قابلیت رفع داشت از طریق مکاتبه استانداری و مطرح کردن در جلسات تخصصی عنوان شد و الگوی کشت تا جایی که قابلیت اجرایی داشت، اصلاح شد تا متناسب با شرایط استان باشد.

وی در رابطه با جایگزینی کشت محصولات پرآب‌بر، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته بیشتر مزارع استان به کشت ذرت و برنج اختصاص داشت اما در حال حاضر در مناطقی که الگوی کشت در حال اجرا است مقدار محدودی به‌صورت غیرمجاز و غیرقانونی کشت می‌شود که از طریق وزارت نیرو و آب منطقه‌ای با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

چاله چاله در ادامه افزود: یکی از کارهایی که در برنامه الگوی کشت در حال انجام است جایگزینی با کشت‌های استراتژیک و کم‌آب‌بر از جمله کلزا و زعفران به‌جای محصولاتی مانند سبزیجات و سیفی جات مازاد بر نیاز کشور بوده که عملیاتی شده است

وی با اشاره به میزان صرفه‌جویی و کاهش آب مصرفی در رابطه با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، خاطرنشان کرد: اجرای طرح الگوی کشت اصلاحی حدوداً بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب باعث کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی استان شده است.

کد خبر 733899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.