تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی، حلقه‌های واسط بین مردم و حاکمیت هستند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی، حلقه‌های واسط بین مردم و حاکمیت هستند و هر جا به مشارکت‌های اجتماعی در امر سلامت توجه کمتری صورت گرفت، با آسیب‌های بیشتری روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، سیدحمید جمال‌الدینی با بیان اینکه سرمایه واقعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مردم است، اظهار کرد: خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد، نمایندگان حقیقی مردم در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی، حلقه‌های واسط بین مردم و حاکمیت هستند، بر ضرورت تقویت مشارکت‌های اجتماعی در نظام سلامت تاکید کرد و افزود: هر جا به مشارکت‌های اجتماعی در امر سلامت توجه کمتری صورت گرفت، با آسیب‌های بیشتری روبه‌رو بوده‌ایم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به پرداختن به ضرورت مردمی‌سازی در راستای سیاست‌های دولت خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای دولت در حکمرانی جدید، مردمی‌سازی به معنای واقعی آن است، مردمی‌سازی با خودمانی‌سازی متفاوت است و فرآیندها در مردمی‌سازی باید به درستی طی شود و به عبارتی مردمی‌سازی مستلزم ناظر بیرونی، دیده‌بانی، رصد و پایش است و در این نقطه شما باید بررسی و نقاط ضعف را شناسایی و اعلام کنید.

وی با تاکید بر دیده‌بانی از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: در جوامع مترقی، سازمان‌های مردم‌نهاد نقش دیده‌بان را دارند، چراکه با حضور در بطن اجتماع و متن مردم، شاخص‌های سلامت را بهتر و جامع‌تر می‌توانند رصد کنند.

جمال‌الدینی، اطلاع‌رسانی، همکاری، مشورت، تعامل و تفویض اختیار را پنج گام مهم در مردمی‌سازی برشمرد و اظهار کرد: مردمی‌سازی واقعی در تفویض اختیار و سپردن کار به مردم روی خواهد داد و در راستای شعار و رویکرد دولت، تلاش کردیم مردمی‌سازی در فصل اقتصاد و بخش مدیریت و اجرای پروژه‌های بهداشت و درمان برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

وی با تاکید بر اینکه امور کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به سمت حکمت‌محور و خردمحور شدن پیش رود، افزود: حکمت و خردمحوری در ادبیات اندیشمندان بزرگ همچون ملاصدرا و ابوعلی سینا به وفور دیده می‌شود؛ امروزه غربی‌ها نیز به اهمیت حکمت پی برده‌اند و کارها و دانشگاه‌های خود را به سمت آن سوق می‌دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت ادامه داد: نباید از این میراث و اندیشه گران پیشینیان خود غافل باشیم و آن را کوچک بشمریم؛ در واقع امور خود را باید مبتنی بر حکمت تنظیم کنیم و پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در سیستم حکمت‌محور، چرایی مهم‌تر از چگونگی و پرداختن به آن، مقدمه کار صحیح برای رسیدن به قرب الهی است، گفت: برای دست‌یابی به حد مطلوب و مطابق با جهان‌بینی خود، پیش از هر چیز نیازمند دانستن چرایی و پس از آن چگونگی انجام کارها هستیم؛ علت اینکه چرا در یک مجموعه فعالیت می‌کنیم و جایگاه‌مان در راستای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به اهداف چیست، در همین راستا همه اقدامات پیوست اجتماعی به خود می‌گیرد، چراکه هدف آن کمال و ارتقای انسان‌ها است و باید اقدامات ما دردی از مردم را دوا و کام ایشان را شیرین کند.

جمال‌الدینی گفت: هر سیستمی که بتواند، گفتمان خود را تبیین و ترویج کند، چراکه وقتی هم‌گرایی و هم‌خوانی ایجاد شود، انگیزه نیز به وجود خواهد آمد، باید در نظر داشت حتی اگر امروز نتوانیم به اهداف خود دست یابیم، در نهایت به دلیل تغییر پارادایم، انگیزه ایجاد و کارها انجام خواهد شد و به هدف خود می‌رسیم و پیروز خواهیم بود، لذا داشتن برنامه بر اساس آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری با توجه دو مؤلفه امید و انگیزه بسیار مهم و درخور پرداختن است.

وی با بیان اینکه خانه بهداشت را به روستاها رساندیم، اضافه کرد: شفافیت و اعتماد دو مؤلفه بزرگ در ایجاد سرمایه اجتماعی است، داشتن نقشه راه، برنامه و اولویت واقعی نیز سبب می‌شود نسبت به جامعه پاسخگو باشیم و همچنین دیده‌بانی دقیقی صورت خواهد گرفت؛ پس نیاز است که از تجارب موفق بهره‌گیری کنیم و در همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی در این ارتباط نیز حضور فعال داشته باشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به الحاق اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت به معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، اظهار داشت: الحاق اداره کل به معاونت حقوقی و امور مجلس برای هم‌افزایی بیشتر، تعامل و اثربخشی با دیگر نهادهای بیرون از وزارت بهداشت صورت گرفت، تسهیل‌گری و ایجاد ارتباط وظیفه‌ای است که بر عهده‌مان نهاده شده تا بتوانیم هر چه بیشتر به سوی اهداف مورد نظر در راستای بهبود خدمات سلامت و عدالت در سلامت گام برداریم.

وی افزود: از دیگر ضرورت‌هایی که به آن باید پرداخته شود، توجه به تکریم و کرامت خیرین و فعالان اجتماعی، فرهنگ‌سازی و توجه به توسعه و تنوع فعالیت‌های خیر از قبیل وقف زمان است.

کد خبر 733766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.