افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی سهم استان‌های کم‌برخوردار از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با ضریب قطعی دادن به امتحانات نهایی، زمینه راهیابی دانش‌آموزان به دانشگاه‌های برتر را فراهم کردیم، سال جاری با تأثیر ۴۰ درصدی، سهمیه هفت استان که سهم بسیار کمی از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها را داشتند، بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت و این همان عدالتی است که به دنبال آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره جوان خوارزمی اظهار کرد: همه جشنواره‌ها به‌ویژه این جشنواره، هدف مهمی را دنبال می‌کند و آن هم این است که استعدادهای ویژه دانش‌آموزان، ظرفیتی برای کشف پیدا کند و کشف آن استعداد، تازه برای برای ما آغاز یک تعهد جدید است تا آن دانش‌آموز در مسیر رشد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۵ دوره این جشنواره تاکنون برگزار شده است و دانش‌آموزان توانسته‌اند استعدادهای خود را نشان دهند، افزود: نکته مهم توجه دادن این نوجوانان به ریشه‌های علم است، از بین استعدادهای برتر آن‌هایی می‌توانند مرجع شوند که با ریشه علم آشنا باشند.

وزیر آموزش و پرورش به نام‌گذاری این جشنواره به نام دانشمند گران‌قدر خوارزمی اشاره کرد و گفت: امروز موضوع صفر و یک که در علوم مختلف کاربرد دارد، نتیجه کشف همین اندیشمندی است که جشنواره به نام او است، علمی که با ریشه‌های خود مرتبط نشود، تبدیل به علم کاربردی در زندگی خودمان و دیگران نمی‌شود.

وی تصریح کرد: هویت، فقط هویت اجتماعی و فرهنگی و مذهبی نیست، اگر چه این‌ها بسیار مهم است، اما آشنایی نوجوانان ما با هویت علمی این سرزمین و جایگاهی که داشته، زمینه‌ساز تقویت این هویت برای ساخت آینده است، در بیانیه گام دوم، علم جایگاه خیلی مهمی دارد، از آن جهت که امروز سرزمین را به میزان دانشی که در آن وجود دارد می‌سنجند؛ علم، قدرت‌آفرین است‌.

صحرایی ادامه داد: کشورهایی در دنیا هستند که وسعت و جمعیت‌شان به اندازه یک شهرستان نیست، اما قدرت آن‌ها به واسطه علم به جاهایی رسیده است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، ما چگونه علم را به علم نافع تبدیل کنیم؟ این یک تکلیف مهم است و باید برای آن بکوشیم.

وی به سازمان ملی استعدادهای درخشان پیشنهاد کرد زمینه معرفی برگزیدگان به جامعه صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مرتبط کشور را دنبال و فراهم کنند و گفت: باید یک دفتر پیگیری در این سازمان وجود داشته باشد تا برگزیدگان را به سازمان‌هایی وصل کند که از آن‌ها استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: رشته‌ای فکر کردن به علم نافع منتهی نمی‌شود، دوره، دوره‌ای است که افراد در لبه چند علم هستند، نه علومی از یک جنس، بلکه علومی از شاخه‌های مختلف، برای نمونه علم زبان که تجلی آن زبان‌شناسی می‌شود با فضا، کامپیوتر و حقوق ارتباط پیدا می‌کند و به یک علم خاص تبدیل می‌شود، بنابراین ترکیب رشته‌ها با یکدیگر و تولید گرایش‌هایی که از دو یا چند رشته تشکیل شده‌اند باید انجام شود و رشته‌ها به‌گونه‌ای کاربردی‌تر در جشنواره‌های بعدی به گرایش‌های جدیدی تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: علوم پیش از اینکه کهنه شوند، باید در کشور عمومی شوند، یکی از مسائل ما این است که این علم را سریع در کشور پیاده کنیم، امروز هوش مصنوعی به عنوان یک پدیده جدید را در این جشنواره‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان هوش مصنوعی را از معلمان ما بیاموزند، نه اینکه در شبکه‌های اجتماعی آن را یاد بگیرند.

صحرایی گفت: باید پیش از برگزاری جشنواره‌ها کاری کنیم که بچه‌ها علم ورزیدن را با به کار بستن خلاقیت یاد بگیرند، دانش‌آموزان بااستعداد را باید شناسایی کنیم و لازم است این جشنواره با استعدادیابی پیوند بخورد و جواب این سوال پرتکرار دانش‌آموزان را بدهیم که «ریاضی یا فیزیکی که من می‌خوانم به چه درد می‌خورد و کجا کاربرد دارد؟»

وی ادامه داد: با ضریب قطعی دادن به امتحانات نهایی، زمینه راهیابی دانش‌آموزان به دانشگاه‌های برتر را فراهم کردیم، سال جاری با تأثیر ۴۰ درصدی، سهمیه هفت استان که سهم بسیار کمی از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها را داشتند، بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت و این همان عدالتی است که به دنبال آن هستیم.

کد خبر 733749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.