سران آ.سه‌.آن و استرالیا آتش‌بس فوری و پایدار در غزه را خواستار می‌شوند

سران کشورهای آسیای جنوب شرقی و استرالیا با وجود اختلاف نظرها در بیانیه پایانی پنجاهمین اجلاس ویژه «آ.سه‌.آن-استرالیا» در ملبورن، آتش‌بس فوری و پایدار در غزه را خواستار خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، سران آسیای جنوب شرقی و استرالیا امروز برای یافتن زمینه فکری مشترک در مورد تشدید بحران در غزه تلاش کردند و کشورها بر اساس یک بیانیه مشترک به دو گروه تقسیم شدند.

وخامت اوضاع در نوار غزه موضوع گفت‌وگوهایی بود که رهبران ائتلاف ۱۰ کشور آسه‌آن در ملبورن برای یک نشست سه روزه با همتایان استرالیایی خود گرد هم آمدند.

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بسیاری از کشورها تلاش‌های خود را برای ایجاد توقف در جنگ افزایش داده‌اند.

پیش‌نویس بیانیه مشترک آسه‌آن و استرالیا که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، نشان می‌دهد که توافق گسترده‌ای پشت درخواست برای «آتش‌بس فوری و بادوام بشردوستانه» وجود دارد.

در آخرین پیش‌نویس آمده است: ما حملات علیه همه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم می‌کنیم که به وخامت بیشتر بحران انسانی در غزه از جمله دسترسی محدود به غذا، آب و سایر نیازهای اساسی منجر می‌شود.

پیش‌نویس بیانیه مشترک در اوایل هفته از اختلافات عمیق در پشت درهای بسته حکایت داشت.

سنگاپور با پیشنهاد محکوم کردن «استفاده از واژه گرسنگی» در نوار غزه مخالفت کرد.

دیپلمات‌ها همچنین در مورد اینکه آیا این بیانیه باید به آتش‌بس کامل یا توقف موقت «بشردوستانه» اشاره داشته باشد، بحث کردند.

آسیای جنوب شرقی حدود ۴۰ درصد از جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده است و کشورهای پرجمعیت و بانفوذ آسه‌آن از جمله اندونزی و مالزی از حامیان سرسخت آرمان فلسطین هستند.

دیگر کشورهای بانفوذ آسه‌آن مانند سنگاپور روابط نزدیک‌تری با رژیم صهیونیستی دارند و تمایل کمتری برای ایجاد اختلاف دارند.

کد خبر 733704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.