هنگام خانه‌تکانی عید مراقب این نکات باشید

خانه‌تکانی عید یکی از فعالیت‌هایی است که پیش از فرارسیدن سال جدید انجام می‌شود و رعایت نکاتی هرچند ساده می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد در طول این فعالیت باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رعایت توصیه‌های ایمنی خانه تکانی عید و نکات ایمنی در زمان تمیزکاری خانه جزو موارد ضروری است که نادیده گرفته می‌شود و برای تجربه یک خانه تکانی مطمئن و ایمن، رعایت بعضی نکات ساده و کاربردی می‌تواند کمک زیادی کند.

بیشتر اتفاقاتی شایع که در این ایام می‌افتد، شامل کمردرد و آسیب‌های فیزیکی به استخوان‌های بدن مانند دست و پا، مسمومیت ناشی از استفاده از مواد شیمیایی غیرمجاز، پرت شدن از نردبان یا لبه پنجره، حساسیت‌های پوستی و برق گرفتگی است که شناخت هر یک از این موارد و روش‌های پیشگیری از هر کدام به شما کمک می‌کند تا خانه تکانی ایمنی را داشته باشد.

ترکیب این شوینده‌ها سمی و مرگبار است

زهرا جهانگرد، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و خانه تکانی عید اظهار کرد: هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی افزود: مخلوط کردن فرآورده‌های سفیدکننده با ترکیبات جرم‌بر، ممنوع است، زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است و هنگام استفاده از مواد سفیدکننده یا جرم‌بر در سرویس‌های بهداشتی، باید درب و پنجره را باز و هواکش را روشن کنید.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید، چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

جهانگرد با تأکید بر اینکه هنگام استفاده از مواد شیمیایی از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین‌بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید، گفت: در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شست‌وشو دهید و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

وی‬ ‬ اضافه‬ کرد: از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید زیرا خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است، ‏ مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید و درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محکم کنید.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ‬ تأکید کرد: محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله‌بازکن، جوهر نمک، جرم‌گیر، محلول سفیدکننده و لک بر، مواد ‏شوینده، ‏گاز پاک‌کن، داروها و دیگر مواد شیمیایی) را در بسته بندی اصلی آن‌ها و با درب بسته ‏نگهداری کنید تا با سایر مواد اشتباه گرفته نشوند.

هنگام خانه‌تکانی عید مراقب این نکات باشید

آسیب جدی ریه با ترکیب کردن مواد شوینده و لکه‌بر

مصطفی ستاری، فرمانده شیفت عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده‌ها گاز خطرناکی به نام گاز کلرامین ایجاد می‌کند که این گاز موجب سوختگی راه‌های تنفسی، اختلال تنفسی، انسداد راه‌های تنفسی و حتی مرگ می‌شود.‌

وی افزود: خطرناک‌ترین مواد اسیدی که به ریه آسیب جدی می‌رساند، مخلوط کردن وایتکس و جوهر نمک برای شست‌وشو و یکی از مواردی که آسیب جدی به ریه می‌رساند استنشاق اسید است.

فرمانده شیفت عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر تصریح کرد: برخی افراد برای از بین بردن لکه‌های مختلف به مواد شوینده وایتکس اضافه یا گاهی وایتکس را با جوهر نمک در فضای بسته ترکیب می‌کنند که باعث خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.

ستاری ادامه داد: افراد هنگام نظافت و استفاده از نردبان یا چهارپایه، باید از پایداری سطح اتکای آن با زمین مطمئن باشند و تا حد امکان از چهارپایه‌های استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنند، همچنین برای شست‌وشوی پرده، آشپزخانه یا حمام که آلوده به مواد روغنی است نباید توسط مواد سریع‌الاشتعال (مانند بنزین) استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک روی زمین و در دسترس کودکان جدا خودداری شود، گفت: هنگام پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل افراد باید احتیاط لازم را داشته باشند؛ شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد، از همین رو ابتدا برق وسیله برقی را قطع و سپس این لوازم را پاک تمیز کنید.

فرمانده شیفت عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر اضافه کرد: هنگام جابه‌جایی لوازم خانگی به خصوص اجاق گاز باید احتیاط بیشتری داشته باشید و تمام اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از نشتی نداشتن آنها مطمئن شوید.

ستاری با بیان اینکه از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب خودداری کنید، چراکه در اثر ریزش این مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی بسیار است، افزود: کپسول دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه را به موقع شارژ و از جابه‌جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی اجتناب کنید.

هنگام خانه‌تکانی عید مراقب این نکات باشید

موادی که می‌توان جایگزین شوینده‌ها کرد

یکی از مواد کاربردی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، جوش شیرین است، ماده‌ای که نه تنها در پخت و پز از آن استفاده می‌شود، بلکه می‌توان آن را جایگزین مواد شوینده شیمیایی کرد؛ جوش شیرین یا همان بی‌کربنات سدیم، ماده‌ای بی‌خطر است که می‌تواند سهم زیادی در تمیزی خانه هنگام خانه تکانی داشته باشد، این ماده یک پاک کننده قوی برای لکه‌های چربی محسوب می‌شود.

چسب، آدامس و مواد چسبناکی که روی در و دیوار، صندلی، میز، فرش، مبل چسبیده‌اند را می‌توان با استفاده از یخ از بین برد، تنها کافی است یک تکه یخ را روی مکان مورد نظر بگذارید، پنج دقیقه صبر کنید، سپس مواد چسبنده جمع و به راحتی کنده می‌شود.

یکی دیگر از مواد بی‌خطری که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، سرکه است، ماده‌ای که می‌تواند لکه‌های پرده، رومبلی، لباس را به راحتی از بین ببرد، برای این کار یک قاشق سرکه را با یک لیتر آب مخلوط کنید، سپس داخل یک اسپری بریزید و از محلول آماده شده برای لکه‌بری به صورت اسپری استفاده کنید.

اسید موجود در لیمو خاصیت تمیزکنندگی بسیار قوی دارد، از این رو از آن می‌توان برای ضدعفونی کردن بسیاری از وسایل و حتی سنگ‌های اوپن آشپزخانه استفاده کرد، علاوه بر این، از لیمو می‌توان برای پاک کردن سطوحی مثل شیرهای آب و دوش حمام کمک گرفت، به این شکل که لیمو را از وسط نصف کنید، چند قطره از آب آن را روی سطح مورد نظرتان بریزید، کمی صبر کنید، سپس با دستمالی نم‌دار آن سطح را پاک کنید.

برای تمیز کردن برخی وسایل خانه از جمله پنجره‌ها یا آئینه می‌توان از تفاله چای یا چای کیسه‌ای استفاده کرد، تفاله‌ها را قبل دور ریختن، خشک و با آب مخلوط کنید تا یک شیشه پاک کن قوی داشته باشید، از این محلول می‌توانید برای تمیز کردن شیشه‌ها و کف حمام استفاده کنید، نمک یکی دیگر از مواد کاربردی آشپزخانه است که با پاشیدن آن روی یک اسفنج، پاک کننده‌ای قوی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کد خبر 733535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.