خسارات حیات وحش به باغداران و کشاورزان پرداخت می‌شود

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گاهی حیات وحش به باغ‌ها ضرر و زیان وارد می‌کند و سازمان باید جبران کند؛ مبلغ ١۴ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتیم تا خسارات کشاورزان و باغداران پرداخت شود که این اقدام آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، غلامرضا ابدالی در مراسم امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه درباره حفاظت مشارکتی در خصوص گونه‌های در خطر انقراض آهو، قرقاول، خرس سیاه و گورخر ایرانی اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد تاکنون حفاظت از محیط زیست آن‌طور که باید موفق نبوده و علت آن نیز نبود مشارکت مردم است؛ بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این راستا تفاهم نامه‌های مشارکتی زیادی امضا کرد تا حفاظت مشارکتی شود.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست به این نتیجه رسید که حفظ محیط زیست در گرو پای کار آمدن مردم است، از این‌رو قوانین فرسوده گذشته را بازنگری و به‌روزرسانی کرد و به این ترتیب بستر قانونی لازم برای حفاظت مشارکتی فراهم شد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در دو سال گذشته اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد که انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با هدف تکثیر و رهاسازی گونه‌های در خطر انقراض با همکاری بخش خصوصی برخی از آن‌ها است.

ابدالی با اشاره به نقش قرق‌های اختصاصی در افزایش جمعیت حیات وحش گفت: در کشور پنج قرق اختصاصی داریم و ۳۸ قرق نیز در دست بررسی در شورای عالی محیط زیست است، نتایج این قرق‌ها حفاظت از حیات وحش در ۲۷۰ هزار هکتار از مناطق آزاد کشور (مناطق خارج از مدیریت محیط زیست) است که برای زیست حیات وحش ایمن شده و برای این کار یک ریال از پول دولت هزینه نشده است؛ قرق‌ها به صورت مستقیم برای ١٠٠ نفر و غیرمستقیم برای ٨٠٠ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: گاهی حیات وحش به باغ‌ها ضرر و زیان وارد می‌کند و سازمان باید جبران کند؛ مبلغ ١۴ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتیم تا خسارات کشاورزان و باغداران پرداخت شود که این اقدام آغاز شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز تفاهم‌نامه‌های پرورش گوزن زرد ایرانی با شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان، مرکز بازوحشی‌سازی گونه‌های حیات وحش با گل‌گهر سیرجان و پرورش آهو و قرقاول با شرکت پاریز کرمان امضا خواهد شد.

کد خبر 733522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.