۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
حقایقی جالب از قرقیزستان

قرقیزستان که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود که با مناظر کوهستانی بکر، یخچال‌های طبیعی وسیع و دریاچه‌های خود دارای زیبایی‌های طبیعی باورنکردنی است و توانسته است بسیار از سنت‌های قدیمی خود را حفظ کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تاریخ آن به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد و به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر چین، ایران و خاورمیانه قرار گرفته است زیرا بخش مهمی از مسیر جاده ابریشم بوده است. سنت‌های چند صد ساله و شیوه زندگی نیمه‌عشایری هنوز در این کشور محبوب است. در ادامه با تعدادی از دانستنی‌های قرقیزستان آشنا می‌شویم که کمتر شنیده شده است.

جمعیت کم

بیش از ۵.۵ میلیون نفر در قرقیزستان زندگی می‌کنند که وسعت آن حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع است یعنی تنها ۲۹.۵ ساکن در هر کیلومتر مربع از زمین در قرقیزستان وجود دارد. به علاوه، برخلاف سایر کشورهای کم‌جمعیت که اکثر مردم در شهر زندگی می‌کنند، تنها ۳۶ درصد از جمعیت قرقیزستان در مکان‌های شهری زندگی می‌کنند.

حقایقی جالب از قرقیزستان

کوهستانی بودن

منطقه کوهستانی تیان‌شان ۸۰ درصد از قرقیزستان را پوشش می‌دهد و باعث شده است که این کشور لقب «سوئیس آسیای مرکزی» را به خود اختصاص دهد. تیان‌شان به معنای «کوه‌های بهشتی» است و حدود ۲۵۰۰ کیلومتر بین مرز چین و قرقیزستان امتداد دارد. ۸۵ رشته کوه در سراسر این کشور وجود دارد. بلندترین نقطه، جنیش چوکوسو، با ارتفاع ۷۴۳۹ متر (۲۴۴۰۶ فوت) در منطقه تیان‌شان است.

میزبان دومین دریاچه بزرگ جهان

دریاچه ایسیق‌کول به معنای دریاچه داغ دومین دریاچه بزرگ جهان در ارتفاعات است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری قرار دارد، طول آن ۱۱۳ مایل، عرض آن ۳۷ مایل و اعماق آن به ۶۸۸ متر می‌رسد. میزان نمک آن کم است و چشمه‌های آب گرم متعدد در کف دریاچه به این معنی است که با وجود دمای بسیار سرد، هرگز یخ نمی‌زند. این دریاچه میزبان بیش از ۲۰ گونه آبزی است.

قرقیزستان دارای تعداد خیره‌کننده تقریباً دو هزار دریاچه است، اما بیشتر آن‌ها نسبتاً کوچک هستند و توسط یخچال‌های طبیعی ایجاد شده‌اند. تنها ۱۶ دریاچه مساحتی بیش از یک کیلومتر مربع دارند و بعضی از آن‌ها فقط موقتی هستند و زمانی که برف‌ها آب می‌شوند، ظاهر می‌شوند و با تبخیر یا تخلیه آب ناپدید می‌شوند.

حقایقی جالب از قرقیزستان

شعرهای بلند دوست دارند

حماسه ماناس از ۵۰۰ هزار خط تشکیل شده است که ۲۰ برابر طولانی‌تر از اودیسه است. این حماسه داستان زندگی ماناس جنگجو، اسطوره قرقیزی را روایت می‌کند که در قرن ۱۸ به صورت مکتوب ثبت شده است.

میراث باستانی

اوش دومین شهر بزرگ این کشور و قدیمی‌ترین شهر در این منطقه است. در این شهر شلوغ بازاری بیش از ۳۰۰۰ سال پیش تأسیس شد و زمانی یک نقطه تجاری کلیدی در جاده ابریشم، مسیر زمینی مشهور بین اروپا و آسیا، بود.

قرقیزستان سه میراث جهانی یونسکو دارد که شامل رشته کوه تین‌شان، جاده‌های تاریخی ابریشم و کوه سلیمان است. افسانه‌های این کشور می‌گویند زنانی که به قله سلیمان صعود می‌کنند، فرزندان سالمی به دنیا می‌آورند.

حقایقی جالب از قرقیزستان

میزبان کوتاه‌ترین شبکه‌های راه‌آهن جهان

شبکه راه‌آهن قرقیزستان با ۴۱۷ کیلومتر طول یکی از کوتاه‌ترین شبکه‌های راه‌آهن در جهان است. با توجه به این میزان کوه، یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای سفر سواری با اسب یا پیاده‌روی است.

صنعت گردشگری پیشرفته ندارد

تنها ۱.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور از گردشگری حاصل می‌شود که این درصد کمتر از ۱۷۴ کشور دیگر است اما طلا در قرقیزستان جایگاه ویژه‌ای دارد و ۴۳ درصد از صادرات را به خود اختصاص داده است. معدن طلای Kumtor در کوه‌های تیان‌شان که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد، روی یکی از بزرگترین ذخایر طلا در جهان قرار دارد.

حقایقی جالب از قرقیزستان

کد خبر 733486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.