چمن فضای سبز اصفهان تا افق ۱۴۱۰ تبدیل به گونه‌های کم‌آب‌بر می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در افق ۱۴۱۰ شهر اصفهان، تمام چمن‌های سطح شهر به‌غیر از ۱۰ درصد آن که نیاز مهمان‌سراها و اماکن مهم است، دیگر چمن‌ها تبدیل به چمن مقاوم به آب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های روزانه شهرداری این کلان‌شهر، تمرکز بر فضای سبز و شرایط آبیاری فضای سبز بوده، زیرا درخت یک موجود زنده است.

وی افزود: شهر اصفهان سالانه حدود ۵۶ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و فقط حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب به فضای سبز شهری اختصاص پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که این موضوع به همین شکل دنبال می‌شود، تاکید کرد: خدمات شهری میراث‌دار یک باغ‌شهر بزرگ است و تأثیر این فضای سبز به آرامش، اکولوژیک و کاهش دما در فصل تابستان و دیگر موارد کمک می‌کند.

بقایی گفت: مشکل این معاونت در تمام مناطق پانزده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر، نگهداری و حفظ فضای سبز شهری است، زیرا بسیاری از درختان به روش قدیمی کاشته شده‌اند و نیاز به آب زیادی دارند.

وی ادامه داد: مدتی است که گونه‌های مقاوم کم‌آب کاشت چمن در سطح شهر توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز آغاز شده است و چمن‌های مقاوم کم‌آب جایگزین چمن‌های موجود در سطح شهر می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: این کلان‌شهر از زمان‌های قدیم نیز درختان چنار زیادی داشته و این درختان به شرایط پرآبی عادت کرده است، از این‌رو در حال حاضر امکان جابه‌جایی درخت‌ها وجود ندارد و باید به سمت کاشت گونه‌ها با نیاز به آب کم و متناسب با زیست‌بوم شهری حرکت کنیم.

بقایی گفت: در این راستا راهکار را در ارتباط با فضای شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی دیدیم، از این‌رو اعضای تیم تشکیل‌دهنده هیئت‌مدیره و سیاست‌گذار سازمان پارک‌ها و فضای سبز از دانش افراد دانشگاهی استفاده می‌کنند.

وی افزود: در افق ۱۴۱۰ شهر اصفهان، تمام چمن‌های سطح شهر به‌غیر از ۱۰ درصد آنکه نیاز مهمان‌سراها و اماکن مهم است، تبدیل به چمن مقاوم به آب می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه باید به سمت تشکیل مرغزار پیش برویم، تصریح کرد: پوشش گیاهی کشور در قدیم به‌صورت مرغزار و گونه چمن جایگزین است، همچنین در حال حاضر تنها ۲۵ درصد چمن‌ها مقاوم به آب هستند و در آینده دیگر چمن‌ها نیز مقاوم می‌شوند.

بقایی با اشاره به نقش ایجاد فضای سبز شهری گفت: شهروندان در قوانین شهرسازی باید ۲۰ درصد فضای سبز داشته باشند و اگر شهروندان این موضوع را رعایت کنند، تمام خانه‌ها درخت خواهند داشت.

وی ادامه داد: تنها شهروندان می‌توانند به ایجاد این باغ شهر و طراوت آن کمک کنند، همچنین در این راستا از شرکت آب منطقه‌ای و آبفا برای ایجاد فضای سبز شهری کمک گرفته شده است.

کد خبر 733356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.