۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
درختی برای زندگی

هر سال هم‌زمان با پانزدهم اسفند نهال انواع درختان، متناسب با شرایط جوی ایران، کاشت می‌شود تا روحی تازه بـه کالبد زمین دمیده شود؛ این روز در بسیاری از کشورهای جهان نیز گرامی داشته می‌شود، از این‌رو باید به عنوان منبعی ارزشمند و حیاتی برای ادامه حیات بشر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تقویم پر است از روزهایی که متفاوت‌تر از سایر روزها جلوه می‌کنند و با خود پیام‌های خاصی را به همراه می‌آورند؛ حالا آخرین برگ‌های این روزشمار ورق می‌خورد و خودش را برای ورود به سالی دیگر آماده می‌سازد.

به نیمه اسفند که می‌رسیم، عبارتی خاص روی صفحه تقویم به چشممان می‌خورد «روز درختکاری» روزی که باید دست دوستی به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم را با آن برقرار سازیم؛ به این بهانه طبق روال هر سال برنامه کاشت درختان در کشور در دستور کار قرار می‌گیرد که بیشتر جنبه نمادین دارد تا در این رهگذر ضمن کاشت درختان متعدد، شاهد فرهنگ‌سازی افزون‌تر برای حفاظت از طبیعت نیز باشیم.

همه ما بارها و بارها از وجود این نعمات الهی استفاده کرده‌ایم و شاید به‌راحتی از کنارشان گذشته‌ایم، حتی در سایه‌سار این درختان لحظاتی را آسوده بوده‌ایم و دغدغه‌هایمان را فراموش کرده‌ایم. قامتشان را بریده‌ایم تا چوب به دست آوریم و لوازم زندگی بسازیم. برگ و میوه آن‌ها را چیده‌ایم تا نیازهایمان را برطرف کنیم.

خلاصه اینکه آن‌ها با تمام وجود به ما خدمت کرده‌اند و حالا روز درختکاری بهانه‌ای شده تا در واپسین روهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه‌ها در طبیعت لحظاتی را به این موجودات غرق در سکوت بیندیشیم و کمی از دردهایی را که به جانشان روا داشته‌ایم، تسکین دهیم.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است و تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و در این جشن‌ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند.

ارتقای فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز راهگشای توسعه منابع طبیعی به عنوان گنجینه‌های ملی کشور و متضمن زندگی آیندگان خواهد بود.

در کشور ایران روز درختکاری پانزدهم اسفند هر سال برگزار می‌شود و مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و بیشتر نقاط شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند و با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار در آستانه بهار، به زمین نیز زندگی دوباره می‌بخشند.

درختکاری در دین مبین اسلام و در بیانات و سفارش‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) از اهمیت زیادی برخوردار است؛ حتی پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایند: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود.»

درختی برای زندگی

لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های شهری و استانی برای تکمیل کمربند سبز شهر اصفهان

سید امیر سامع، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از شاخص‌های مهم شهرهای ایران به‌ویژه شهر اصفهان سرانه فضای سبز آن است، همچنین وجود این باغ شهر در دل کویر نتیجه دقت نظر، دوراندیشی، حکمت و دانشی است که پیشینیان به‌کار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های باغ‌شهر اصفهان وجود درختان است، می‌افزاید: نام این موجود زنده بارها در قرآن ذکر شده است و خداوند نیز به این مخلوق قسم یاد کرده است، بنابراین زندگی در سایه و کنار درخت برکات زیادی دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: یکی از شاخص‌های شهر زندگی و زندگی باکیفیت در شهرها مسئله وجود درخت است که در تمام ابعاد همچون نشاط اجتماعی، روحی و روانی، مسائل مربوط به کنترل پیش‌روی بیابان‌ها و کنترل درجه حرارتی اقلیم مختلف تأثیر بسیاری دارد.

سامع با اشاره به اینکه زندگی در سایه درختان نشاط‌آور است، ادامه می‌دهد: در دنیای امروزه با وجود محدودیت‌های آبی با راهکارهای علمی می‌توان به توسعه فضای سبز، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، احیای بیابان‌های بزرگ و تغییر اقلیم پرداخت.

وی با بیان اینکه درختانی که به‌دلیل فرسودگی و کم‌آبی دچار آسیب شده‌اند، نیاز به جایگزینی دارند، بیان می‌کند: باغچه‌های طولی موجود در معابر شهر اصفهان یکی از ویژگی‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و در کمتر شهری با این دقت و وسعت از این باغچه‌ها می‌توان یافت و باید در حفظ و حراست آن‌ها کوشا باشیم.

سامع با اشاره به اینکه مشارکت مردم در افزایش سرانه فضای سبز و درختان تأثیرگذار است، اضافه می‌کند: مسئولان در احداث خیابان‌ها، معابر، باید به ایجاد فضای سبز کوچک در این ابعاد توجه کنند، شهروندان نیز باید در ساخت خانه‌های خود به کاشت و پرورش درخت بپردازند و برای آبیاری آن‌ها از آب خاکستری یعنی آبی که یک بار استفاده شده است، با تغییرات آسانی بهره ببرند.

شهرداری باید شهروندان را در احیای باغ‌های سطح شهر و تأمین آب و مشاوره‌های گیاهی یاری دهد

وی با اشاره به برنامه‌هایی که شهرداری برای جایگزینی درختان آسیب‌دیده دارد، بیان می‌کند: یکی از برنامه‌هایی که از دو ماه قبل شهرداری در پیش گرفته است، کاشت درختان میوه در مکان‌های مناسب است، حتی در برخی روستاها می‌توانیم باغ‌هایی با اسامی میوه‌ای که در آن کاشته می‌شود، همچون باغ انگور یا باغ انجیر داشته باشیم.

سامع با اشاره به برنامه کاشت ۳۰۰ هزار درختی که شهرداری در پیش دارد، می‌گوید: مناطق طبق این برنامه آغاز به‌کار کرده‌اند و امیدواریم این برنامه در فروردین و اردیبهشت نیز به‌خوبی انجام شود.

وی با اشاره به راهبردهای برنامه ۱۴۰۰ می‌افزاید: چند راهبرد برای فضای سبز تعریف شده است که یکی از آن‌ها مسئله تکمیل کمربند سبز شهر است و در راستای این اقدام باید دستگاه‌های استانی و شهری برای تأمین زمین، آب و پساب همکاری کنند تا کمربند شهر به‌ویژه در شمال و شرق شهر کامل شود.

سامع با اشاره به ایجاد بوستان‌های محلی ادامه می‌دهد: این بوستان‌ها باید با فاصله کم و به‌راحتی در دسترس مردم هر محل قرار گیرد، یعنی شهروندان با چند دقیقه پیاده‌روی به این فضاهای سبز دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به احیای باغ‌های سطح شهر اصفهان تصریح می‌کند: شهرداری باید شهروندان را در احیای باغ‌های سطح شهر، تأمین آب و ارائه مشاوره‌های گیاهی یاری دهد.

سامع بیان می‌کند: در بخش‌های مختلف که شرایط آبی و مواهب الهی فراهم است، باید برای جایگزینی درختانی که حذف شده‌اند، اقدام‌های ویژه‌ای صورت داد و به گسترش فضاهای سبز پرداخت.

درختی برای زندگی

۱۱۰ هزار نهال در عرصه فضای سبز اصفهان می‌کاریم

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کاشت ۱۱۰ هزار نهال در عرصه فضاهای سبز شهر اصفهان می‌گوید: شهرداری برای جایگزینی درختانی که به دلیل خطرآفرین بودن یا بیماری با تأیید گیاه پزشک قطع می‌شوند، اقدام به کاشت ۱۱۰ هزار نهال می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری افتتاح آئین کاشت ۱۱۰ هزار نهال در تالار ادب واقع در بلوار هشت‌بهشت می‌افزاید: این مراسم سال جاری با برنامه‌هایی از جمله پخش ویدیوی «جای خالی درخت»، اجرای نمایش طنز و سخنرانی یکی از اعضای شورا و یکی از اساتید دانشگاه برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمام مناطق پانزده‌گانه و سازمان‌های شهرداری اصفهان موضوع درختکاری را دنبال می‌کنند، تصریح می‌کند: تمام مناطق موظف هستند کاشت درخت را پیگیری کنند و درختان جدیدی را جایگزین درختانی کنند که قطع می‌شوند.

شعار سال جاری روز درختکاری «جای خالی را با درخت پر کنیم» در نظر گرفته شده است

عرفان‌منش با اشاره به موضوع گالری شهری ادامه می‌دهد: این گالری به همت اداره توسعه شهروندی با هدف کاشت درخت و با شعار جای خالی را با درخت پر کنیم و بر سر مزار هم درخت بکاریم، آغاز به‌کار کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جمعی هم که برای روز درختکاری در نظر گرفته شده ورکشاپ و پرفورمنس است، بیان می‌کند: اداره فرهنگی هر منطقه برنامه انحصاری کاشت درخت خود را نیز دارد.

عرفان‌منش با بیان اینکه برای گرامیداشت درختان کهنسال برنامه‌هایی برای حوزه درختکاری در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: روز درختکاری در قالب تقویم فرهنگی مناطق ارزشمند شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار روز درختکاری سال گذشته «حیات در حیاط» بوده است، خاطرنشان می‌کند: شعار سال جاری نیز «جای خالی را با درخت پر کنیم» در نظر گرفته شده است.

عرفان‌منش با اشاره به اینکه در سال جاری توزیع عمومی نهال انجام نمی‌شود، ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند در پارک‌های سطح شهر به کاشت نهال بپردازند.

درختی برای زندگی

ایران ششمین کشور در تولید کربن است

محمدصابر باغخانی‌پور، کارشناس فضای سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: اهمیت روز درختکاری و پرداختن به مسئله محیط زیست در کشور ما یک امر مهم و مورد توجه برای مردم است.

وی با اشاره به اینکه کاشت درخت موجب افزایش تولید اکسیژن و تصعید کربن می‌شود، می‌افزاید: طبق آمار مرکز پژوهش، ایران ششمین کشور در تولید کربن است، بنابراین این فاصله بین تولید و تصعید کربن باید با افزایش سرانه محیط زیست کاهش پیدا کند.

کارشناس فضای سبز با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت، ادامه می‌دهد: در حال حاضر این طرح، اقدام خوب و مناسبی به حساب می‌آید و موجب افزایش جنگل و فضاهای سبز می‌شود.

باغخانی‌پور با اشاره به محدودیت آبی شهر اصفهان بیان می‌کند: کاشت درخت تنها برای احیای جنگل‌هایی است که در حال نابودی هستند و با هدف تبدیل کویر به جنگل انجام نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، درختان یکی از حیاتی‌ترین نقش‌ها را در حیات انسان‌ها و سایر جانداران ایفا می‌کنند؛ آن‌ها برای ادامه حیات از دی‌اکسید کربن استفاده می‌کنند و به این وسیله هوا را پاک می‌سازند، همچنین وجود درختان رنگی دیگر به طبیعت می‌بخشد و دیدن آن‌ها روح انسان‌ها را تازه می‌کند که با هیچ حسی قابل مقایسه نیست، به همین دلیل مسئولان و شهروندان باید در حفظ درختان و گرامیداشت روز درختکاری گامی بلند برای حیات بشر بردارند.

کد خبر 733252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.