سال ۱۴۳۰ نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۹ میلیون تنی تولید گندم از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در سال ۱۴۳۰ نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مجتبی خیام‌نیکویی امروز -دوشنبه چهاردهم اسفند- در دومین همایش و رویداد ملی کشاورزی دانش‌بنیان که در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینیٰ (ٰره) برگزار شد، اظهار کرد: با حرکت در مسیر دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی می‌توان به تولید بیشتر محصولات کشاورزی و پایداری تولید دست یافت.

وی اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی ایران در بدو انقلاب ۲۵ میلیون تن بوده که اکنون این میزان به ۱۳۱ میلیون تن افزایش یافته که کمتر از ۴۰ درصد این میزان به خاطر افزایش سطح کشت و ۶۰ درصد به خاطر استفاده از دانش فناوری‌های نوین بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور اضافه کرد: میانگین تولید گندم کشور در بدو انقلاب در هر هکتار یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده، اما در حال حاضر میانگین تولید این محصول در هر هکتار به چهار تن و ۳۰۰ کیلوگرم افزایش یافته یعنی به طور متوسط سالانه ۶۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته‌ایم.

خیام‌نیکویی از رشد ۹ میلیون تنی تولید گندم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد و گفت: این افزایش تولید با توجه به وضعیت بد بارندگی و بارش و عدم افزایش سطح زیر کشت اتفاق افتاده که مؤلفه‌های قیمت تضمینی گندم، تغذیه مناسب و استفاده از ارقام مناسب بذری با پتانسیل بالا در افزایش بهره وری و تولید گندم نقش مؤثری داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد که نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا هستیم. بنابراین با وجود فرسایش خاک و تخلیه بنیه خاک و گرم شدن هوا و کاهش تولید و کاهش بارش تنها مسیر حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تربیت کشاورزان آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۳ هنرستان کشاورزی و ۱۲ هزار عضو هیأت علمی دانشگاهی در کشور داریم که بایستی وارد عرصه کشاورزی شوند و دانش نوین را بایستی دانش نوین کشاورزی را به فرزندان کشاورزان انتقال داد.

خیام‌نیکویی ادامه داد: در حال حاضر تکنسین گلخانه در کشور نداریم و بایستی متناسب با نیاز بخش اجرا نیروی انسانی تربیت و تأمین کنیم و بستر لازم برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به منظور ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

وی با بیان اینکه مزارع نوآور بهره‌ور بایستی در استان قزوین ایجاد و تقویت شود افزود: استان قزوین ظرفیت ایجاد ۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور را دارد که با همکاری جهاد کشاورزی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقات می‌توان به این مهم دست یافت تا بتوان چهره بخش کشاورزی استان را تغییر داد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز بارها بر روز موضوع کشاورزی دانش‌بنیان تأکید داشته‌اند و موضوع اولویت دار و درجه یک کشور را هم امنیت غذایی عنوان کردند، حالا باید ببینیم که با وجود این اهمیت تمام ارکان تقنینی، اجرایی و قضائی چه تغییراتی صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی ۱۵ کاروان ترویج فناوری و نوآوری کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این همایش ملی عنوان کرد: استان قزوین پتانسیل مستعدی در بخش کشاورزی دارد و می‌تواند پایلوت هوشمند سازی این بخش باشد.

محمدحسین عطایی افزود: با استفاده از ظرفیت مناسب بخش کشاورزی، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) و پارک علم و فناوری و همچنین کشاورزان فرهیخته و خبره می‌توان این استان را به عنوان پایلوت برای هوشمند سازی بخش کشاورزی در کشور معرفی کرد تا بتوانیم شاهد توسعه پایدار بخش کشاورزی استان باشیم.

وی یادآور شد: در دشت قزوین در حوزه کشاورزی اقدامات ارزشمندی در حوزه کشاورزی دانش بنیان انجام شده چرا که این استان الگو و آغازگر کشاورزی مدرن در کشور بوده و در بحث دانش بنیان نیز بایستی پیشرو باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ واحد فناور و مرکز رشد در استان داریم و سال گذشته پردیس کشاورزی افتتاح شد که بایستی تلاش شود توسعه و پیشرفت بیشتری داشته باشد. همچنین ۱۵ کاروان ترویج فناوری و نوآوری در استان اجرا شده که حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران و فناوران فراهم شده است.

عطایی در پایان سخنان خود بر لزوم اهمیت نزدیک شدن فاصله بین بخش‌های تحقیقات، اجرا و کشاورزان برای انتقال تجربیات و دانش علمی و رسیدن به توسعه بخش کشاورزی تأکید کرد.

کد خبر 733224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.