تصویری متفاوت از آیت‌الله امامی کاشانی

روز گذشته بود که تصویری متفاوت از آیت‌الله امامی کاشانی همراه با شهید مهدی باکری منتشر و در فضای مجازی دست به دست شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته بود که تصویری متفاوت از آیت‌الله امامی کاشانی همراه با شهید مهدی باکری منتشر و در فضای مجازی دست به دست شد.

تصویری متفاوت از آیت‌الله امامی کاشانی

آیت‌الله محمد امامی کاشانی دهم مهر ۱۳۱۰ در محله کلهر کاشان به دنیا آمد، پدرش میرزا ابوتراب، امام جمعه کاشان بود، به‌گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را به‌عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله حسین راستی کاشانی فراگرفت.

سال ۱۳۲۸ به‌سفارش آیت‌الله العظمی میر سیدمحمد یثربی به مدرسه‌عالی سپه‌سالار تهران رفت، اما بیشتر از دو ماه در آنجا نماند، سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله العظمی بروجردی (سیدحسین طباطبایی بروجردی) نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی هم‌حجره شد.

امامی کاشانی دروس مقدمات و سطح را نزد آیت‌الله سیدموسی صدر، آیت‌الله مهدی حائری یزدی، آیت‌الله محمد صدوقی، آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، آیت‌الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی و آیت‌الله علی مشکینی (میرزاعلی‌اکبر فیض آلنی) فراگرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت‌الله میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد.

او در ۲۳ سالگی در درس خارج‌فقه و اصول امام خمینی (ره)، آیت‌الله محقق داماد (سیدمحمد محقق داماد) و آیت‌الله بروجردی (سیدحسین طباطبایی بروجردی) شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی (سیدمحمدحسین طباطبایی) و علامه رفیعی (سیدابوالحسن رفیعی قزوینی) فراگرفت.

او سال ۱۳۴۰ در مدارس علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد و سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به شهر نجف داشت و در دروس آیت‌الله حکیم (سیدمحسن طباطبایی حکیم) و آیت‌الله خویی (سیدابوالقاسم موسوی خویی) نیز شرکت کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ فعالیت‌های سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی با سخنرانی‌هایش در جلسات هفتگی و مساجد تهران شروع کرد، همچنین فعالیت‌های علمی خود را نیز ادامه داد و در مدارس عبدالعظیم، مروی، مدرسه جنب مسجد آذربایجانی‌ها در بازار تهران و مسجد حاج ابوالفتح‌خان در میدان خراسان، دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و منظومه را تدریس می‌کرد و در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد و به همین خاطر ممنوع‌المنبر شد و در سال ۱۳۵۵ به شهر گنبدکاووس تبعید شد.

سال ۱۳۵۱ که ساواک فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی‌های آیت‌الله امامی کاشانی را تحت نظر داشت، رادیو و تلویزیون ملی ایران به او و شش نفر از وعاظ تهران از جمله مرتضی مطهری، جواد مناقبی، ناصر مکارم شیرازی، ابوالقاسم خزعلی و سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد پیشنهاد کرد که هر کدام به‌مدت پنج شب سخنرانی کنند.

آیت‌الله امامی از سال ۱۳۵۶ جزو هسته مرکزی اعضای تشکیل‌دهنده جامعه روحانیت مبارز بود که با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی (ره) آن را منتشر می‌کرد.

وی مسئولیت‌هایی از جمله نماینده ولی فقیه در شهربانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس و مؤسس دیوان عدالت اداری، هیئت بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای نگهبان، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری، امام‌جمعه موقت تهران و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت و دوازدهم اسفند ۱۴۰۲ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

کد خبر 733079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.