هشدار هواشناسی؛ سامانه بارشی تشدید می‌شود

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی و تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی اظهار کرد: از روز دوشنبه، چهاردهم تا روز سه‌شنبه پانزدهم اسفند با تشدید فعالیت سامانه بارشی، شاهد بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، کولاک برف و مه خواهیم بود.

وی افزود: تشدید فعالیت این سامانه روز دوشنبه چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و شمال شرق خوزستان و روز سه‌شنبه جنوب خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی از مخاطرات این سامانه به شمار می‌رود.

ضیائیان ادامه داد: در طول این مدت، پرهیز از سفر به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت، توجه به مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: با تشدید فعالیت سامانه بارشی شاهد رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت طی روز دوشنبه در خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق هرمزگان و روز سه‌شنبه در نیمه شرقی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، یزد و خراسان جنوبی خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سرریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی از جمله تأثیراتی است که شاهد آن خواهیم بود.

ضیائیان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مذکور، نداشتن توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، نداشتن فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی و مدیریت سدها باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 732980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.