حجم سد زاینده‌رود به ۲۹۴ میلیون متر مکعب رسید

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۹۴ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۲۴ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا دوازدهم اسفند موجودی مخزن ۳۰ سد در کشور کاهش داشته است.

بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافته است، پس از «سد رودبال»، «سد چاه نیمه‌ها» در استان سیستان و بلوچستان با ۷۶ درصد کاهش، «سد دوستی» در خراسان رضوی با ۷۱ درصد کاهش، «سد نساء» در کرمان با ۶۲ درصد کاهش، «سد ساوه» در استان مرکزی با ۵۵ درصد کاهش، «سد استقلال» در استان هرمزگان با ۵۶ درصد کاهش، «سد ساوه» در استان مرکزی با ۵۵ درصد کاهش، «سد مارون» در استان خوزستان با ۵۴ درصد کاهش، «سد تنگوئیه سیرجان» در استان با ۵۳ درصد کاهش، «سد سرنی» در استان هرمزگان با ۴۵ درصد کاهش، «سد نهرین» در استان خراسان جنوبی با ۴۳ درصد کاهش و «سد طرق» در خراسان رضوی با ۴۰ درصد کاهش، بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از سو، دیگر بیشترین افزایش حجم مربوط به «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۵۹۴ درصد افزایش یافته است، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه اکنون ۷۷۵ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۴۶ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است.

وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران چندان مناسب نیست و اکنون ۲۴۸ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۱۳ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از هشت هزار و ۲۵۷ میلیون متر مکعب، «سد دز» هزار و ۴۵۶ میلیون متر مکعب، «سد کرخه» بیش از هزار و ۴۲۰ میلیون متر مکعب، «سد جره» ۱۱۳ و «سد مارون» ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۹۴ میلیون مترمکعب رسیده که برابر با ۲۴ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم سد زاینده‌رود به ۲۹۴ میلیون متر مکعب رسید

کد خبر 732952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدحسن میراییز IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    4 2
    سلام در مورد سد ها همین بس که سد وشمگیر که بیشترین آبگیری اخیر را دارد متاسفانه احتیاج به لایروبی دارد که بلاتکلیف با قی مانده و وضعیت آن معلوم نیست به فکر چاره باشیم
  • جعفر IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    5 4
    دلار چند؟
  • اسد KW ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    1 0
    سدرودبال الان دوسال هست که آب نداره علتش هم خشکسالی نیست اب سدرودبارقراربودبرای شهرستان زرین دشت روستاهای جنوبی شهرستان داراب باشه ولی نمایندگان داراب وفسابرای جمع آوری رای آمدن آب سدبه شهرهای فسا و داراب روستاهای آنها هدایت کردن به جاهایی که تنش آبی نداشتن این شدباعث خشکی وبی آبی جاهای که دچاربی آبی بودن