حوزه سلامت و درمان؛ از بودجه ویژه درمان بیماران خاص تا افتتاح ۱۶ هزار تخت جدید

طی سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم اقدامات موثر و چشمگیری در حوزه سلامت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است که از جمله آن می‌توان به افتتاح ۱۶ هزار تخت جدید در دو سال، بودجه ویژه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیمه همگانی و تکمیل پوشش جمعیتی و الکترونیکی‌سازی نظام سلامت اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برخلاف انتقادهایی که به حوزه درمان و اقدامات آن می‌شود و به گفته برخی که معتقدند سلامت در حاشیه برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته، گام‌های مؤثری در حوزه‌هایی از جمله افتتاح بیش از ۱۶ هزار تخت جدید در دو سال، بودجه ویژه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیمه همگانی و تکمیل پوشش جمعیتی و الکترونیکی‌سازی نظام سلامت برداشته شده که زمینه‌ساز تسهیل روند درمان و ضامن سلامتی مردم کشور است که بررسی بعضی از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت، آموزش و درمان پزشکی خالی از لطف نیست.

چند روز پس از حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در مجلس شورای اسلامی و تلاش وی برای قانع کردن نمایندگان مجلس و در نهایت مهلت دو ماهه رئیس مجلس برای رفع برخی مشکلات حوزه سلامت، جلسه مشترکی نیز بین رئیس مجلس و جمعی از دیگر نمایندگان، با هیئت رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.

اولویت اول دولت، کرونا و سپس معیشت مردم است

برای بررسی اینکه سلامت چقدر در سیاست‌های دولت در حاشیه بوده است، به بررسی برخی آمارهای مطرح شده در خصوص خروجی‌های نظام سلامت کشور در سال‌های اخیر و مقایسه آن با برخی بازه‌های زمانی در سنوات پیشین خواهیم پرداخت؛ در مهرماه ۱۴۰۰ در آغازین ماه‌های فعالیت دولت بود که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی از واکسیناسیون کرونا به عنوان اولین اولویت دولت نام برد.

با وجود اینکه حل مشکلات اقتصادی نظیر معیشت، مسکن یا بورس نیز از اولویت بالایی برخوردار بودند، تصریح رئیس دولت بر اینکه حل مشکل کرونا اولین اولویت دولت است، نشان دهنده عزم و تعهد جدی دولت در موضوع سلامت بود.

وزارت بهداشت: ۱۶ هزار تخت جدید در دو سال یک رکورد است

در آبان ۱۴۰۲ بعد از گذشت دو سال و چند ماه از شروع فعالیت دولت، وزیر بهداشت در گزارشی به معاون اول رئیس جمهور از افتتاح بیش از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی طی دو سال اخیر سخن می‌گوید؛ عددی که به گفته مسئولان یک رکورد جدید در افتتاح و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بخش سلامت است و دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را در این زمینه جلوتر از تمام دولت‌ها در ادوار مختلف قرار می‌دهد.

وعده افتتاح بیش از ۵۰ هزار تخت بیمارستانی دیگر تا پایان دولت نیز موضوع دیگری است که با توجه به عملکرد بخش عمرانی وزارت بهداشت دور از ذهن نخواهد بود.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از روند ساخت بیمارستان «شریعتی نوین» سومین کلان بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی تهران گفت: سیاست دولت سیزدهم، تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، در سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با تخصیص منابع مورد نیاز تا پایان سال آینده، تمام طرح‌های با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به اتمام برسانیم.

بودجه ویژه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج

صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج که با حمایت مجلس برای نخستین بار توسط دولت سیزدهم راه‌اندازی شد، در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و در سال جاری نیز ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته است که تنها برای بیماران خاص و صعب‌العلاج و مقابله با هزینه‌های کمرشکن درمان استفاده می‌شود.

بیمه همگانی و تکمیل پوشش جمعیتی

اگرچه در سنوات گذشته نیز تلاش‌هایی برای دستیابی به پوشش کامل جمعیتی بیمه‌ای صورت گرفته بود، اما در آغاز فعالیت‌های دولت جمعیت فاقد بیمه درمان در کشور عدد قابل توجهی بود که این موضوع با سیاست‌گذاری سطوح بالای دولت و مشارکت دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت با کارگزاری بیمه سلامت ایران سبب شده طی دو سال، ۳۳ میلیون بیمه رایگان برای مردم صادر شود؛ آماری که یک رکورد محسوب می‌شود.

الکترونیکی‌سازی نظام سلامت

برای نخستین بار در طول بیش از ۱۸ سال که از تصویب قانون برنامه چهارم و الزام دولت به پیاده‌سازی نظام جامع الکترونیک سلامت می‌گذرد، اقدامی گسترده در این زمینه صورت گرفت، ایستادگی رئیس جمهور بر اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک به عنوان مهم‌ترین رکن اجرای الکترونیکی‌سازی بخش سلامت در دی ۱۴۰۰ سبب شد تا امروز بیش از ۹۰ درصد نسخ پزشکی به صورت الکترونیک صادر شود.

بسیج تمام مسئولان مرتبط در حوزه‌های زیرساختی فناوری اطلاعات و حوزه‌های درمانی، می‌تواند نشان‌دهنده تبدیل شدن سلامت به اولویت سایر بخش‌های دولت علاوه بر وزارت بهداشت باشد.

به‌طور کلی، این موارد تنها بخشی از طرح‌های ریز و درشتی است که در عرصه سلامت کشور اجرایی شده است و به‌طور قطع گام‌های مؤثر بسیاری برای سلامت مردم برداشته شده است و می‌شود.

کد خبر 732843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.