وجود ۸ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان از وجود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، ولید خالدیان امروز _شنبه دوازدهم اسفند_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به صورت مشترک با جهاد دانشگاهی استان کردستان در رابطه با اجرای طرح داناب برگزار شد، اظهار کرد: منابع آب زیرزمینی بیشتر به صورت آبخوان و در دشت‌های شرقی استان کردستان قابل تعریف است و طرح احیای تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی هم بیشتر در این نقاط متمرکز شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار چاه بهره‌برداری در سطح استان، افزود: سالانه از این چاه‌ها بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان از وجود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد چاه غیرمجاز سالانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

خالدیان ادامه داد: با احتساب اضافه برداشت‌ها سالانه با بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در آبخوان‌های استان کردستان مواجه هستیم که منجر به فرونشست زمین می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا کنون حدود ۱۱ پروژه برای صرفه‌جویی و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تعریف شده که در استان کردستان از مهمترین این پروژه‌ها استقرار گروه‌های گشت و بازرسی بوده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، نصب و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند، اصلاح پروانه‌ها، جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز و اطلاع رسانی با محوریت طرح داناب را از دیگر اقدامات و پروژه‌های مهم اجرایی برای تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی اعلام کرد.

خالدیان خاطرنشان کرد: طی ۱۱ ماهه سال جاری ۵۷۵ چاه غیرمجاز با حجم آب ۱۳ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شناسایی و مسدود شده که بیش از ۱۶۳ درصد نسبت به تعداد تعهد شده پیشرفت داشته است.

مشارکت خوب کردستان در اجرای طرح داناب

مهدی ورمزیار، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: طی پنج سال اخیر استان کردستان در اجرای طرح داناب مشارکت داشته که اقدامات و فعالیت‌های خوبی را در این راستا انجام داده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی استان کردستان نیز در اجرای طرح داناب مشارکت دارد که با همکاری و تعامل با آموزش و پرورش کارگاه‌های آموزشی را در مدارس برگزار کرده‌ایم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان با بیان اینکه آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان از اهداف اجرای طرح داناب محسوب می‌شود، ادامه داد: دانش‌آموزان در راستای اجرای طرح داناب آموزش‌های لازم را دیده و در اجرای این طرح در سطح استان مشارکت داشته‌اند.

ورمزیار خاطرنشان کرد: تهیه کلیپ برای مدیران و معلمان مدارس نیز در مقطع متوسطه اول و دوم توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.

کد خبر 732736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.