بازیافت چمن‌های مصنوعی در فنلاند

هلسینکی و پنج شهر دیگر فنلاند در حال بررسی پتانسیل استفاده مجدد از چمن مصنوعی در چارچوب اقتصاد دایره‌ای هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هلسینکی و پنج شهر دیگر در حال بررسی امکان بازیافت و استفاده مجدد از چمن‌های مصنوعی هستند. این بررسی قرار است سال ۲۰۲۴ تکمیل شود و شهر اکنون در حال جمع‌آوری تجربیاتی در مورد استفاده مجدد از چمن‌های مصنوعی و راه‌حل‌های بازیافت موجود برای آن‌ها در فنلاند و سایر نقاط اروپا است.

مطالعه سراسری چمن مصنوعی فنلاند در اصل به‌عنوان پروژه مشترک شهرهای اسپو، هلسینکی، لاهتی، اولو، تامپره و وانتا به‌طور ویژه راه‌حل‌های بازیافت موجود در بخش‌هایی از اروپا را شناسایی می‌کند که در حال حاضر امکانات تخصصی را برای این عملیات دارند. امید آن می‌روند در پایان این بررسی، فنلاند به راه‌حل‌های پایدارتری برای ترویج اقتصاد دایره‌ای چمن مصنوعی دست پیدا کند.

موضوع مطالعه حاضر بررسی پتانسیل ارتقای راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای تجاری داخلی است و امید آن می‌رود که اطلاعاتی را برای حمایت از تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های حذف چمن مصنوعی در سال‌های آینده ارائه دهد.

حدود ۴۵۰ زمین چمن مصنوعی در فنلاند وجود دارد که به‌طور مرتب هنگام فرسودگی تعویض می‌شود؛ در حال حاضر هیچ روش پردازش پایداری برای چمن‌های مصنوعی استفاده‌شده، به‌ویژه اگر در شرایط نامناسبی باشد، وجود ندارد.

چالش‌های استفاده مجدد از مواد چمن مصنوعی شامل انواع پلاستیک‌های مورد استفاده و سایر اجزای موجود در آن‌ها همچون دانه‌های لاستیکی و ماسه است که نیاز زیادی به مدل‌های عملیاتی پایدار برای بازیافت آن‌ها ایجاد می‌کند.

سازمان‌های متخصص درگیر در این پروژه در کنار شهرها، شامل فدراسیون فوتبال فنلاند، شرکت مدیریت زباله شهر، مؤسسه محیط زیست فنلاند، دانشگاه علوم کاربردی تورکو و آژانس ایمنی و مواد شیمیایی فنلاند هستند.

بازیافت چمن‌های مصنوعی در فنلاند

طرح‌های آزمایشی هلسینکی

هلسینکی همچنین با هدف یافتن مدل‌های عملیاتی پایدار برای بازیافت چمن‌های مصنوعی از کار افتاده، پروژه‌های آزمایشی هم‌زمانی را به‌منظور بررسی راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای برای چمن‌های مصنوعی راه‌اندازی کرده است که با یک رویداد گفت‌وگوی مشترک بازار در دسامبر گذشته آغاز و برای اجرای طرح‌های آزمایشی در طول بهار با نوسازی دو تا چهار زمین چمن‌مصنوعی برنامه‌ریزی شد. تجربه به‌دست‌آمده از این پروژه‌های آزمایشی تکمیل‌کننده مطالعه سراسری فعلی خواهد بود.

علاوه بر راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای برای چمن مصنوعی استفاده‌شده، هلسینکی با استفاده از پرکننده‌های زیستی به‌عنوان جایگزین گرانول‌های لاستیک، نسبت به ممنوعیت استفاده از گرانول‌های لاستیک در آینده واکنش فعال نشان داده و اقدامات مختلفی را برای کاهش انتشار دانه‌های لاستیک از مزارع به محیط زیست به کار بسته است.

هدف هلسینکی علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ترویج راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای و حمایت از استفاده پایدار از منابع و مواد طبیعی است. بر اساس برنامه اقدام به‌روزشده جدید برای اقتصاد دایره‌ای و اشتراکی، هدف این شهر یافتن راه‌هایی برای ترویج اقتصاد دایره‌ای پلاستیک به‌ویژه در ساخت زیرساخت‌ها، محوطه‌سازی‌ها و ساخت اماکن ورزشی است. پیشرفت این اقدام توسط پروژه سراسری جدید تسریع می‌شود که تأمین مالی آن برعهده برنامه زندگی اتحادیه اروپا قرار دارد.

چشم‌انداز هلسینکی این است که بستری برای راه‌حل‌های نوآورانه و مؤثر اقتصاد دایره‌ای پیدا کند که از گذار ملی به سمت جامعه اقتصاد دایره‌ای کربن‌خنثی حمایت می‌کند.

کد خبر 732616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.