آفریقا جایگاه مهمی در سیاست خارجی دولت دارد/ تشکر از حضور باشکوه مردم در انتخابات

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آفریقا جایگاه مهمی در سیاست خارجی دولت دارد، گفت: ارتباط با آفریقا به صورت عام و ارتباط با کشورهای اسلامی در آفریقا به صورت خاص جایگاه بسیار ویژه‌ای در سیاست خارجی ما دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ترک تهران برای سفر به الجزایر با بیان اینکه ابتدا باید خدای متعال را برای حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی شاکر باشیم، اظهار کرد: باید از زمان‌شناسی و مسئولیت‌شناسی مردم تشکر کنم.

وی افزود: باید از برگزارکنندگان شامل مجریان و ناظران انتخابات که با صفا و محبت و دلدادگی انقلاب اسلامی و با عشق به مردم و خدمت‌گزاری صادقانه، رأی مردم را با امانت‌داری در این ساعات می‌شمارند و مردم را در جریان نتایج خواهند گذاشت، تشکر کنم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: امیدوارم با شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به‌عنوان پشتوانه انقلاب شکوهمند اسلامی و مردم، نمایندگان بتوانند به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رئیس‌جمهور درباره سفر خود به الجزایر نیز با بیان اینکه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور کشور الجزایر و به منظور شرکت در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است، عنوان کرد: در این سفر دو موضوع مورد توجه است؛ نخست یک دیدار دوجانبه در سطح رؤسای جمهور است که ۱۶ سال است این سفر انجام نشده است. الجزایر در نگاه ملت ما کشوری است که در برابر استعمارگران ایستادگی کرده است و مردم ما از ملت الجزایر خاطرات بسیار خوبی در ایستادگی و مقاومت دارند.

آیت‌الله رئیسی جایگاه کشور الجزایر در آفریقا را جایگاه ویژه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: این کشور در حوزه تمدنی اسلامی قرار دارد و ارتباط ما با الجزایر بسیار به ارتباط ما با آفریقا کمک می‌کند و نقش دو کشور را در اپک گازی و نفتی و در جهان اسلام به هم نزدیک‌تر کرده است.

وی تاکید کرد: نکته دیگر مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی است که الجزایر و جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان امروز این نگاه را قبول دارند که در مقابل یک‌جانبه‌گرایی باید ایستادگی کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اشتراک نگاه دو کشور در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و غزه گفت: در دیدار دوجانبه هم موضوع فلسطین که امروز نه فقط موضوع جهان اسلام، بلکه موضوع بشریت است مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله رئیسی ارتباط سیاسی، تجاری و اقتصادی را موضوع دیگری برشمرد که در این سفر مورد توجه قرار خواهد گرفت و اظهار داشت: الجزایر بازار بسیار خوبی برای بازرگانان ما است و ایران اسلامی هم می‌تواند به دلیل ارتباطی که با کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی دارد، زمینه خوبی برای ارتباط با بازرگانان الجزایری باشد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در این دیدار، حوزه انرژی است. نفت، گاز و پتروشیمی از حوزه‌هایی است که می‌تواند مورد همکاری ما قرار گیرد و هر دو کشور ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: نشست سران فرصت خوبی است که موضوع اصلی یعنی گاز را با توجه به مباحث و پیشنهادهایی که در دوحه مطرح کردیم، دنبال کنیم. ما به‌عنوان کشور تولیدکننده و صادرکننده گاز می‌توانیم هاب منطقه باشیم، به دلیل همین ارتباط با همین کشورهای خلیج‌فارس و آسیای مرکزی و جایگاه جمهوری اسلامی در تولید گاز می‌تواند به دنیا معرفی شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت که در حاشیه این نشست، دیدارهایی را با رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه امیدوارم این سفر بتواند به روابط بین غرب آسیا و شمال آفریقا کمک بسزایی کند، گفت: در سیاست خارجی ما آفریقا جایگاه مهمی دارد و سیاست راهبردی ما در سیاست خارجی ارتباط با آفریقا به صورت عام و ارتباط با کشورهای اسلامی در آفریقا به صورت خاص جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

کد خبر 732536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.