پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

رسانه‌های بین‌المللی به اهمیت انتخابات مجلس، نرخ مشارکت و سخنان رهبر انقلاب پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با آغاز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری رسانه‌های خارجی انگلیسی زبان به پوشش خبری این رویداد در وبگاه‌های خود پرداختند.

خبرگزاری فرانسه به گمانه‌زنی درباره آمار مشارکت پرداخت، اما به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص نیت شوم دشمنان جمهوری اسلامی ایران از تشویق به مشارکت نکردن، همچنین اظهارات فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره تشابه هر رأی به یک موشک اشاره کرد. این خبرگزاری به نقل از تحلیل‌گران پیش‌بینی کسب کرسی‌های بیشتری نسبت به انتخابات قبلی توسط جناح اصولگرا می‌کند.

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

وبگاه شبکه هندی ویون در گزارش خود به رأی رهبر انقلاب اشاره کرده و نوشته است که فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت بسیاری دارد اما در این دور انتخابات، مجلس خبرگان نیز دارای اهمیت مشابهی است.

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

وبگاه تحلیلی خبری المانیتور در پوشش خبری خود از انتخابات نوشته است که این اولین انتخابات پس از اعتراضات ۱۴۰۱ و تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. بیش از ۶۱ میلیون نفر از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور، واجد شرایط برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هستند. المانیتور نوشته است که سخنگوی شورای نگهبان اطمینان دارد که مشارکت در انتخابات فعلی بیشتر از ۴۲.۵۷ درصد در انتخابات ۱۳۹۸ خواهد بود.

در تأیید سخنان رهبر درباره متمرکز بودن دشمنان ایران مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی، المانیتور به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر نوشته است که ایالات متحده مدعی شده است انتخابات «آزاد و عادلانه» نخواهد بود.

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

خبرگزاری چینی شین‌هوآ نوشته است که رأی‌گیری در دو انتخابات اساسی با ۶۱ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط برای انتخاب ۲۹۰ نماینده از بین ۱۵ هزار کاندید جمعه آغاز خواهد شد. این خبرگزاری همچنین به نقل از هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نوشته است که ۲۳۰ هزار ایرانی برای نظارت انتخابات آموزش داده شده‌اند.

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

وبگاه شبکه خبری الجزیره در پوشش خبری زنده خود از انتخابات ۱۴۰۲ نوشته است به نظر می‌رسد افزایش بیکاری و نرخ تورم فزاینده بر اشتیاق مردم برای انتخابات تأثیر بگذارد. اما همزمان مصاحبه‌های پرشوری نیز با الجزیره انجام شده که به گفته یکی از رای‌دهندگان «با حمایت قوی مردم می‌توان به تمامی اهداف رسید، از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی. این می‌تواند به تحقق اهداف فراتر از مرزها و تقویت محور مقاومت هم کمک کند.»

عباس اصلانی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه به الجزیره گفته است که هر چند آمار مشارکت نشان‌دهنده میزان رضایت مردم است، علاقه نداشتن رای‌دهندگان به کاندیداهای سنتی امید برخی کاندیداهای مستقل را افزایش داده است.

الجزیره به نقل از محمد مرندی نوشته است که یکی از دلایل کاهش مشارکت وقت‌گیر بودن فرایند رای‌دهی در شهرهای بزرگ است زیرا فرد باید علاوه بر ایستادن در صف، نام ۳۰ نفر را برای مجلس شورای اسلامی و ۱۶ نفر را برای مجلس خبرگان بنویسد.

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

خبرگزاری بی‌بی‌سی نوشته است که این انتخابات اولین آزمون افکار عمومی پس از اعتراضات اخیر است. یکی از رای‌دهندگان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که «آنهایی که رأی نمی‌دهند سرنوشت خود را جدا می‌کنند. ما می‌خواهیم آینده کشورمان را رقم بزنیم، به همین خاطر هم رأی می‌دهیم.»

پوشش خبری رسانه‌های خارجی از حضور مردم در انتخابات

کد خبر 732456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.