چرا باید جوانان را در برنامه‌ریزی‌های شهری مشارکت داد؟

مشارکت جوانان در پروژه‌های بازآفرینی شهری مزایای بسیاری هم برای شهر و هم برای خود جوانان به همراه دارد. آنها می‌توانند بینش و بازخورد ارزشمندی در مورد نیازها و ترجیحات هم‌نسلان خود ارائه دهند و با مهارت‌ها، استعدادها و منابع خود در اجرا و نگهداری پروژه‌ها کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در سال‌های اخیر شهرهای سراسر جهان به طور فزاینده‌ای ارزش مشارکت دادن جوانان در فرآیند طراحی شهری را درک کرده‌اند و دولت‌های شهری، سازمان‌های اجتماعی و شرکت‌های برنامه‌ریزی شهری فعالانه به دنبال استفاده از ایده‌ها و استعداد جوانان هستند تا اطمینان حاصل کنند که فضاهای شهری طراحی شده می‌تواند منعکس‌کننده نیازها، آرزوها و ارزش‌های همه شهروندان باشد.

یکی از دلایل اصلی مشارکت جوانان در طراحی شهری، دیدگاه منحصر به فرد و تفکر نوآورانه آنهاست. جوانان امروزی با بزرگ شدن در عصر دیجیتال، درک عمیقی از فناوری و پتانسیل آن برای تغییر زندگی شهری دارند. از راه‌حل‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل عمومی گرفته تا شبیه‌سازی واقعیت مجازی مناظر شهری آینده، طراحان شهری جوان از ابزارهای پیشرفته استفاده می‌کنند تا محیط شهر را به شیوه‌هایی بازسازی کنند که هم پایدار و هم کاربرپسند باشد.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

سازمان‌های شهری می‌توانند جوانان را در سطوح مختلف درگیر پروژه‌های مربوطه نمایند، در سطح ابتدایی جوانان فقط از موضوع فعالیت و اهداف پروژه مطلع می‌شوند و نظرات خود را در مورد آن به صورت بازخوردهای هدفمند بیان می‌کنند. آنها می‌توانند اطلاعاتی را در اختیار مسئولان پروژه قرار دهند اما نظم‌دهی به این اطلاعات و تصمیم‌گیری بر عهده مسئولان اصلی خواهد بود. در سطح بعدی، جوانان علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات و ارائه بازخورد، می‌توانند با رعایت خط مشی پروژه در برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد راه‌حل‌های کاربردی و خلاقانه مشارکت داشته باشد. در سطوح بالاتر، جوانان در مراحل مختلف طراحی، پیاده‌سازی و توسعه پروژه شرکت می‌کند و این فرصت در اختیار آنها قرار داده می‌شود که با کارکنان و سایر شریکان پروژه تعامل داشته باشند. بالاترین سطح مشارکت به پروژه‌هایی اختصاص دارد که در آن جوانان برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و هدایت پروژه را در دست دارند و می‌توان گفت تصمیم‌گیری‌ها به رهبری جوانان انجام می‌شود.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

مزایای مشارکت جوانان در امور شهری

مشارکت جوانان در پروژه‌های بازآفرینی شهری مزایای بسیاری هم برای شهر و هم برای خود جوانان به همراه دارد. آنها می‌توانند بینش و بازخورد ارزشمندی در مورد نیازها و ترجیحات هم‌نسلان خود ارائه دهند و با مهارت‌ها، استعدادها و منابع خود در اجرا و نگهداری پروژه‌ها کمک کنند. جوانان همچنین می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی خود، میزان دیده‌شدن و تأثیرگذاری پروژه را در بین افراد جامعه افزایش دهند. درگیر کردن جوانان در پروژه‌های شهری می‌تواند توانایی آنها را در زمینه‌های مختلف از جمله مشارکت اجتماعی، مهارت‌های رهبری و همچنین احساس تعلق به جامعه و مالکیت نسبت به فضای شهری را تقویت کنند و در نهایت باعث پیشرفت شخصی و حرفه‌ای آنها شود.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

استراتژی‌های مشارکت جوانان

مشارکت جوانان در پروژه‌های بازآفرینی شهری نیازمند استراتژی‌ها و روش‌های متفاوتی است که به موضوع فعالیت، اهداف و منابع پروژه بستگی دارد.

طراحی مشترک: این رویکرد مفید جوانان را قادر می‌سازد تا از طریق ابزارهای مشارکتی مانند کارگاه‌ها، نظرسنجی‌ها، گروه‌های متمرکز یا تمرین‌های نقشه‌برداری، ایده‌ها و نظرات خود را بیان کنند و راهکارها و مطالب مفیدی را از کارشناسان و سایر شریکان پروژه بیاموزند.

تولید مشترک: این روش، استراتژی دیگری بر مبنای درگیر کردن جوانان در مرحله اجرا و مدیریت پروژه با رویکردهای مشارکتی مانند داوطلبی، مربیگری یا تأمین مالی جمعی است. در این روش جوانان فرصت پیدا می‌کنند تا مهارت‌ها و دانش خود را در مراحل مختلف اجرای پروژه به کار گیرند و در عین حال در نتایج پروژه مشارکت داشته باشند.

ارزیابی مشترک: در این استراتژی، مشارکت دادن جوانان در مرحله نظارت و ارزیابی پروژه با استفاده از روش‌هایی مانند مصاحبه، مشاهده یا ارزیابی یک شاخص صورت می‌گیرد. این امر جوانان را قادر می‌سازد تا میزان تأثیرگذاری و چالش‌های پروژه را ارزیابی کنند و بازخورد و توصیه‌هایی برای بهبود پروژه ارائه دهند.

برای اطمینان از اینکه مشارکت جوانان در پروژه‌های شهری معنادار، مؤثر و محترمانه است، شناسایی و دسترسی به جوانان با پیشینه‌ها و تجربیات مختلف مهم است. مسئولان شهری با حمایت کافی از جوانان می‌توانند انتظارات، نقش‌ها و مسئولیت‌های روشنی برای آنها تعیین کنند و زمینه‌های مناسبی برای آموزش و شناخت کافی از منابع برای آنها فراهم کنند. با تشویق جوانان به کارهای تیمی و تعامل با سایر شرکای پروژه، حس تعلق به اجتماع و احترام متقابل در آنها تقویت می‌شود. بهتر است فعالیت‌ها و شیوه‌های مشارکت در پروژه با علایق، نیازها و ظرفیت‌های جوانان تطبیق داده شود تا این فعالیت‌ها برایشان سرگرم کننده، جذاب و متناسب باشد. چنانچه جوانان علاوه بر مراحل اجرایی در نتایج و مراسم تجلیل از دستاوردهای پروژه و شناسایی چالش‌های پروژه نیز شرکت داشته باشند، علاقه و انگیزه آنها برای این گونه فعالیت‌ها بیشتر خواهد شد.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

نمونه‌هایی از مشارکت جوانان در طرح‌های شهری

در بسیاری از شهرها، طرح‌های بازآفرینی شهری با مشارکت جوانان به شیوه‌ای مختلف و در مراحل متفاوتی اجرا شده است. به عنوان مثال، مزارع شهری در اوهایو، یک پروژه تحت رهبری جامعه است که از زمین‌های خالی برای ایجاد باغ‌های مولد استفاده می‌کند. در این پروژه جوانان به عنوان داوطلب، مربی و حامی درگیر هستند و مباحث سودمندی در زمینه امنیت غذایی، مراقبت از محیط زیست و عدالت اجتماعی می‌آموزند.

یک سازمان غیرانتفاعی در شهر کابل افغانستان از اسکیت‌برد و آموزش برای توانمندسازی جامعه و ایجاد تغییرات اجتماعی استفاده می‌کند. در این سازمان، جوانان هم دانش‌آموز هستند و هم معلم و رهبر تا محیطی امن و حمایت‌کننده برای یادگیری، بازی و رشد برای هم‌نسلان خود مهیا کنند.

آرژانتین

شورای رهبری مکان‌سازی در بوینوس‌آیرس آرژانتین، شبکه‌ای متشکل از متخصصان و فعالان جوان است که مکان‌سازی را برای بهبود فضاهای عمومی ترویج می‌دهد. مکان‌سازی یک رویکرد برای ایجاد فضاهای عمومی در شهر با هدف بهبود سرزندگی شهری و ارتقای سلامت، شادی و رفاه مردم است. جوانان در این شورا علاوه بر اینکه ایده‌های تسهیل‌کننده و تأثیرگذار ارائه می‌کنند به عنوان همکار در بخش اجرایی نیز فعالیت دارند. آنها همچنین کمپین‌هایی برای برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی ایجاد می‌کنند تا مشارکت و همکاری اجتماعی را در بین افراد جامعه تقویت کنند.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

فرانسه

یکی از شهرهایی که بر مشارکت دادن جوانان در برنامه‌ریزی نوآورانه شهر هوشمند متمرکز شده است، گرنوبل در فرانسه است. منطقه آلپ گرنوبل در فرانسه، کلان‌شهری پر رونق است که به خاطر فناوری پیشرفته‌اش در دانشگاه‌ها شناخته می‌شود اما به دلیل قرار گرفتن در دره‌ای عمیق که با کوه‌های بلند احاطه شده است، با مشکلات حمل‌ونقل و جابجایی و آلودگی هوا مواجه است. گرنوبل بیش از ۱۵ سال است که برنامه شهر هوشمند دارد و اکنون به دنبال رویکردی مبتنی بر دموکراسی مشارکتی است تا از توانایی جوانان در طرح‌های جدید استفاده کند.

جمهوری چک

پیلسن در جمهوری چک با رویکردی مشابه گرنوبل، جنبه کلیدی تمام پروژه‌های جدید خود را بر مبنای مشارکت جوانان قرار داده است و در حال تلاش مستمر برای توانمندسازی جوانان برای رهبری پروژه‌های شهر هوشمند جدید است و با تمرکز ویژه بر توانمندسازی دانش‌آموزان و کارآفرینان جوان، یک قدم رو به جلو برداشته است. در این شهر، کارگاه‌های آموزشی برای جوانان برگزار می‌شود و همچنین برنامه‌ها و زیرساخت‌های حمایتی برای کارآفرینان جوان گسترش یافته است تا هم جوانان را در پروژه‌های شهری درگیر کند و هم فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در نسل جوان تقویت کند. این شهر یک خط مشی برای جذب جوانان و حرکت از ایده به استارت‌آپ ارائه کرده است.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

مراکش

کازابلانکا در مراکش، یک شهر هوشمند مقرون‌به‌صرفه، اجتماعی و پایدار است که الگوی مشارکت شهروندی را به رسمیت می‌شناسد. این شهر به دلیل جمعیت بالای خود، تمرکز زیادی بر مشارکت جوانان و صرفه‌جویی دارد. کازابلانکا، یکی از شهرهای هوشمند هسته اصلی انجمن مهندسان برق و الکترونیک است و یک رویکرد آزمایشی جدید برای درگیر کردن جوانان در پروژه‌ها و حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهای شهروندان در پیش گرفته است. از جمله پروژه‌های این رویکرد، یک آزمایش جالب برای رفع نیازهای شهرها و روستاهای حاشیه‌ای و نیمه‌شهری هم‌مرز با کازابلانکا است که هدف آن ارائه خدمات کافی و درنتیجه کاهش نیاز شهروندان به مهاجرت در جستجوی کار و فرصت رشد است.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

لیتوانی

کائوناس در لیتوانی، اولین برنامه مشارکت جوانان در برنامه‌های شهری را در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان «چالش کائوناس» ارائه کرد و سمینارهایی برای تشویق جوانان بر مشارکت در پروژه‌ها با هدف رشد شخصیتی و مهارت‌های اجتماعی برگزار کرد. اکنون جوانان این شهر فرصت‌های گوناگونی برای شرکت در پروژه‌های شهری، ارائه ایده‌های نوآورانه، کسب مهارت و تجربه دارند که مطابق با نیازهای خود آن را انتخاب می‌کنند. تمرکز این شهر بر جوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله باانگیزه است تا به صورت تیمی کار و محصولی تولید کنند یا خدمتی ارائه دهند که منجر به تغییرات چشمگیر در شهر شود. اگر شرکت‌کنندگان بتوانند ایده‌های خود را به پروژه‌های واقعی تبدیل کنند، می‌توانند به باشگاه فارغ‌التحصیلان بپیوندند.

چرا باید جوانان را در برنامه‌های شهری مشارکت داد؟

کد خبر 731896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.