به طور قطع شمشیربازی در بخش تیمی سهمیه المپیک می‌گیرد

کارشناسان شمشیر سابر کشورمان معتقدند با عملکرد خوبی که از ورزشکاران‌مان شاهد هستیم، بدون شک کسب سهمیه المپیک پاریسدور از دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در رقابت‌های بخش تیمی جام‌جهانی شمشیربازی گرجستان علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی ترکیب تیم ملی شمشیربازی ایران را تشکیل دادند. طی این مسابقات تیم ملی اسلحه سابر ایران که در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو بود، در مرحله یک‌هشتم نهایی با وجود رقابت نزدیک و پایاپایی که با مصر داشتند این دیدار را با یک اختلاف امتیاز و با نتیجه ۴۵ به ۴۴ به حریف خود واگذار کردند. تیم ملی کشورمان پس از شکست برابر مصر در مرحله یک هشتم نهایی، در رده‌بندی تیم‌های نهم تا شانزدهم به کار خود ادامه داد که در نهایت موفق به کسب رده یازدهم این مسابقات شد.

در مرحله نهایی علی پاکدامن به مصاف نماینده مجارستان رفت که وی نفر دوم رنکینگ جهانی است و با نتیجه ۱۵ به هفت مقابل نماینده کشورمان تن به شکست داد. پاکدامن که با رنکینگ هفت جهان در جام‌جهانی گرجستان شرکت کرده بود، عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره این رقابت‌ها را از آن خود کرد. این اولین مدال نقره شمشیربازی ایران در این سطح از مسابقات است که با اولین حضور ایران در فینال جام‌جهانی به دست آمد. پیش از این «مجتبی عابدینی» در این سطح از مسابقات صاحب مدال برنز شده بود.

مدال نقره پاکدامن در جام جهانی گرجستان در حالی به دست آمد که شمشیربازی ایران از سال ۲۰۱۹ در بخش انفرادی رقابت‌های جام جهانی موفق به کسب مدال نشده بود و پاکدامن بعد از پنج سال موفق به کسب مدال نقره شد.

پاکدامن سنت‌شکنی کرد

امیر مختاری، کارشناس شمشیر سابر کشورمان در رابطه با عملکرد شمشیربازان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسابقات در سطح بالایی برگزار شد و آخرین بار در چنین مسابقاتی «مجتبی عابدینی» موفق به کسب مقام سوم شده بود، اکنون «علی پاکدامن» توانست سنت‌شکنی کند و مقام دوم این مسابقات را کسب کند. به حدی سطح مسابقات بالا بود که پاکدامن موفق شد از رنکینگ هفت به پنج صعود کند. در بخش تیمی هم با اختلاف یک ضربه مسابقه را به تیم مصر واگذار کردند و در جایگاه یازدهم قرار گرفتند.

وی می‌افزاید: ورزشکاران ما به طور کامل آماده هستند زیرا برای مسابقات المپیک پاریس خود را آماده می‌کنند، قبل از این مسابقات با «امین قربانی» سرمربی ایرانی خود تمرین می‌کردند و اکنون با «کریستین بائو» مربی سرشناس فرانسوی تمرینات را پیگیری می‌کنند.

کارشناس شمشیر سابر بیان می‌کند: تیم ملی کشورمان در دور نخست استراحت کرد و در مرحله یک‌هشتم با مصر روبه‌رو شد که با اختلاف کم در یک بازی پایاپای نتیجه را واگذار کردند. در دور بعدی برای رده‌های ۹ تا ۱۶ با ترکیه، فرانسه و آلمان به رقابت پرداختند که در نهایت با دو برد و یک باخت مقابل آلمان در رده یازدهم ایستادند.

شمشیربازی برخی اوقات به شانس بستگی دارد

وی تشریح می‌کند: موفقیت در شمشیربازی در برخی مواقع براساس شانس است. ورزشکاران ما با حمایت فدراسیون به طور جدی تمرین انجام می‌دهند ولی پایاپای بودن شمشیربازی موجب واگذاری نتیجه با یک ضربه می‌شود. بازیکنان ما از آمادگی بالایی برخوردار هستند و با عملکردی که به نمایش گذاشتند می‌توانیم امیدوارم باشیم که هر چهار نفر را در المپیک پاریس ۲۰۲۴ بینیم.

مختاری تصریح می‌کند: داوری مسابقات خوب بود و از ایران نماینده در بخش داوری داشتیم. وجود ویدئو چک‌ها نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد، اما برخی ناداوری اتفاق می‌افتد که در این مسابقات وجود آن حس نشد. شرایط داوری‌ها فقط برای یکی از نمایندگانمان بد بود، اما به صورت کلی کیفیت داوری مسابقات بالا رفته است. با وجود ویدئو چک داوران خیلی بهتر عمل می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: «کیانا باقرزاده» به مسابقات بحرین دعوت شد که این موضوع نشان‌دهنده رشد سطح کیفی داوری ایران است و داوران ما در حال تبدیل به داوران جهانی هستند.

تلاش‌های فدراسیون مشهود است

کارشناس شمشیر سابر عنوان می‌کند: میزبانی‌ها تأثیر به سزایی در عملکرد ورزشکارانمان می‌تواند داشته باشد زیرا شمشیربازان ما در محیط خود تمرین کردند. اگر میزبانی‌ها را بگیریم می‌تواند خیلی کمک کننده باشد، تلاش‌های فدراسیون مشهود است، اما گران بودن تجهیزات کمی کار را با مشکل روبرو می‌کند.

وی می‌افزاید: فدراسیون در حال آماده‌سازی سالن شیرودی با یک هزینه سنگین است. شهرهایی مانند اصفهان و یزد در این حوزه بسیار فعال شدند و موفق به ساخت سالن‌هایی در سطح جهانی شده‌اند. برخی زیرساخت‌ها را برای میزبانی‌ها نیاز داریم که به مرور این اتفاق خواهد افتاد.

مختاری بیان می‌کند: عملکرد پاکدامن فوق‌العاده بود زیرا که مسابقات سطح بالایی داشت و از سراسر جهان برای این مسابقات حاضر بودند. برخی اوقات ناملایمات و بدشانسی‌هایی که در لاین اتفاق می‌افتد موجب عملکرد ضعیف خواهد شد، اما عملکرد تمام نمایندگان کشورمان عالی بود و حتی شاهد پیشرفت آنها بودیم. بازیکنان ما آماده هستند و به طور قطع در المپیک شاهد درخشش شمشیربازی کشورمان خواهیم بود.

سطح بالای مسابقات گرجستان

نیما فتحی، کارشناس شمشیر سابر کشورمان در رابطه با سطح مسابقات جام جهانی گرجستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسابقات جام جهانی در بالاترین سطح بوده است. مسابقات گرجستان گزینشی المپیک بوده است و همه کشورها برای کسب امتیازات آخر برای کسب سهمیه المپیک پاریس می‌جنگیدند.

وی می‌افزاید: اتفاق خوبی که در این دوره روی داد اعزام چهار نفر از تیم دوم همراه تیم اصلی بود که رویکرد بسیار خوبی از سمت فدراسیون بود. بهترین مربی دنیا هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده گرفته است ولی در این دوره شناخت زیادی نسبت به تیم نداشت.

کارشناس شمشیر سابر عنوان می‌کند: در بخش انفرادی علی پاکدامن عملکردی بسیار خوبی داشت و مدال این مسابقات را برای کشورمان کسب کرد. در بخش تیمی امتیازی که مدنظر داشتیم را گرفتیم، اما با بدشانسی و با یک ضربه نتیجه را واگذار کردیم و از نظر من یک ناداوری در ضربه آخر رخ داد. مطمئنم که ایران در مسابقات «پادوا ایتالیا» سهمیه تیمی را کسب خواهد کرد.

فشار بیش از حد موجب آسیب به ورزشکاران می‌شود

وی تصریح می‌کند: تیم نقطه ضعف خاصی ندارد و اکنون ورزشکاران خود را برای مسابقات المپیک آماده می‌کنند. در دوره‌های بدنسازی به طور طبیعی افت و خیز خواهند داشت. باید به‌نحوی آنها را آماده کنیم که تابستان به آمادگی کامل و مورد نیاز برسند. از نظر من تیم مشکلی ندارد و بدون حاشیه در حال رسیدن به اهداف خود است. ما به یک امتیاز کم برای کسب سهمیه المپیک نیازمندیم و فشار بیش از حد آوردن به ورزشکاران موجب مصدومیت آنها می‌شود.

فتحی بیان می‌کند: داوران خوبی در حال قضاوت بودند، اما در دیدار ایران و مصر شاهد نکات داوری بودیم که طبیعی است و اشتباه پیش می‌آید، اما ضربه آخر را در دیدار ایران و مصر می‌توانست به نفع ایران باشد.

وی تشریح کرد: ورزشکاران ما از تجربه کافی برخوردار هستند و ما برخی امکانات را باید در اختیار آنها قرار دهیم که فدراسیون تاکنون در این زمینه سنگ تمام گذاشته است. هدف شمشیربازان ما دیگر کسب سهمیه نیست، آنها به کسب مدال المپیک فکر می‌کنند و برای آن تلاش می‌کنند.

به گزارش ایمنا، میزان عملکرد و آمادگی ورزشکاران و داوران ما در رشته شمشیربازی بسیار خوب است و آنها به سطح جهانی نزدیک شده‌اند، با همین عملکرد جزو مدعیان هستیم و می‌توانیم علاوه بر سهمیه المپیک، مدال المپیک را کسب کنیم.

کد خبر 731845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.