انتخابات در ایران برخلاف بسیاری از کشورها اختیاری و آزادانه است

استاندار کرمانشاه با اشاره به اجباری بودن شرکت در انتخابات در بسیاری کشورهای جهان گفت: انقلاب اسلامی به دنبال سیاهی لشگر نیست و به همین دلیل برخلاف این کشورها، همواره بر انتخاب آزادانه و آگاهانه تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی، عصر امروز چهارشنبه _ نهم اسفند _ در نشست با بازرسان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان با اشاره به اهمیت و جایگاه انتخابات گفت: انتخابات سرنوشت ما را تعیین می‌کنید و این خود ما هستیم که تعیین می‌کنیم سرنوشت خودمان و کشور را دست چه افرادی بسپاریم.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی انتخابات از جایگاه بالایی برخوردار است اما مهم‌تر از آن داشتن یک انتخاب آگاهانه و آزادانه است که در نظام ما اهمیت دارد.

استاندار کرمانشاه گفت: بارها در قرآن کریم بر انتخاب آگاهانه تاکید شده و در روایات بسیاری این تاکید صورت گرفته که در هیچ موضوعی "سیاهی لشگر" نباشیم و همیشه آگاهانه انتخاب کرده و آگاهانه عمل کنیم، دین اسلام به دنبال افرادی است که آگاهانه دین را پذیرفته و در مسیر آن قدم بردارند و به دنبال سیاهی لشگر نیست و همین روند در انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دارد که مردم آگاهانه و آزادانه در تمام عرصه‌ها حضور یابند و برای همین در کشور ما برخلاف بسیاری کشورها اجباری برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر ده‌ها کشور از جمله کشورهای پیشرفته انتخابات به‌صورت اجباری برگزار می‌شود، یعنی افراد در صورت عدم شرکت در انتخابات یا جریمه شده و یا از خدمات اجتماعی مانند دریافت گواهینامه و گذرنامه و … محروم می‌شوند و همین می‌شود که مشارکت به بیش از ۸۵ درصد می‌رسد و…، این روند "مشارکت اجباری" در انتخابات بسیاری از کشورهای جهان در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی حتی در این دوره حتی همراه داشتن شناسنامه هم برداشته شده و افراد با داشتن کُد ملی به راحتی و با اختیار کامل می‌توانند رأی بدهند و هیچ اجباری برای شرکت آن‌ها در انتخابات وجود ندارد.

صحرایی افزود: این عدم اجبار برای شرکت در انتخابات نشان دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی هم همانند منشی که بزرگان دین اسلام دارند به دنبال سیاهی لشگر نیست و به دنبال افرادی است که آگاهانه و آزادانه انتخاب می‌کنند، به طور مثال اگر این دوره اعلام می‌کردند که هر رأی اولی برای راهیابی به دانشگاه یا مثلاً دریافت گواهینامه مجبور است در انتخابات شرکت کند این شرکت و این حضور چه اهمیت و چه افتخاری داشت؟! این حضور اگر از روی اجبار باشد ارزشی ندارد و در همین راستا در نظام جمهوری اسلامی شرکت در انتخابات کاملاً اختیاری است تا مردم آگاهانه و آزادانه پا به میدان بگذارند و این زبان و گفتار نظام اسلامی با مردم کشورش است.

وی خاطرنشان کرد: البته این اختیاری بودن شرکت در انتخابات به این معنی نیست که از تبیین اهمیت انتخابات برای مردم شانه خالی کرده و آنها را نسبت به اهمیت این رویداد ملی آگاه نکنیم و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت داشته باشند.

استاندار کرمانشاه گفت: در چنین نظامی مقدسی و با چنین نگاهی، بازرسان انتخابات به جای اینکه مراقب مردم باشند که مردم حتماً رأی بدهند مانند آنچه که در بسیاری کشورها با سیستم مشارکتِ اجباری مشاهده می‌کنیم، بازرسان مراقب عوامل اجرایی انتخابات هستند که خدای نکرده خللی در روند انتخابات ایجاد نکرده و رأی مردم که حق الناس است دچار خدشه نشده و حقی از مردم ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که در انتخابات آن هم مردم مجری هستند و هم مردم بازرس و ناظر و هیچ کس جرأت ندارد مانند دوران پهلوی برای آنها تعیین کند که چه کسی باید از صندوق بیرون بیاید.

صحرایی گفت: همه باید کتاب "خاطرات علم" یا خاطرات "فردوست" را بخوانند تا بدانند حقیقت دوران پهلوی چه بوده است، "حسین فردوست" دوست صمیمی محمدرضا شاه بوده که در خاطرات خود می‌نویسد، او به همراه اسدالله علم و حسنعلی منصور هیأت سه نفره تشکیل داده و این میان علم تعیین می کرده که چه کسی باید از صندوق‌های رأی بیرون بیاید، یعنی عملاً مردم سرکار بوده‌اند و افرادی انتخاب می‌شدند که شاه و اطرافیان تعیین می‌کردند، اما در انتخابات جمهوری اسلامی مردم خود ناظر و بازرس و مجری انتخابات هستند و کسی جرأت ندارد به آنها بگوید چه کسی باید انتخاب شود و بارها دیده‌ایم که مجالس و رؤسای جمهور و … با نگرش‌های سیاسی مختلف انتخاب شده‌اند.

وی گفت: برخی مواقع آنقدر غرق در نعمت هستیم که از آن غافل می‌شویم و انتخابات هم یکی از همین نعمت‌هاست که می‌توانیم خودمان سرنوشتمان را تعیین کنیم.

استاندار کرمانشاه گفت: انقلاب اسلامی تنها انقلابی در جهان است که خود را به رأی مردم گذاشت و هرچه به امام راحل برای برگزاری رفراندوم انتقاد کردند که نباید این کار صورت گیرد اما تاکید کردند که مردم باید آزادانه و مخفیانه نظام دلخواه خود را انتخاب کنند و این حق طبیعی آن‌ها است، امام (ره) حتی قانون اساسی را هم به رأی مردم گذاشت و بعد هم تمام ارکان نظام از مجلس و دولت گرفته تا مجلس خبرگان رهبری هم با رأی مستقیم مردم انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: ما دو انتخابات مهم در پیش داریم که باید با تمام توان برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش کنیم.

صحرایی افزود: امام راحل فرمودند مجلس در رأس امور است و یک مجلس قوی می‌تواند یک ایران قوی بسازد و برای همین باید همه در انتخابات پیش رو مشارکت فعال داشته و با انتخابات آگاهانه نمایندگان اصلح را راهی مجلس کنیم.

بازرسان بدون تنش مشکلات احتمالی شعب را رفع کنند

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود از بازرسان انتخابات خواست تلاش خود را برای برگزاری هرچه با کیفت تر انتخابات به کار گیرند.

استاندار کرمانشاه گفت: اگر بازرسی تخلفی مشاهده کرد توصیه این است که بدون تنش مشکل را رفع کرده و موضوع را هرچه سریع‌تر به مراجع بالادستی گزارش دهد، اما انجام این امور باید به دور از تنش و ایجاد اختلال در فرآیند برگزاری انتخابات باشد.

وی با جرم دانستن خرید و فروش رأی گفت: این کار باید به یک "اَنگ" تبدیل شود و نباید انجام این تخلف که توسط عده قلیلی صورت می‌گیرد به پای تمام مردم استان کرمانشاه نوشته شود. قطعاً مردم می‌دانند هویت و سرنوشتشان قابل فروش نیست و نباید اجازه دهیم این اَنگ به مردم کرمانشاه نسبت داده شود

کد خبر 731790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.