۴۰ تقاطع همسطح در شهر قم هوشمند می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: پروژه کنترل هوشمند ۴۰ تقاطع در سطح شهر آغاز می‌شود.

علیرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گره‌های ترافیکی آنها با رویکردی منسجم و یکپارچه، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است.

وی افزود: با هوشمندسازی تقاطع‌ها مرکز نظارت و کنترل ترافیک به صورت لحظه‌ای بر جریان ترافیک در تقاطع‌ها نظارت داشته و در موارد ضروری قادر به مداخله در کارکرد عادی سیستم کنترل هوشمند هستند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطع‌ها پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روش‌های سنتی برای اعمال زمانبندی به تقاطع‌ها جوابگو نیست.

خلیلی ادامه داد: اختصاص زمان‌های ثابت به محورهای مختلف در تمامی طول ساعات شبانه روز و بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف و تغییرات ترافیک در فصول مختلف سال موجب بالا رفتن تأخیر، افزایش مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلاینده‌های منتشر شده در هوا می‌شود و در بحث کلان باعث به هدر رفتن منابع مادی بسیار و هزاران ساعت از وقت و عمر شهروندان خواهد شد.

وی با اشاره به مدیریت تقاطع‌ها و ساماندهی ترافیک در زمان‌های خاص تاکید کرد: در عصر فناوری و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به تقاطع‌های شلوغ بر اساس حجم ترافیک عبوری به صورت لحظه‌ای و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستم‌های هوشمند کنترل مرکزی چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها و کنترل شبکه معابر امکان پذیر است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری قم گفت: پروژه هوشمندسازی ۴۰ تقاطع در سطح شهر قم به زودی آغاز و این مسئله با هدف بهبود کارایی نظام ترافیکی شهر قم اجرایی خواهد شد.

کد خبر 731668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.