صف وام ازدواج کاهش یافت

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تاریخ ‏‏‏هفتم اسفند ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۴۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۵۱.۸ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی صحابی با بیان اینکه عملکرد شبکه بانکی طی مدت مذکور برای پرداخت تسهیلات بیش از تکالیف تعیین شده بوده است، اظهار کرد: با توجه به سهمیه تکلیفی در نظر گرفته شده بابت این تسهیلات که تا تاریخ هفتم اسفند ۱۴۰۲ مبلغ ۱.۳۸۶ هزار میلیارد ریال است، عملکرد شبکه بانکی در این خصوص بیش از ۱۰۹ درصد است که نشان‌دهنده همکاری خوب شبکه بانکی در اعطای تسهیلات موصوف در سال جاری است.

وی با اشاره به تأکیدات رئیس‌جمهوری مبنی بر صفر شدن و کاهش صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج افزود: بر این اساس این بانک تمهیداتی اندیشید تا به‌رغم پیوستگی و سیال بودن جریان ورود و خروج متقاضیان این تسهیلات، علاوه بر تعهدات و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل بابت اعطای تسهیلات ازدواج در سال جاری برای کاهش تعداد متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۲۵ هزار نفر از متقاضیان در صف ازدواج و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به ۱۱۰ هزار نفر از متقاضیان در صف تسهیلات مورد اشاره تا پایان سال جاری اقدام کنند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تأکید کرد: همچنین تفاهم شد بانک قرض‌الحسنه مهر و قرض‌الحسنه رسالت نیز نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان اقدام کنند. بر این اساس، با عنایت به تفاهمات به عمل آمده تعداد متقاضیان در صف تسهیلات یادشده در تاریخ هفتم اسفند ۱۴۰۲ از ۲۷۰ هزار نفر (در بیست‌وچهارم دی ۱۴۰۲) به ۱۸۳ هزار نفر کاهش یافته است.

صحابی با بیان اینکه از زمان راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تاکنون همواره صف متقاضیان تسهیلات ازدواج وجود داشته است، تصریح کرد: به‌طور میانگین وام ازدواج در سنوات اخیر در پایان هر سال با صف بیش از ۱۵۰ هزار نفری از متقاضیان همراه بوده است، که با توجه به رشد سقف فردی این تسهیلات و تناسب نداشتن آن با رشد سپرده‌ها و منابع قرض‌الحسنه در چند سال گذشته، این صف افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تسهیل در شرایط ضمانت و اخذ وثایق در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری موضوع به کرات به شبکه بانکی ابلاغ و تأکید شده و در صورت بروز هرگونه تخلف در این زمینه موضوع از سوی این بانک مورد نظارت و بررسی ویژه قرار گرفته است. ضمن آنکه حسب تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه سوم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی جوانان، مجدد مکاتباتی با شبکه بانکی در این خصوص صورت پذیرفته و تأکیدات لازم شده است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی عنوان کرد: بر این اساس، عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات یادشده به صورت مداوم در حال رصد و پایش است و پیگیری به حداقل رساندن متقاضیان در صف تسهیلات مذکور به جدیت در دستور کار بانک مرکزی و بانک‌های عامل قرار دارد، به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد کاهش هرچه بیشتر تعداد متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باشیم.‌

منبع: تسنیم

کد خبر 731594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.