چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

کارشناسان فوتبال کشورمان نسبت به عملکرد شاگردان مورایس در شش بازی اخیر و خریدهای این تیم در نیم‌فصل رضایت ندارند و ابهاماتی را در این خصوص را مطرح کرده‌اند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند راهگشای تیم سپاهان در ادامه مسیر باشد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا، در چارچوب رقابت‌های هفته هجدهم لیگ برتر دو تیم استقلال و سپاهان شب گذشته برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند و شاگردان مورایس با تک‌گل روزبه چشمی در دقیقه ۳۶ مغلوب حریف تهرانی خود شدند. شکست برابر آبی‌های پایتخت ششمین باخت متوالی طلایی‌پوشان به‌شمار می‌رفت و همین موضوع اعتراض هواداران زردپوش و اهالی فوتبال دیار زاینده‌رود را به همراه داشت؛ چراکه در این تقابل نیز همچنان ضعف‌های دفاعی و نتایج یارگیری ضعیف در نقل و انتقالات به چشم می‌خورد.

سپاهان مهاجم دارد؛ مدافع نه

حسین چرخابی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص شش باخت متوالی طلایی‌پوشان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه هر شکست دلایلی دارد و نمی‌توان گفت نتیجه‌ای که در شش تقابل گذشته طلایی‌پوشان رقم خورده از روی اتفاق و شانس بوده است. دست مورایس برای چینش ترکیب سپاهان از لحاظ هافبک و مهاجم باز است، اما این سرمربی از نظر انتخاب خط دفاعی محدودیت دارد. نتایج و برنامه‌های نیم‌فصل اول این تیم به راحتی اثبات می‌کرد طلایی‌پوشان نیازمند دفاع هستند، اما در نقل و انتقالات خریدهای مورایس اعرابی و عیسی عباس بودند که هر دو بازیکن هافبک‌های تهاجمی به‌شمار می‌روند.

وی می‌افزاید: به‌طور طبیعی چنین مواردی سبب می‌شود تیم با مشکلاتی مواجه شود؛ سپاهان همچنان ضعف دفاعی و تیمی دارد. این ضعف در جدال با استقلال نیز به چشم می‌خورد و در نهایت نیز منجر به شکست طلایی‌پوشان شد.

 چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

چرا نقاط ضعف طلایی‌پوشان تقویت نشد؟

چرخابی با اشاره به عملکرد طلایی‌پوشان در نقل و انتقالات تصریح می‌کند: فروش قربانی را از یک نظر به فال نیک می‌گیرم؛ چراکه سپاهان تعداد انگشت‌شماری بازیکن ترانسفر می‌کند. مشکل فروش محمد قربانی نیست، اما اینکه هیچ فعالیتی در راستای تقویت نقطه ضعف تیم صورت نگرفت و حتی قبول نمی‌کنیم در خط دفاعی نیاز به تقویت داریم، کمی جای سوال دارد. باید به تصمیم‌های مورایس احترام گذاشت، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد طلایی‌پوشان در خط دفاعی ضعف دارند.

وی ادامه می‌دهد: پس از اینکه مشخص شد باید در جام باشگاه‌های آسیا مقابل الهلال بازی کنیم، خبر محرومیت هادی محمدی نیز به گوش رسید. وقتی دانشگر اخراج شده است و قربانی را به فروش رسانده‌ایم، مجبور می‌شویم هافبک تخصصی خود را در خط دفاع میانی قرار دهیم، اگر این مسائل در پایان فصل اتفاق می‌افتاد، کمی قابل قبول بود، اما بازی‌های نیم‌فصل هنوز شروع نشده است و چنین تصمیماتی گرفته می‌شود.

چرخابی با تاکید بر اهمیت کمیته فنی در سپاهان بیان می‌کند: احترام باشگاه سپاهان به تصمیم‌های مورایس قابل تقدیر است، اما چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا این باشگاه کمیته فنی دارد؟ باید در سپاهان کمیته فنی وجود داشته باشد تا تصمیمات سرمربی را مورد بررسی قرار دهد و با وی هماهنگ باشد، اما چنین کمیته‌ای در این تیم وجود ندارد.

وی اضافه می‌کند: از نظر من سپاهان قصد دارد با سیستم ۰_۰_۶_۴ یعنی بدون دفاع و با شش هافبک بازی کند. پیش از جدال شب گذشته طلایی و آبی‌پوشان در گفت‌وگویی عنوان کردم که استقلال در تمام خطوط نسبت به سپاهان توازن دارد، اما طلایی‌پوشان فقط در فاز هجومی مهره‌های بسیاری را به خدمت گرفته‌اند، از سوی دیگر گلی که شاگردان مورایس برابر شاگردان نکونام دریافت کردند، همان همیشگی بود، یعنی مدافع توپ را با ضربه سر دفع ناقص کرد و بازیکن حریف با یک شوت از راه دور موفق به گلزنی شد. اگر دقت کنید مشابه همین گل را برابر الهلال دریافت کردیم.

 چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

طلایی‌پوشان شخصیت بازنده پیدا کرده‌اند

کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با خرید بازیکن خارجی توسط طلایی‌پوشان عنوان کرد: نزدیک به دو سال است که تکرار می‌کنم سپاهان در خرید بازیکن خارجی ضعیف عمل می‌کند. وقتی تیمی پنج یا شش بازیکن خارجی به خدمت می‌گیرد و آن‌ها را نمی‌تواند یک فصل نگه دارد یعنی فردی که بازیکن‌ها را به این تیم معرفی می‌کند عملکرد ضعیفی دارد. مهره خارجی بی‌کیفیت از سه جهت به تیم ضرر می‌زند، اولین ضرر استفاده از ارز خارجی برای خرید آن‌ها است، همچنین استفاده نکردن از آن‌ها یا به‌کارگیری این بازیکنان از روی اجبار و برای اینکه ثابت کنیم مهره‌های خوبی هستند دومین ضرری است که توسط آن‌ها به تیم وارد می‌شود. از سوی دیگر وقتی یک تیم برای مثال شش بازیکن‌خارجی به خدمت می‌گیرد به همان اندازه فرصت استفاده از بازیکن ایرانی را از دست می‌دهد، چراکه لیست‌های تیمی با محدودیت مواجه است و این مورد نیز سومین ضرری به‌شمار می‌رود که بازیکن خارجی بی‌کیفیت به همراه دارد.

وی یادآور شد: تکرار می‌کنم سپاهان نیاز به کمیته فنی دارد. مسئولیت برد و باخت تیم روی شانه‌های سرمربی است، اما طلایی‌پوشان اکنون شخصیت بازنده پیدا کرده‌اند. در هر صورت همچنان اعتقاد دارم اگر ضعف‌های دفاعی این تیم برطرف شود، آن‌ها می‌توانند در کورس قهرمانی حضور داشته باشند.

تفکرات نکونام مقابل سپاهان جواب داد

سیدمهدی سیدصالحی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص جدال سپاهان و استقلال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازی‌های سپاهان و استقلال همیشه از جذابیت بالایی برخوردار بوده است و جدال شب گذشته دو تیم نیز به دلیل شرایط بالای جدول بسیار حساس بود. مورایس قصد داشت با تفکر هجومی خود از فضای پشت خط دفاع حریف استفاده کند. جواد نکونام نیز پرس در یک‌سوم میانی را در دستور کار خود قرار داده بود که هافبک‌های سپاهان تحت فشار قرار بگیرند تا آبی‌ها از توپ‌های دوم و سوم استفاده کنند. از همه مهم‌تر سرمربی استقلال بازی مستقیم انجام داد تا از طریق قدرت بدنی و حفظ توپ بلانکو بتواند توپ را در زمین سپاهان به گردش دربیاورد. به‌طور کلی در نیمه اول هر دو تیم موقعیت‌های متعددی خلق کردند، اما استقلال سعی در مهار زکی‌پور و رامین رضائیان داشت.

وی می‌افزاید: تعویض‌های مورایس در نیمه دوم نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند و همین موضوع سبب شد موقعیت‌هایی که ایجاد می‌شد از دست برود. در جدال‌های بزرگ اولین موقعیت، آخرین موقعیت است. اگر بازیکنان سپاهان از فرصت‌های خود استفاده می‌کردند، شاید نتیجه این تقابل طور دیگری رقم می‌خورد. هدف جواد نکونام اجبار طلایی‌پوشان به انجام بازی مستقیم بود و در این امر نیز موفق ظاهر شد.

 چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

مورایس باید پاسخگو باشد

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به عملکرد طلایی‌پوشان در بازی‌های گذشته خاطرنشان کرد: مورایس باید در خصوص نتایج شش تقابل گذشته سپاهان، پلن B و نفراتی که به خدمت گرفته است، پاسخگو باشد. عیسی عباس و اعرابی بازیکنانی هستند که به عنوان یار تعویضی نیز کارآمد نبودند. طلایی‌پوشان برابر الهلال خوب بازی کردند، اما سرمربی این تیم باید به لحاظ روحی و روانی تیم خود را آماده کند تا بازیکنان شرایط ایده‌آلی پیدا کنند.

وی ادامه می‌دهد: مربیان خارجی حرفه‌ای هستند و اینکه آیا سرمربی سپاهان تمرکز دارد یا نه سوالی است که خود مورایس باید پاسخ دهد. در باشگاه سپاهان باید نظارت بیشتری از سوی مدیران روی یارگیری وجود داشته باشد. از نظر من این باشگاه کمیته فنی ندارد که روند خرید بازیکن را مورد ارزیابی قرار دهد.

بازیکن بزرگ در بازی بزرگ خود را ثابت کند

سیدصالحی تصریح می‌کند: مطابق با صحبت‌های نیکفر، بازیکنانی که در طی این دو فصل جذب شده‌اند با نظر سرمربی سپاهان بوده‌اند. پس مورایس باید در خصوص عملکرد این مهره‌ها پاسخگو باشد؛ چراکه وی تصمیم نهایی را گرفته است.

وی اضافه می‌کند: با اینکه باید مدیریت و سرمربی تیم پاسخگو باشند، اما کیفیت بازیکنان نیز اهمیت بالایی دارد. وقتی بازیکن با رقم قرارداد بالا در یک تیم حضور پیدا می‌کند، باید بزرگی خود را در مسابقات بزرگ نشان دهد. بازیکنان سپاهان کیفیت لازم را مقابل استقلال نداشتند.

 چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

در خط دفاعی سپاهان ضعف وجود دارد

کارشناس فوتبال کشورمان عنوان می‌کند: اینکه چه بازیکنی جذب شود به نظر سرمربی بستگی دارد. بیشتر ضعف‌های طلایی‌پوشان در خط دفاعی به چشم می‌خورد، اما این تیم در فصل نقل و انتقالات مدافعی را جذب نکرد. عیسی عباس نمایش قابل توجهی ارائه نداده است و اعرابی نیز از جمله بازیکنانی به‌شمار می‌رود که برای درخشش در تیم‌های بزرگ نیازمند زمان است.

وی می‌افزاید: دریافت این تعداد کارت قرمز به تمرکز بازیکن برمی‌گردد. مهره‌های بزرگ در جدال‌های مهم باید بزرگی خود را ثابت کنند و اگر چنین چیزی نباشد، با بازیکن معمولی تفاوتی ندارند. مهره‌ای که با قرارداد حرفه‌ای در یک تیم حاضر می‌شود باید در خصوص رفتار و عملکرد خود در زمین پاسخگو باشد.

 چرا نقاط ضعف سپاهان تقویت نشد؟

به گزارش ایمنا، با اینکه طلایی‌پوشان در بازی‌های گذشته خود موفق به کسب نتایج مطلوبی نشده‌اند، اما فاصله چندانی با صدر جدول رقابت‌ها ندارند و همچنان فرصت جبران برای طلایی‌پوشان وجود دارد. حالا باید دید شاگردان مورایس در ادامه چه عملکردی ارائه خواهند داد.

گزارش از: شادی بخشی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 731558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن CA ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    بردن سپاهان تفکر نمی خواهد ، دفاع صفر مطلق .